Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ok. Bedankt voor de info.
Dan is gewoon de capaciteit en het vermogen van de batterij niet in balans met je productie en verbruik.
Maar die keuze maak je uiteraard zelf. Technisch is het geen enkel probleem.

Hier iets andere keuze en dan is het niet zo'n probleem. Ik trek geen onverwachte pieken van meer dan 7.5 kW en hou in de winter voorlopig een minimum capaciteit van 30% aan. (het is dan ook een off grid opstelling).
2202070000-2202080814.jpg
(72.67 KiB) Nog niet gedownload
Bijlagen
220131-220206.jpg
(77.12 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door ivob op 08 feb 2022, 08:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:Dan is gewoon de capaciteit en het vermogen van de batterij niet in balans met je productie en verbruik.
Het hangt er maar vanaf wat je wil.
Mijn doel is/was niet "off grid", en de meerkost voor een installatie met een batterij die 5kW kon geven was €4K (Huawei). Dat vond ik het niet waard :).
Maar die keuze maak je uiteraard zelf. Technisch is het geen enkel probleem.
Ik ben geen batterijen tegengekomen die meer dan 5kW konden leveren.
En met een aansluiting 1F/40A kan ik 10kW trekken.
Wat overigens zelden gebeurt, ik ga bijna nooit boven de 3kW. Maar soms wel lang genoeg om dit capaciteitstarief te moeten betalen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef:
ivob schreef:Dan is gewoon de capaciteit en het vermogen van de batterij niet in balans met je productie en verbruik.
Het hangt er maar vanaf wat je wil.
Mijn doel is/was niet "off grid", en de meerkost voor een installatie met een batterij die 5kW kon geven was €4K (Huawei). Dat vond ik het niet waard :).
Dat zou dan inderdaad geen goede keuze geweest zijn. Huawei is dan ook meer een plug and play speler en geen custom based solution.
Ik ben geen batterijen tegengekomen die meer dan 5kW konden leveren.
De batterij moet dat dan ook niet leveren. Het is de omvormer in combinatie met de capaciteit van de batterij die het 'm doet.
Technisch is het geen probleem om tot 10kW vermogen te leveren en zelfs meer als je geen netkoppeling hebt (de Belgische reglementering is de limiet, niet de techniek).
En met een aansluiting 1F/40A kan ik 10kW trekken.
Wat overigens zelden gebeurt, ik ga bijna nooit boven de 3kW. Maar soms wel lang genoeg om dit capaciteitstarief te moeten betalen.
Inderdaad, zoals je zelf zegt, het is niet omdat je vermogen kan trekken dat je dat ook effectief moet doen.
Eenmaal capaciteittarief in voege moet je ook niet onder de 3 kW blijven. 2.5 kW moet je sowieso betalen dus je kan beschikbaar vermogen + 2.5 kW inzetten. En bij voldoende zon de PV capaciteit er nog eens bijkletsen. Beetje creatief zijn. :-)
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

ygeffens schreef:Die piek-sensor (sensor.fluvius_verbruik_energy_kwartier) kan ik nu ook gebruiken om bvb de wasmachine even te pauzeren. (lijn 67)
Is het pauzeren van een vaatwasser en wasmachine wel een goed idee ?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Bij de vaatwasser is het de bedoeling dat enkel te doen als het echt niet anders kan.
Wij de wasmachine is het geen probleem.
Je mag uiteraard de tijd dat die uitstaat niet te lang maken. Je water koelt terug af en je moet opnieuw verwarmen. Dus je verliest aan energie, wat je wint door een lagere piek te maken.

De relais bij de vaatwasser en de wasmachine zitten er dan ook tussen om de mogelijkheid te hebben ze uit te schakelen wanneer je bvb gaat koken (alles is elektrisch bij ons). Zo kan ik voorkomen dat die wasmachine begint.

En voor de wasmachine (oude Miele van 2002) kan ik het gebruiken om wanneer we die inschakelen, hem onmiddellijk terug uit te schakelen ('s ochtends om 7u wanneer iedereen weg is). Om dan te wachten tot er voldoende zon is om dan weer aan te gaan.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Er is toch niets zo dringend aan een wasmachine of vaatwasser dat je ze volledig gelijktijdig met andere grootverbruikers moet inschakelen? Laat staan met gestuurd uitstel. Een relatief recente vaatwasser en (inverter) wasmachine genereren van hun eigen geen pieken boven 2.5 kW.
Ik mag toch aannemen dat als iedereen thuis weg is er geen andere grootverbruikers staan te draaien?
Het is dan toch een koud kunstje om iedere machine intern te programmeren dat ze pas start wanneer de piek van het ander toestel is afgelopen (als je dan toch op ieder kleintje wil letten).
Die piek is dan nog eens een minderheid tijdens hun totaal cyclisch verloop. De meerderheid van de tijd verbruiken deze toestellen nauwelijks iets.
Leuke hobby maar economisch is het sop de kool niet waard. Een piek kost nu ook weer niet zoveel dat je er economisch op wint door hem te drukken en daardoor meer kWh te veroorzaken. Veel tijd win je er ook al niet mee.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

ivob schreef:Er is toch niets zo dringend aan een wasmachine of vaatwasser dat je ze volledig gelijktijdig met andere grootverbruikers moet inschakelen? Laat staan met gestuurd uitstel.

Welkom in een huishouden met 5 mensen met 27 hobbies en onregelmatige uren, avondschool, ...
Ik denk dat ik mijn huishouden zelf het best weet in te richten.
ivob schreef:Een relatief recente vaatwasser en (inverter) wasmachine genereren van hun eigen geen pieken boven 2.5 kW.

Herlees mijn bericht. Wasmachine is 20 jaar oud.
ivob schreef:Ik mag toch aannemen dat als iedereen thuis weg is er geen andere grootverbruikers staan te draaien?

Mijn warmtepomp
ivob schreef:Het is dan toch een koud kunstje om iedere machine intern te programmeren dat ze pas start wanneer de piek van het ander toestel is afgelopen (als je dan toch op ieder kleintje wil letten).

Again, niet voor iemand anders beslissen of zeggen hoe die het moet doen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je moet wel de vraagtekens meelezen.
Toch bedankt om je situatie nader toe te lichten.
Dat kon ik niet afleiden uit je eerdere berichten. Vandaar de bijkomende vragen en opmerkingen.
Uiteraard beslis je zelf naar eigen situatie.
Concreet, wat zou dat dan, in jouw situatie, netto opleveren?

Het is een open forum. Hoe meer mensen hubn uitgangspositie toelichten en pro's en contra's uitwisselen hoe gerichter de lezer kan beslissen wat wel of niet voor hun werkt. Heeft weinig te maken met te beslissen hoe een ander zijn huishouden moet inrichten. Al zeker niet als die info niet beschikbaar is. Dat beslist iedereen nog voor zichzelf.
Maar je kan nooit teveel info verwerven.

Dat je wasmachine 20 jaar oud is heb ik ook opgemerkt. Een ouder toestel heeft meestal ook nog een hoger verbruik. Daarom dat ik er bij schreef dat ik uitga van een recenter toestel. Ik vroeg me ook af of een nieuw toestel met een lager verbruik op termijn niet goedkoper is dan een oud toestel met een hoog verbruik gaande te houden. Wat is dan het hoogste kwartierklokverbruik van zo'n Miele?
Laatst gewijzigd door ivob op 08 feb 2022, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Moet het iets opleveren om een bijdrage te leveren ?
En ook als het nu niets oplevert, wie zegt dat het dat in de toekomst niet zal doen? Nu is de prijs (zeer veralgemeend) 50 euro per kWh piek per jaar. Volgend jaar is het misschien 60 euro, 70 euro, ...

En door uit te stellen kan ik wachten tot er voldoende in mijn batterij zit en dan pas inschakelen. Daar hoef ik niet naar te rekenen, ik weet gewoon dat dat zal opbrengen. En dat is iets dat niet situatie specifiek is. Stroom uit de batterij is goedkoper dan de stroom uit het net (ik reken voor het gemak even de aankoopprijs van de batterij niet mee).

En die warmtepomp die ik 13 jaar geleden plaatste, en die 2 ZP installaties die me bijna 48k hebben gekost, die heb ik ook niet gezet om er aan te verdienen, maar omdat met de kennis die ik toen had het de beste ecologische keuze was.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee dat moet het niet.
Maar wat is dan je uitgangspunt?
Een hobby is ook een valabel uitgangspunt.
Edit: blijkbaar voornamelijk ecologisch dus? Ook niets mis mee. Bedankt voor de toelichting.

Momenteel is het ook nog geen 50 €/ kW/jaar (boven de 2.5 kW want dat wordt er, zoals het nu gecommuniceerd wordt, sowieso aangerekend).
Geen idee wanneer het effectief ingaat, wat het daarna wordt en vanaf wanneer. Dat blijft koffiedik kijken.

Stroom uit een batterij is niet altijd goedkoper dan uit het net. Hangt er gewoon van af waar de stroom voor de batterij van komt, hoeveel er beschikbaar is tov de noodzakelijke verbruikers en wat de omzetverliezen tussen productie-eenheid, opslagmedium en opnamemedium zijn.
Soms is het beter om een elektrische verbruiker, indien mogelijk, direct van de zonnepanelen te laten verbruiken. Ook al kost dat wat netgebruik.
Og bij onvoldoende PV productie en opslag tijdelijk rechtstreeks van het net te nemen (bij de huidige geldende prijzen).
Toch best eens narekenen want aannames kunnen nog al eens een verkeerd beeld opleveren
Maar als het niets moet opleveren is het natuurlijk ook geen punt.

Ik ben nu mee met je verhaal.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Voor wie geïnteresseerd is: Elk moment kan de hoorzitting beginnen over het capaciteitstarief in het Vlaams Parlement:
https://www.vlaamsparlement.be/nl/parle ... en/1608735
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En de VREG krijgt een nieuwe bestuursvoorzitter

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220221_98393094
De voormalige co-oprichter van energie­leverancier Elegant, Maarten De Cuyper, volgt Ronnie Belmans op als ­bestuursvoorzitter van de Vlaamse energieregulator Vreg.
Belmans steekt niet langer weg dat hij weinig heil zag in een verlenging van zijn bestuurs­mandaat. ‘Dat de Vlaamse ­minister van Energie, Zuhal Demir (N-VA), in het Vlaams Parlement zei dat er bekwamere mensen te vinden moesten zijn voor de raad van ­bestuur, was de druppel die de emmer deed overlopen’, zegt ­Belmans.
De nieuwe voorzitter wordt meteen geconfronteerd met een gevoelig dossier. De Vlaamse energieregulator is een groot pleitbezorger van de invoering van een capaciteitstarief. Daarbij wordt de netvergoeding voor een deel losgekoppeld van het energieverbruik. De start van het nieuwe tarief is gepland voor ­medio dit jaar. Demir maakte ­begin deze maand duidelijk dat ze sterk gekant is tegen de invoering ervan. Zij dringt bij de Vreg aan op uitstel. Het wordt meteen een serieuze test om te zien hoe onafhankelijk de energieregulator nog kan opereren.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Sommige van die politiekers snappen ook niets :bang:
Maar geen enkele die zich de vraag stelt, 1 piek in uw maand en de maand is naar de knoppen.
Enkel het gezaag over het kerstdiner :nono:
Juist alsof zich in andere situaties zoiets niet kan voordoen :nono:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

svermassen schreef:Maar geen enkele die zich de vraag stelt, 1 piek in uw maand en de maand is naar de knoppen.
Enkel het gezaag over het kerstdiner :nono:
Die Gryffroy heeft zich compleet belachelijk gemaakt met zijn zeer domme vraag. Hoe lang zijn we nu al niet bezig over het capaciteitstarief en die snapt niet bij het vb dat de professor gaf (11 x 1 kW en 1x 11 kW piek) je het ganse jaar gemiddeld 2 kW betaalt. Nee hij dacht: 2kW in die ene maand en de andere maanden blijven 1 kW :roll:

En diene van de VREG met zijn feestje dan: hij heeft zijn best gedaan om tijdens het kerstfeestje een zo'n hoog mogelijk piek te realiseren. Hij kwam aan 6kW wat op jaarbasis 8€ meer zou kosten.

Ik maak maandelijks minstens elke maand een piek van 8kW (met uitschieters tot 9,5 kW) bij gewoon leven in huis hier incl WP.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, grappig.
Dat is hier sowieso gemiddeld 6 bij gewoon leven.
En de pieken zijn hier tegen de 8.

De vrouw zei hier juist nog.
Hoe moeten wij dat hier doen als we achter x-jaren beiden een electrische wagen hebben en beiden moeten gaan werken.
Ik antwoord.
Eerst een hoop investeren voor 2 laadpunten en dan gewoon dokken :bang:
Want er moeten 2 het 's nachts ingesteken en niet in een gewoon stopcontact, want dan zijn ze het 's morgens niet opgeladen.
Je kan moeilijk ieder dag bij een tankstation gaan staan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

svermassen schreef:Hoe moeten wij dat hier doen
De betrokken partijen in de Vlaamse regering zijn nog in conclaaf op wie ze de schuld van dit falen kunnen afschuiven: moslims, sossen, Walen, OVAM, ... het is nog niet beslist.
:bdaysmile:

Wat je zelf in je voet schiet, schiet je beter.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

svermassen schreef: Je kan moeilijk ieder dag bij een tankstation gaan staan.
Zal voor veel mensen het geval zijn vrees ik. Misschien iets nieuws voor in de toekomst 'Charge & Breakfast' :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Avenger 2.0 schreef:
svermassen schreef: Je kan moeilijk ieder dag bij een tankstation gaan staan.
Zal voor veel mensen het geval zijn vrees ik. Misschien iets nieuws voor in de toekomst 'Charge & Breakfast' :lol:
Hoeveel mensen
- rijden zoveel kilometers dat ze elke dag hun batterij zo leeg rijden dat ze er niet nog een dagje extra mee verder kunnen
EN
- hebben geen oprit of garage waar een laadpaal kan staan/hangen
?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

svermassen schreef: De vrouw zei hier juist nog.
Hoe moeten wij dat hier doen als we achter x-jaren beiden een electrische wagen hebben en beiden moeten gaan werken.
Ik antwoord.
Eerst een hoop investeren voor 2 laadpunten en dan gewoon dokken :bang:
Want er moeten 2 het 's nachts ingesteken en niet in een gewoon stopcontact, want dan zijn ze het 's morgens niet opgeladen.
Je kan moeilijk ieder dag bij een tankstation gaan staan.
Hoeveel KM rijdt je dan per dag ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Hoeveel mensen
- rijden zoveel kilometers dat ze elke dag hun batterij zo leeg rijden dat ze er niet nog een dagje extra mee verder kunnen
EN
- hebben geen oprit of garage waar een laadpaal kan staan/hangen
?
Je kan er nog aan toevoegen:
- Een werkgever met eigen laadpalen (want daar ben je toch geruime tijd),
- Destination chargers (idem)
- Warenhuizen met DC laadpalen (idem)
-....
Het laatste waar ik een EV zou gaan laden zal toch wel een tankstation zijn.

Ook hier weer: tig redenen waarom iets niet kan ipv er over na te denken hoe het wel zou kunnen.
En laden van een EV vraagt een mindswitch tov tanken met een verbrandingsmotor: laden waar en wanneer het kan en niet meer, gooi maar vol als ie leeg is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat laden is niet gewoon een mindswitch, het is gewoon een andere realiteit. Vroeger kon je inderdaad rustig rondrijden, je had range zat en dus ook tijd om te tanken. Nu zie je uw percentage dalen en dat werkt mentaal anders want niet iedereen blijft even rustig met 3% op een schermpje.

Tel daar nog bij dat de range nog afhangt van zaken die je niet onder controle hebt zoals temperatuur en files.

En wat die laadpalen betreft. Dat komt nog eens bovenop de extra kosten voor de EV en het is niet eens mogelijk overal. Het aantal mensen zonder garage of laadmogelijkheid voor hun huis is ook helemaal niet zo beperkt. Loop eens rond in een stad en je snapt het wel.

Elektriciteit blijft een probleem zolang wij er niet in slagen om energie efficiënt op te slaan. Batterijen die we nu hebben voldoen gewoon niet. Je moet constant bezig zijn met de capaciteit die rest. Mocht je een range halen zoals ICE en laden even snel ging als tanken DAN was het iets anders.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:Nu zie je uw percentage dalen en dat werkt mentaal anders want niet iedereen blijft even rustig met 3% op een schermpje.
Een mindswitch dus en je aanpassen aan nieuwe technologie. :-D
100,50,3,0 % is de zichtbare realiteit. Een zichtbare realiteit, daar kan je rekening mee houden.
De eerste automobielen waren eigenlijk ook koetsen (carosserie, iemand? :-D ) met een motortje in ipv een paard ervoor.

Laadpalen is weer zo'n kip of ei-verhaal en eigenlijk een werkpunt voor de overheid. Er zijn al NL bedrijven die onze overheid aangeboden hebben in no time Vlaanderen/België vol te plempen met laadpalen. Maar zoals met alles moet onze overheid daar eerst nog eens stevig over debatteren, een paar regeringswisselingen overleven om van scratch het debat weer op te starten, om........
Laadpalen zijn geen technisch probleem maar weer zo'n typisch probleem van een land/regio met de slogan "de kracht van verandering => bergaf ipv bergop".
Snelladen is ook al geen technisch probleem meer.

Blijft dus nog de prijs. Wat ook een kip-ei verhaal is => weinig vraag is hoge prijs, veel volume is mogelijkheid tot prijsverlaging.
TCO van een EV is zelfs nu al geen punt meer.

Als je er niet tegen kan dat er 3% op het display staat moet je gewoon eerder laden. Net zoals altijd je tank leegrijden tot ver in het rood (waar je dan meestal nog moest gokken hoeveel %/l er dan nog in je tank zat) vroeg of laat ook tot stilstand kan leiden.

Bestuurders die privaat of voor W/W dagelijks meer dan 300 km moeten afleggen hebben inderdaad nog een range probleem.
Maar ik denk niet dat dit de meerderheid onder ons is. De statistieken over personenautogebruik in België geven me daar toch al geen ongelijk in.

Om terug on topic te komen, ik ben wel van mening dat het capaciteitstarief een rem is op de verdere ontplooing van private EV's.
Eerst elektrisch verwarmen en elektrisch rijden promoten en voor dit goed en wel doorgedrongen is al een belasting op capaciteit willen invoeren. Wanneer je het laatste greintje vertrouwen in Vlaams beleid en energietransitie wenst weg te vagen moet men vooral zo verder blijven doen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:TCO van een EV is zelfs nu al geen punt meer.
De lease van hybride en ICE is alvast duurder dan EV, dat is toch wat ik zie op "ons" leaseportaal.
Om terug on topic te komen, ik ben wel van mening dat het capaciteitstarief een rem is op de verdere ontplooing van private EV's.
Het is en blijft een achterlijke implementatie, maar je kan er wel rondfietsen.
Ik ga me niet beperken tot wokmaaltijden, zoals door Marghem geadviseerd werd toen alle "betrouwbare" kerncentrales in de lappenmand lagen, dus met koken trek ik nog altijd pieken.
Maar met een EV... Als je een "slimme" laadpaal plaatst, kan je toch zorgen dat die nooit meer trekt dan 3kW op uw ganse installatie (dus de EV laadt op tot het niveau dat uw ganse huis 3kW verbruikt).
Aangenomen dat de meesten 's nachts in dromenland zijn, kan je zo met 3kW toch makkelijk 25kWh laden en dat is +/- 100km.

En op een "zomerdag" als vandaag, kan je uw auto laden aan PV-overschot-stroom, zonder aan de netbeheerdermaffia een piek te moeten betalen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

In principe overwegend met je eens.

3kW is nog altijd boven het minimale vaste tarief. En die 2.5 kW betaal je steeds aan de netbeheerder. Daar kan je zelfs niet buiten al is je capaciteit nul.
De EV was vandaag wel "en route". :-D
En met de beschikbare zonnestroom (ik heb maar een monofase installatie) gaf ik vandaag toch eerst de voorkeur aan directe verbruikers (wasmachine, afwasmachine, stofzuigen, koken,...) en de thuisaccu naar 100% SOC brengen (gezien de driedaagse voorspelling van solcast) dan aan een EV te laden.

Persoonlijk toch want om met de EV rond het capaciteitstarief te fietsen hebben we hier geen probleem.

Ik vind het capaciteitstarief - algemeen gesproken - alleen een gemiste kans wanneer je doel een energietransitie is. Blijkbaar is dus dat het werkelijke doel niet.
Willen ze eerst zoveel mogelijk gebruikers doen overstappen naar een digitale meter. En dan geven ze daarop de gebruikers van een analoge meter - inzake capaciteit - meer voordelen dan de gebruikers van een digitale meter? Toch zij die er niet omheen kunnen.
Ik zie geen doordacht beleid met een visie maar veel dagjespolitiek dat in alle richtingen gaat.

Ik (en waarschijnlijk jij) fietsen er wel allemaal omheen hoor. Maar daar ga je de energietransitie niet mee op gang trekken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

ivob schreef: Om terug on topic te komen, ik ben wel van mening dat het capaciteitstarief een rem is op de verdere ontplooing van private EV's.
Eerst elektrisch verwarmen en elektrisch rijden promoten en voor dit goed en wel doorgedrongen is al een belasting op capaciteit willen invoeren. Wanneer je het laatste greintje vertrouwen in Vlaams beleid en energietransitie wenst weg te vagen moet men vooral zo verder blijven doen.
De visie van de VREG hierin is dat ze de EV's voor willen zijn.
Omdat ze
1) Dan al moeten beginnen investeren in extra capaciteit terwijl het eigenlijk niet zo nodig zijn als het capaciteitstarief in voege is
2) Ze de mensen willen laten denken aan de capaciteit bij hun eerste EV. Als je mensen een EV geeft, en pakt 4 jaar laat alles doen wat ze willen thuis (snelladen aan 11kW bv), en pas dan naar capaciteitstarief gaan, ga je veel meer tegenkanting hebben dan het gewoon nu doorvoeren.
ivob schreef: Willen ze eerst zoveel mogelijk gebruikers doen overstappen naar een digitale meter. En dan geven ze daarop de gebruikers van een analoge meter - inzake capaciteit - meer voordelen dan de gebruikers van een digitale meter? Toch zij die er niet omheen kunnen.
Ik zie geen doordacht beleid met een visie maar veel dagjespolitiek dat in alle richtingen gaat.
In veel gevallen is een digitale meter interessanter dan een analoge meter bij het capaciteitstarief.
Het tarief per kWh is hoger bij een analoge meter dan bij een digitale meter.
Je betaalt dus wel geen prijs voor uw capaciteit/piek, maar wel veel meer voor uw verbruik aan nettarieven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het capaciteitstarief icm een digitale meter is alleen maar voordeliger wanneer je veel kWh afneemt.
Met een laag netverbruik kan je het forfaitair stukje nettarief berekend op de afname nooit goedmaken .

Met een analoge meter is het omgekeerd. Daar betaal je een vast tarief (gelijk aan dit met de DM) maar daarboven mag je zonder enige kost zoveel capaciteit verbruiken als je wil.
Juist of het net weet of je dit belast met een analoge meter of digitale. Belasting is belasting.

Blijkbaar is er met het capaciteitstarief ook geen enkel technisch probleem om het net te belasten wanneer je er genoeg voor wenst te betalen. Het is dus geen technisch probleem (al willen ze het zo wel verkopen) maar een louter economisch probleem.

Er is nu al genoeg weerstand tegen EV's. Moet je dat dan nog eens extra gaan beperken?
EV's zijn in aankoop nog altijd duurder dan ICE. Nu geeft men het signaal dat wie een EV kan kopen en genoeg geld heeft om tegen vol vermogen te laden maar op kan doen en de rest maar moet inbinden? Hoezo technisch probleem? Voor wie kan en wil betalen is er geen pltos technisch probleem?

En het is - vanuit technisch oogpunt - gewoon onzin om een capaciteitstarief te gaan aanrekenen op basis van een 24/7 gelijk tarief gebaseerd op een éénmalige piek gedurend één klokkwartier per maand. Al zeker indien men de kerncentrales nog langer in gebruik wenst te houden.
Wie nu één keer per maand, door omstandigheden of een toevalligheid, gedurende één klokkwartier een drempel overschrijdt heeft voor de rest van de maand geen enkele incentive meer om onder die piek te blijven. Dat is dan geen technisch probleem voor de capaciteit van het net?
En waarom kost om drie uur in de morgen een piek evenveel dan om 8 uur 's morgens of 18 uur 's avonds?
Wanneer een capaciteitstarief de bedoeling had om te gaan spreiden (door dure tarieven op piekmomenten en lage tarieven tijdens dalmomenten) zou ik het nog begrijpen. Dan was er voor de consument een incentive om te gaan laden tijdens een dalgebruik van het net.
Nu maakt het niets uit of men een EV laadt in de volle verbruiksspits of wanneer er bijna geen verbruik op het net is.
De visie van de VREG hierin is dat ze de EV's voor willen zijn.
Omdat ze
1) Dan al moeten beginnen investeren in extra capaciteit terwijl het eigenlijk niet zo nodig zijn als het capaciteitstarief in voege is
Dat is geen visie maar zwaar gokken.
Want als de modale Vlaming zoals gewoonlijk wat zal zitten foeteren op het capaciteitstarief en vervolgens gewoon de rekening betaalt van zijn ongewijzigd verbruik stort hun visie als een kaartenhuisje in elkaar. Het enige wat er dan gebeurt zijn meer inkomsten voor o.a. de gemeenten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat mijn moeder nooit last gaat hebben van pieken :lol: Als ze de oven aan doet samen met de droogkast valt de electriciteit uit. :angel:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het valt wel enorm op dat zowel VRT als VTM/HLN of andere media niets schrijven of melden over die hoorzitting van deze voormiddag. Ongelofelijk...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
simontwp
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2020, 15:51
Bedankt: 1 keer

Nu maakt het niets uit of men een EV laadt in de volle verbruiksspits of wanneer er bijna geen verbruik op het net is.
Het begint met capaciteitstarief, maar ik denk dat in 2025 ten laatste iedereen mede wordt afgerekend op wanneer er wordt verbruikt. Als ik me niet vergis is ook het uitlezen van real time tarieven ondersteund door de digitale meter (op gebied van protocol).
De dynamische tarieven gaan snel volgen op de uitrol van capaciteitstarief en digitale meter, daar ben ik alvast gerust in. Overigens geen goede evolutie en te wijten aan historisch winstuitkering (aan gemeenten) ipv herinvestering.

Beetje off topic: we zien bijna nooit meer krachtdadige wijzigingen in beleid, maar altijd kleine stapjes. Voor een deel omdat er weinig politieke slagkracht is, maar ook gewoon om dat het makkelijker is een grote brok door iemands strot te duwen in kleine stukjes.
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ivob schreef:Om terug on topic te komen, ik ben wel van mening dat het capaciteitstarief een rem is op de verdere ontplooing van private EV's.
Dat is wat mij gebracht heeft van uitkijken naar een EV via het werk naar eerder een afwachtende houding en het besef dat ik deze keer (binnen een maand ongeveer mag ik normaal kijken voor een) nog voor fosiele brandstof ga (of hij zal alleszins niet thuis laden). De kabel voor een laadpaal ligt er, de laadpaal komt er met capaciteitstarief niet. (maar het werk heeft een goede laadinfra, daarom laat ik de EV deur op een kier).
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

boonpwnz schreef:Ik denk dat mijn moeder nooit last gaat hebben van pieken :lol: Als ze de oven aan doet samen met de droogkast valt de electriciteit uit. :angel:
Zo werkt het capaciteitstarief in Italië reeds vele jaren. Je kiest een vermogen voor je elektriciteit en betaalt minder voor bvb 2,5kw. Wanneer het verbruik boven 2,5kw gaat slaat de elektriciteit uit via de slimme meter. Voordeel is dat je nooit extra hoeft te betalen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik zie in de instellingen van m'n Alfen laadpaal dat er een instelling is specifiek voor in Duitsland. Daar kan de netbeheerder vanop afstand laadpalen activeren/desactiveren afhankelijk van de belasting op het net. Dat lijkt me nu een veel slimmere aanpak om pieken onder controle te houden dan wat er momenteel hier op tafel ligt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

gunnix schreef:Zo werkt het capaciteitstarief in Italië reeds vele jaren. Je kiest een vermogen voor je elektriciteit en betaalt minder voor bvb 2,5kw.
Initieel was dat hier ook, je ging moeten betalen voor wat je liggen had of binnentrok. Toen we onze meter tijdens de verbouwing lieten verplaatsen was dat zelfs nog waar die Fluvius man over sprak, dus is het monofasig 40A geworden.
VOiD schreef:Daar kan de netbeheerder vanop afstand laadpalen activeren/desactiveren afhankelijk van de belasting op het net.
Daar zijn ze misschien competenter :P. Trouwens mensen gaan er nu al in gedachten (verkeerdelijk) vanuit dat ze hun wagen elke dag leeg rijden en moeten opladen, die gaat ge zeker horen roepen als iemand vanop afstand dan nog t knopke kan afzetten :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

In principe kan dat ook met de digitale meter.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ivm de opmerkingen.
Op dit moment is het maximum 70 kilometer per dag en nog heel flexibel thuiswerk 2-3 dagen.
Bij de vrouw, thuisverpleegster is het misschien ook max 30 kilometer per dag.
Maar dat is dan wel constant stoppen en vertrekken.
Dus de theorie van 30 kilometer zal al snel een hoop meer zijn.
Denk aan verwarming, airco, ... wat wel een impact heeft.

Mijn punt is vooral, wie zegt dat we dit werk blijven doen bij onze werkgevers nu?
Dus je moet er al wat rekening mee houden als je niet 2x wilt breken in huis.
Nu ligt er 1F 10 mm² naar de zolder toe.
Dan zouden wij sowieso nog 3 fasen naar onze zolder doortrekken en op de zolder naar de andere kant terug naar buiten.
Daarvoor wil het niet zeggen dat we direct een snellader moeten zetten.
Traagladen zal in het eerste opzicht ook nog wel kunnen natuurlijk.
En wat zijn natuurlijk de capaciteiten van de batterijen binnen 5 jaren bijvoorbeeld.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Als je steeds moet wachten in de hoop dat er binnen enkele jaren iets "beter" op de markt komt geraak je uiteraard nooit gestart.
Dan had niemand een computer nog smartphone want de volgende zou wel beter presteren. :P
Wanneer er bij een stop/start gebruik van een auto één aandrijving zeer efficiënt is dan is het wel een elektrische. Dat hebben ze zelfs bij De Post nu ingezien.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Zowel die van de vrouw als de mijne lopen nog minstens 4-5 jaren qua contract.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:Als je steeds moet wachten in de hoop dat er binnen enkele jaren iets "beter" op de markt komt geraak je uiteraard nooit gestart.
Dan had niemand een computer nog smartphone want de volgende zou wel beter presteren. :P
Wanneer er bij een stop/start gebruik van een auto één aandrijving zeer efficiënt is dan is het wel een elektrische. Dat hebben ze zelfs bij De Post nu ingezien.
Efficient misschien wel , maar blijkbaar zijn ze wel bijna onblusbaar die batterijen die spontaan kunnen ontbranden.... :bang:
Quote uit artikel

https://www.hln.be/economie/brandend-vr ... ~a072c3b5/
Brandend vrachtschip met 4.000 auto’s aan boord kan Volkswagen 137 miljoen euro kosten

"Wat de brand heeft veroorzaakt, is nog niet helemaal duidelijk, maar specialisten achten de kans reëel dat het om een elektrische wagen gaat die spontaan in brand schoot. Een ding staat wel vast: de elektrische wagens dragen bij aan de hevigheid van de brand en bemoeilijken het blussen.

“De batterij van een elektrische auto kan steeds opnieuw beginnen te ontvlammen”, legt Wilfried Lemmens, bestuurder van de Belgische Redersvereniging, uit. “Eigenlijk moet de brandweer de elektrische wagen in een container met water onderdompelen, maar dat is onmogelijk aangezien de wagens bumper aan bumper op een scheepsruim staan tegen andere brandende, elektrische wagens.” "


Dus misschien in elke parkeer garage een containerbak water in vloer verwerken ingeval nodig ?? :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ja en?
Moet ik nu tegenvoorbeelden aanhalen van de gevolgen van gasexplosies in appartementsgebouwen, exploderende benzinetanks of door midden gebroken olietankers? :roll:

Zelfs een met diesel geladen tanker kan door een simpele vonk door een visueel controlegat exploderen en de enige optie is dan alleen hem te laten uitbranden.

Ik zie ook weinig mensen nu plots afzien van het gebruik van hun smartphone. En het kost weinig moeite om berichten te vinden over ontvlammende smartphones.

Geen enkele technologie is perfect en je kan de eventuele nadelen van iedere technologie gaan overbelichten of onderbelichten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:Ja en?
Moet ik nu tegenvoorbeelden aanhalen van de gevolgen van gasexplosies in appartementsgebouwen, exploderende benzinetanks of door midden gebroken olietankers? :roll:
Geen enkele technologie is perfect en je kan de eventuele nadelen van iedere technologie gaan overbelichten of onderbelichten.
Neen , dat is correct , ik wilde enkel aantonen dat die batterijen in autos of huizen nu niet bepaald alleen zaligmakend zijn , maar de verzekeringen zullen dit wel duidelijk maken na de eerste beste grotere brandramp via hun aanrekeningen, die nu nog niet van tel zijn , daar nog geen voorkomend risico wegens nog in kinderschoenen staande electrificatie van wagenpark en woonsten ..... :wink:

Trouwens vele jaren geleden zelf ondervonden met mijn LPG uitgeruste V8 mocht ik ook niet in ondergrondse en bovengrondse parkings binnen .... vandaar dat die Sticker LPG dat er op moest gekleefd aan achterzijde :-(
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”