Nettarieven worden komende jaren duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Als men het dan daadwerkelijk gaat gebruiken om te investeren...
En het niet verdwijnt als vergoeding voor de ‘bestuurder’ en als dividenden om andere putten te dempen
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Waar lees jij 30% stijging?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De extra investeringen zullen doorgerekend worden aan de eindconsument, maar zouden volgens Jean Pierre Hollevoet, verantwoordelijk voor de energietransitie bij Fluvius, beperkt blijven tot een stijging van de technische component van de distributietarieven met 10 procent tegen 2032.

Ik zie niet echt ergens 30% staan? :oops:
Gebruikersavatar
Eendraadschema
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2021, 11:31
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Ze zeggen nu wel 10 procent op de nettarieven van nu maar met capaciteitstarief gaat dit wel anders worden want dan word alles anders berekend.
Voor hulp en meer info zie: https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/290672806262333/
Met vriendelijke groeten,
Björn
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Waarom denk je dat ze het capaciteitstarief uitgevonden hebben... Veel geitenwollen sokken geloven echt dat dat is om de grootverbruiker meer te laten betalen maar het omgekeerde is eerder waar. Principe van aww.is eigenlijk van toepassing. Daarnaast moeten de aandeelhouderw vd intercommunales veel extra geld hebben zonder gemeentebelastingen op te trekken.. Is de zoveelste platte belastingverhoging.. Waarom denk je dat Demir dat nu tegen houdt..
De laatste jaren zijn de intercommunales leeg gezogen door de gemeentes en nu is er dus geen geld meer om de nodige aanpassingen te doen

Tom
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

tom35 schreef:Waarom denk je dat ze het capaciteitstarief uitgevonden hebben... Veel geitenwollen sokken geloven echt dat dat is om de grootverbruiker meer te laten betalen maar het omgekeerde is eerder waar. Principe van aww.is eigenlijk van toepassing. Daarnaast moeten de aandeelhouderw vd intercommunales veel extra geld hebben zonder gemeentebelastingen op te trekken.. Is de zoveelste platte belastingverhoging.. Waarom denk je dat Demir dat nu tegen houdt..
De laatste jaren zijn de intercommunales leeg gezogen door de gemeentes en nu is er dus geen geld meer om de nodige aanpassingen te doen

Tom
Even verder redeneren
Die 4 miljard dat zullen wij moeten ophoesten, de inkomsten op die investering zal, zoals gebruikelijk, rijkelijk vergoed aan de gemeenten toekomen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Wanneer het dan toch moet liever een verhoging van de nettarieven dan via de algemene (gemeente)belastingen.
Het is eenvoudiger de nettarieven te ontlopen dan een gemeente.
Lege gemeentekassen zijn overigen eerder nog een gevolg van de Dexia-affaire. Zijn ze nooit te boven gekomen.
En wat Demir doet is net hetzelfde als iedere andere politicus zou doen. Van de gelegenheid gebruik maken om extra (goedgelovige) zieltjes te winnen door zich op een dossier te profileren. Benieuwd wanneer ze een verhoging van de nettarieven en het capaciteitstarief blijvend kan tegenhouden haar (goedkopere) oplossing dan wel is. Infra laten verloederen? Het ergens anders sluiks gaan innen? .....
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Om een idee te geven hoeveel de nettarieven zullen stijgen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/10 ... nder-druk/


Zo een 54 euro per jaar per inwoner.
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

ivob schreef:Wanneer het dan toch moet liever een verhoging van de nettarieven dan via de algemene (gemeente)belastingen.
Het is eenvoudiger de nettarieven te ontlopen dan een gemeente.
En net dat ontlopen zorgt ervoor dat de rijkere medemens steeds rijker zal worden en de kloof enkel maar groter aan het worden is met de middenklasse en de armeren.

Als de politiekers geld moeten hebben, dat ze het dan halen waar het zit.
Maar dan moeten ze zichzelf en hun vriendjes natuurlijk pijn doen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

dragonflo schreef:Om een idee te geven hoeveel de nettarieven zullen stijgen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/10 ... nder-druk/


Zo een 54 euro per jaar per inwoner.
Hoog tijd dat gemeentebesturen, die het nog niet gedaan hebben, ook gaan investeren in isolatie, energiezuinig verwarmen en de daken van hun openbare gebouwen vol leggen met zonnepanelen.

Liever als burger meeparticiperen in zo'n zaken (wat nog winst voor beiden kan genereren) dan geld in bodemloze putten blijven gooien.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Freek schreef: En net dat ontlopen zorgt ervoor dat de rijkere medemens steeds rijker zal worden en de kloof enkel maar groter aan het worden is met de middenklasse en de armeren.
Dat die kloof groter wordt is het minste van mijn zorgen. Ik heb geen last van die kloof. Zolang ik mijn rekeningen kan betalen en werk heb, ben ik tevreden. Het boeit mij echt niet dat een ander (veel) meer of (veel) minder heeft dan mij. Wat is trouwens de bedoeling van zo een zin "de kloof wordt groter"? De rijken een schuldgevoel aanpraten dat ze rijk zijn? Niemand die u tegenhoudt om zelf ook rijk te worden. En omdat ik behoor tot de werkende middenklasse en elke euro maar 1 keer kan spenderen ga ik een dezer dagen eens lekker shoppen bij de nieuwe russische supermarkt die Opwijk rijk is. Met prijsverschillen tot 20% en kwartiertje karren wil ik zeker eens tot daar rijden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

dragonflo schreef:Om een idee te geven hoeveel de nettarieven zullen stijgen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/10 ... nder-druk/
Zo een 54 euro per jaar per inwoner.
Ik zie dat nergens staan in het bovengelinkt vrtnws artikel?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:
Freek schreef: En net dat ontlopen zorgt ervoor dat de rijkere medemens steeds rijker zal worden en de kloof enkel maar groter aan het worden is met de middenklasse en de armeren.
Dat die kloof groter wordt is het minste van mijn zorgen. Ik heb geen last van die kloof.
Mooi dat er in jouw egocentrisch bestaan momenteel alles nog rooskleurig lijkt.

Bedenk echter dat enige voeling met de medemens wel aangenaam kan zijn…
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Freek schreef:Bedenk echter dat enige voeling met de medemens wel aangenaam kan zijn…
De medemens heeft ook geen voeling met mij. Ik werk, ik betaal mijn rekeningen, ik betaal belastingen,... De medemens moet dat ook maar doen. Maar ik ga er niet voor opdraaien. En mijn medemens is even egocentrisch als ikzelf. Misschien heb jij wel voeling met de medemens maar doe je ook nog iets meer dan alleen maar "voeling hebben met de medemens"? Je betaalt de medemens zijn rekeningen? Je gaat eten kopen voor de medemens? Je speelt chauffeur om de medemens ergens heen te brengen? Of is het zoals gewoonlijk een ander weer een schuldgevoel aanpraten? Beetje zoals de reacties na weer eens een schiet incident in een Amerikaanse school. De teneur achteraf is altijd: we bidden voor de slachtoffers. Waarschijnlijk wordt er te weinig gebeden want er blijven slachtoffers vallen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Dat gevoel voor medemensen, dat zie i alle jaren op mijn aanslagbiljet, 39%, weeral 2% meer dan vorig jaar. Wanneer is genoeg genoeg.. En ja ik ben ook maar een werknemer van een bedrijf... Eerlijk ik heb veel liever dat ze open en bloot zeggen waar het geld naartoe gaat dan al dat verborgen gedoe... Gemeentebelastingen, provincie belasting, federale belasting, vlaamse belasting,kadastrale inkomen, erfenisbelasting.... . Ze zijn er zo goed in en zodra je tot de middenklasse behoort mag je overal dubbele en dik voor betalen...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Jammer dat sommigen zo weinig voeling hebben met een ander of die het nu beter of slechter heeft. Ik denk niet dat we veel winnen met dat egocentrische tot op de spits te drijven.

Het is echter menselijk dat we prestaties aan onszelf wijten en problemen aan een ander.

Vergeet niet dat kansen echter zeer snel kunnen keren, enkele seconden is genoeg en ineens zit je in het andere "deel". Even niet opgelet en je zit in een auto-ongeval en uw benen werken niet meer. Daar gaat uw job, uw leven, uw toekomst... Dan heb je ineens anderen nodig. Mensen die WEL voeling hebben met anderen en u komen verzorgen en uw pamper verschonen. Tegen hen kan je dan de verhalen uit de goede oude tijd vertellen over hoe geweldig egocentrisch je wel was. Ze zullen het boeiend vinden.

Iedereen betaalt wel voor iets waar men zelf weinig aan heeft maar daarom is het niet onbelangrijk. Ik heb geen kinderen maar ik draag ook bij voor het kindergeld. Kinderen zijn onze toekomst en goede opvoeding en onderwijs zijn dus belangrijk, ook voor mij. Hetzelfde met sociale zekerheid en zoveel andere zaken.

En ja, we betalen veel maar soms ook door onze eigen dwaze keuzes. Wie moest er 7 regeringen hebben voor een lap grond zo groot als ons land? Dat kunnen wij dus 7 keer betalen. Maar al bij al genomen is het hier zo slecht niet. Ik heb het nergens beter gevonden en ik heb er veel geprobeerd. Trouwens, ben je het oneens dan is er een enorme kans, je kan gewoon vrij morgen al vertrekken naar een paradijs waar je enkel betaalt voor wat je zelf nodig hebt. veel succes en stuur ons een kaartje :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Bwa ik vind 40% toch wel iets meer dan een beetje.
Ik heb nooit 10d betaald verlof gehad bij de geboorte vd kids, geen maanden betaald ouderschapsverlof enz. Ik werk van mijn 20, dat is ondertussen 33j en zal daar nog 10j moeten bij doen.. Zonder al die leuke themaverloven.. Maar toch ben ik voor een gezond en goed sociaal stelsel. Jammer dat er dan altijd bij zijn die elke onfortuinlijke gebeurtenis moeten misbruiken om iedereen goed te praten. Probleem is dat er heel veel veel te weinig krijgen omdat er veel te veel zijn die misbruik maken. Door die extreem linkse benadering dat iedereen die werkloos is of iedereen die in ziekteverlof is te bestempelen als de grote sukkelaar zitten we in de miserie van vandaag. Iedereen kent wel die hangmarhanger die al jaren werkloos is en geen sikkepit doet om aan werk te geraken maar wel in het zwart gaat bijverdienen, iedereen kent wel die man die thuis zit met zijn rug maar aan het verbouwen is thuis of bij een vriend of.. Maar goed praat jij dat allemaal maar goed en blijf maar lekker in je woke sfeer...
Streng maar rechtvaardig is hoogdringend nodig.. De profiteurs moeten er vantussen en diegene die het echt nodig hebben echt helpen.. of vind jij dat allemaal normaal misschien?

Ik vrees dat het pamperen van de jeugd en de gevolgen die je nu ziet in het onderwijs ons nog veel miserie gaan bezorgen..



Tom
Gebruikersavatar
Eendraadschema
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2021, 11:31
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Zie ook nog gebeuren dat zonnepaneel eigenaars binnenkort ook nog eens nettarieven moet gaan betalen op de geïnjecteerde stroom. Omdat zonnepaneel eigenaars minder van het net nemen zijn de inkomsten op het nettarief lager uitgekomen en dit willen ze nu bij de mensen zonder zonnepanelen terughalen.
Voor hulp en meer info zie: https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/290672806262333/
Met vriendelijke groeten,
Björn
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Kan allemaal wel zijn maar kan iemand eens duidelijk het verband leggen tussen die 30% stijging en de 54 € netto stijging per persoon en de meegeleverde links? Want ik zie ze niet. Heb er waarschijnlijk over gelezen?

En dat men "binnenkort" de injectievergoeding zou omkeren naar een injectietarief lees ik ook nergens anders.
Waar heb je die informatie gevonden?
Gewoon bangmakerij die nergens op gebaseerd is?
Wat zou trouwens het nut zijn van een tarief op injecteren? Is er zonnestroom te veel?
Heeft ook weinig zin om tarieven in te voeren die niet te handhaven zijn. Niets zo gemakkelijk om een eventueel injectietarief te ontlopen. Leidt alleen maar tot nog meer energieverspilling of uitwijkgdrag terwijl het niets toevoegt aan het beoogde doel.
Laatst gewijzigd door ivob op 13 jun 2022, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:En omdat ik behoor tot de werkende middenklasse en elke euro maar 1 keer kan spenderen ga ik een dezer dagen eens lekker shoppen bij de nieuwe russische supermarkt die Opwijk rijk is. Met prijsverschillen tot 20% en kwartiertje karren wil ik zeker eens tot daar rijden.
In WO II werd zo'n houding collaboratie genoemd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Digicafé schreef: In WO II werd zo'n houding collaboratie genoemd.
Spijtig voor jou ligt die al 80 jaar achter ons. Op naar jouw volgende nutteloze reactie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Klopt, volledig nutteloos ... het was een pak nuttiger voor ons om te vernemen dat je zonder veel moreel besef de Russische barbarij wil ondersteunen en onrechtstreeks sponsoren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik laat het wel weten. Ik sta nu op de parking maar winkel opent maar om 10 uur. Enne... nooit nog chocolade kopen hoor. Je moest eens weten hoeveel geld Callebaut onder tafel schuift zodat de corrupte afrikaanse régimes de cacaoproductie ongemoeid laten. Zeker ook geen benzine of diesel of stookolie kopen. De producerende landen hebben nog nooit van mensenrechten laat staan vrouwenrechten gehoord. Pot, ketel iemand?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

ivob schreef:Kan allemaal wel zijn maar kan iemand eens duidelijk het verband leggen tussen die 30% stijging en de 54 € netto stijging per persoon en de meegeleverde links? Want ik zie ze niet. Heb er waarschijnlijk over gelezen?
De energiefactuur wordt gebruikt als een tweede belastingbrief. Dus ik ga er vanuit dat de gemeente extra uitgaven (deels) zullen betalen uit de energiefactuur. Dus dat is speculatie, maar ze doen dit nu al. Met die hoge energieprijzen is het natuurlijk de uitgelezen kans om de nettarieven te verhogen als de energieprijzen terug dalen. Mensen zijn toch al gewoon om zoveel te betalen voor energie. Gemeentebelasting verhogen is natuurlijk niet goed voor de stemmen dus dat plezanter om dit onrechtstreeks te doen. Dan kan je het direct op de geldwolven van energieleveranciers steken en kan je mensen vertellen dat ze slim moeten zijn en de energieprijzen moeten vergelijken.

Bovendien is de verwachting dat de dividend zouden dalen die van de Fluvius naar de gemeente stromen. Terwijl het dividend minstens gelijk zou moeten blijven. Ik ga er van uit dat van investeren niet veel in huis zal komen. Als ik de situatie in Nederland bekijk, geen nieuwe industriële aansluitingen, dan denk ik dat er bij ons nog wat rek op zit.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 19398.html


ivob schreef: En dat men "binnenkort" de injectievergoeding zou omkeren naar een injectietarief lees ik ook nergens anders.
Waar heb je die informatie gevonden?
Gewoon bangmakerij die nergens op gebaseerd is?
Wat zou trouwens het nut zijn van een tarief op injecteren? Is er zonnestroom te veel?
Heeft ook weinig zin om tarieven in te voeren die niet te handhaven zijn. Niets zo gemakkelijk om een eventueel injectietarief te ontlopen. Leidt alleen maar tot nog meer energieverspilling of uitwijkgdrag terwijl het niets toevoegt aan het beoogde doel.
Dat staat hier, dat dit er mogelijks komt:
De VREG wenst immers verder onderzoek naar de manier waarop de netgebruikers die injecteren tot rationeel
netgebruik kunnen aangezet worden. De netbeheerders zullen hierover een studie uitvoeren. Met
het oog op een tijdige voorbereiding van de tariefmethodologie die van toepassing zal worden
vanaf 2025, wordt deze studie opgeleverd aan de VREG ten laatste op 1 december 2023.
https://www.vreg.be/sites/default/files ... 024_v5.pdf
pagina 107

Bovendien mag er geen forfaitair prosumententarief meer aangerekend worden aan mensen met digitale meters dus ga er maar vanuit dat het er komt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ok. Ik onthou uit je tekst het woord "speculatie". :-D
De kans dat iets duurder wordt is groter dan dat iets goedkoper wordt.
Dat betwist ik niet. Ik vroeg me alleen af waar dat exact bedag en percentage vandaan kwam. Is dat dan ook speculatie?

Het is overigens één van de taken van de VREG om geregeld een bevraging over nieuwe tariefmethodologie te publiceren.
Dat geeft de stakeholders de kans om met kennis van zaken te reageren. Uiteraard dient de VREG een studie te doen en liefst met maatregelen te komen voor het probleem onoplosbaar wordt (zie bv. de situatie in gidsland Nederland).
Wanneer men overal begint te verkondigen dat je je dak vol moet leggen met zonnepanelen om zoveel mogelijk injectievergoeding binnen te rijven moet men niet verwonderd zijn dat men dan naar een oplossing zoekt.
Maar er zijn wel andere positievere oplossing dan louter met een bestraffend boetetarief te werken want dat laatste werkt energievernietigend zonder voor meerinkomsten te zorgen.

Wat betreft het forfaitair tarief dat niet meer mogelijk is bij een digitale meter is de zaak omdraaien. Het forfaitair tarief is er in de eerste plaats gekomen omdat een exacte meting van netgebruik bij een analoge meter technisch niet mogelijk was en is.
Gezien dit bij een digitale meter is opgelost is een forfaitair tarief dan ook niet meer nodig.
En dat hoeft daarom niet altijd een slchte zaak te zijn. Een forfaitair bedrag kan voor de consument een goede of slechte zaak zijn maar als consument kan je er geen invloed op uitoefenen. Een tarief vastgesteld door een meting is juist wat het is, het geeft je gebruik exact weer. Als consument kan je hier dan ook een positieve invloed op uitoefenen. Al was het maar door je gedrag aan te passen.
Laatst gewijzigd door ivob op 13 jun 2022, 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

tom35 schreef:Bwa ik vind 40% toch wel iets meer dan een beetje.
Ik heb nooit 10d betaald verlof gehad bij de geboorte vd kids, geen maanden betaald ouderschapsverlof enz. Ik werk van mijn 20, dat is ondertussen 33j en zal daar nog 10j moeten bij doen.. Zonder al die leuke themaverloven.. Maar toch ben ik voor een gezond en goed sociaal stelsel. Jammer dat er dan altijd bij zijn die elke onfortuinlijke gebeurtenis moeten misbruiken om iedereen goed te praten. Probleem is dat er heel veel veel te weinig krijgen omdat er veel te veel zijn die misbruik maken. Door die extreem linkse benadering dat iedereen die werkloos is of iedereen die in ziekteverlof is te bestempelen als de grote sukkelaar zitten we in de miserie van vandaag. Iedereen kent wel die hangmarhanger die al jaren werkloos is en geen sikkepit doet om aan werk te geraken maar wel in het zwart gaat bijverdienen, iedereen kent wel die man die thuis zit met zijn rug maar aan het verbouwen is thuis of bij een vriend of.. Maar goed praat jij dat allemaal maar goed en blijf maar lekker in je woke sfeer...
Streng maar rechtvaardig is hoogdringend nodig.. De profiteurs moeten er vantussen en diegene die het echt nodig hebben echt helpen.. of vind jij dat allemaal normaal misschien?

Ik vrees dat het pamperen van de jeugd en de gevolgen die je nu ziet in het onderwijs ons nog veel miserie gaan bezorgen..
Men bekijkt de nadelen en vergeet de voordelen. Ja, we betalen veel maar als je ziet wat er tegenover staat dan zijn we zo slecht niet af. Nogmaals, waar is het zoveel beter, ikzelf zou nergens anders willen wonen. Wil je dat wel, de deur staat open.

Zelf ben ik ook nog geen 5 dagen ziek geweest op +25 jaar maar ik klaag daar niet over, integendeel ik ben heel blij dat het zo is. Ik ben niet jaloers op mensen die meer ziek zijn. Ik ben ook voor een sterke sociale zekerheid want het betekent niets dat ik zo weinig ziek was als ik morgen een kanker blijk te hebben.

En ik ben best bewust dat er misbruik is, dat heb je altijd en overal (zie de topic retourzendingen). Ik vind wel dat men nogal sterk de extreemrechtse propaganda napraat. Het misbruik bestaat maar is het werkelijk overdreven? De werkloosheid staat op een laag niveau dus het valt wel mee denk ik dan. Maar ja, als je denkt in termen van misbruiken en hangmathangers dan kan je lekker tekeergaan tegen het onrecht dat jezelf wordt aangedaan. Ik ben geweldig maar de rest zijn misbruikers en luie zakken. Er wordt wel degelijk wat gedaan om de misbruiken tegen te gaan en daar zijn vooreerst degenen die wel degelijk ziek zijn het eerste slachtoffer van. Trouwens, als het zo gemakkelijk en comfortabel is dan kan je toch heel gemakkelijk zelf in de hangmat gaan liggen? ah nee, in realiteit is het natuurlijk wat genuanceerder.

Ik praat het misbruik dus alles behalve goed maar ik ga niet veralgemenen en iedereen die ziek is maar direct op één hoop smijten. Trouwens woke betekent bewust zijn van iets, jij bent bewust van misbruik en dus eigenlijk ook woke.

Ik deel uw mening dat streng maar rechtvaardig het doel moet zijn maar veralgemenen lijkt me niet te voldoen aan die stelling. Men hoort ook zelden mensen die voor streng zijn de sociale zekerheid willen versterken, integendeel.

De problemen in het onderwijs zijn het gevolg van een nefast beleid en beperkte middelen. Wat wil je als je iemand het beleid laat bepalen die zelf elk jaar minstens 1 keer gedubbeld heeft :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:Men bekijkt de nadelen en vergeet de voordelen. Ja, we betalen veel maar als je ziet wat er tegenover staat dan zijn we zo slecht niet af.
Velen vergeten, of zijn er niet van op de hoogte, dat de overheid de Belziek (sic) dus één van de grootste werkgevers is van het land en dat de economie hier voor +60% afhankelijk is van die overheid.
Komt daar nog bij dat 1/4 van de zogezegde privatieve werkgelegenheid rechtstreeks of onrechtstreeks gefinancierd wordt door de overheid. Waaronder heel wat grootverdieners.
En dat het grootste deel van ons zijn basiskennis heeft opgedaan bijna volledig op kosten van diezelfde overheid.
Alles kan uiteraard beter. Maar het staat als een paal boven water dat er veel meer plaatsen zijn waar het nog veel slechter kan en is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ziezo, de russen in opwijk gesponsord met een rekening van 4,50 euro. Maar ik ga nog terug. Al die andere kopers liepen daar ook rond zonder moreel besef. Net zoals bij mezelf zal bij die andere klanten hun portemonnee belangrijker zijn dan het moreel besef. Schandalig dat een mens zijn eigen portemonnee op de eerste plaats durft zetten :banana:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De ene is fier dat hij Oekraïners helpt, de ander dat hij enkele centen profijt denkt gedaan te hebben. Wat die Oekraïners kosten, daar denken we niet over na. Ieder zijn dingetje.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Jack Daniels schreef:Ziezo, de russen in opwijk gesponsord met een rekening van 4,50 euro. Maar ik ga nog terug. Al die andere kopers liepen daar ook rond zonder moreel besef. Net zoals bij mezelf zal bij die andere klanten hun portemonnee belangrijker zijn dan het moreel besef. Schandalig dat een mens zijn eigen portemonnee op de eerste plaats durft zetten :banana:
Ik bekijk het vanuit het standpunt dat de gewone rus daar ook niets aan kan doen.
En proberen ze te staken en dergelijke worden ze op "gepaste" manier verwijderd.
Hier mogen ze ook direct zo een winkel neerplanten.
En dan zal het ook mijn portemonee op de eerste plaats zetten zijn.
Maar goed, das een andere discussie.

On-topic
Dat ze de nettarieven stelstelmatig gaan verhogen dat staat in de sterren geschreven.
En deels zal het zakkenvullen blijven.
Dat ze daar eens iets aan doen.
Als je dat inderdaad in NL ziet, verschiet ik ervan dat het nog schrijnender is dan bij ons.
Ik dacht altijd dat NL wat voor is op ons.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ze zijn in dit geval ook voor op ons. :-D
Wel niet in positieve zin.
En het zal daar wel niet zoveel anders zijn dan bij ons al is onze perceptie soms anders.
Wanneer je wat op NL fora vertoefd merk je dat het ongenoegen (incl. hun politici) niet zoveel verschilt van het onze.
Soms wordt België (alleen begrijpen ze meestal het verschil tussen Vlaanderen en België niet) er zelfs als voorbeeld aan gehaald. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Nederland werd hier vroeger een gidsland genoemd, dat is om goede redenen al een tijdje niet meer het geval. De gids is het spoor al vaker bijster.

Ik heb de indruk dat men in Nederland de nuchterheid en zakelijkheid een beetje aan het vergeten is. Waar men vroeger vooral planmatig en zakelijk te werk ging is het nu vaak redelijk chaotisch, iets wat altijd eerder Belgisch was :lol:

Nu zitten ze daar met extreme partijen en lieden waar zelfs Filip De Winter een koorknaapje tegen is, er zijn de wappies, de mensen die op autostrades oorlogen gaan uitvechten of zwarte piet nu een roetpiet is of niet enz... ze zijn duidelijk van het paadje zoals een Nederlands gezegde gaat.

Het verschil met België was uiteraard ook dat ze zelf wat gas hadden maar dat is ook al een beetje scheefgelopen met verzakkingen en andere problemen. Voor de rest is Nederland redelijk vergelijkbaar, een klein land dat grotendeels afhangt van grotere machtsblokken. Ze zijn enkel nooit zo dwaas geweest om hun land in 4 stukken te kappen met 7 regeringen en nog wat andere rommel. Daarmee alleen al besparen ze een energiecrisis uit.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”