Gevel recht ok, maar wat met zijgevels?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dag iedereen

Kort:
Mag ik van telenet vragen/eisen dat ze een kabel aan mijn zijgevel (het is zelfs een wacht gevel) verwijderen?

Meer info:
De kabel ligt onder de stoep en niet tegen de voorgevels.
Achter mijn perceel is er een kleine straat waar geen telenet coax onder de straat ligt.
De kabel komt dus uit de stoep, gaat langs de voorgevel opwaarts. Dan gaat deze horizontaal langs mijn gehele zijgevel (en wacht gevel) om dan mijn tuin volledig te overspannen, tot aan de achter uur. De kabel spant ook over de straat, tot tegen de achter uur zijn gevel.

Deze wand moet vrij gemaakt worden voor isolatie en zou deze permanent weg willen.
Ik wil alvast hier eens polsen of iemand hier meer info over heeft.

Ze mogen gerust een kabel onder mijn tuin leggen, ik wil ze toegang verlenen.

Mvg
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hangt ervanaf ... als jouw woning effectief vrijstaand is, aan die kant, volgens de ruimtelijke ordening, dan moet Telenet volgen en zullen ze daar niet te moeilijk over doen (als je de juiste dienst te pakken krijgt). Als de ruimtelijke ordening aangeeft dat dat geen vrijstaande gevel is, dan gaat dat lastiger worden en zal je, als ze moeilijk doen, de wachtbuis/kabel terug moeten plaatsen (of vragen dat Telenet dat doet, tegen betaling).

Tip ... een kabel die bvb wordt overgesneden tijdens tuinwerken kost 85 EUR om te laten herstellen door Telenet (als je zelf een kabel terugplaatst) ... je doet met deze info wat je wil :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Is een vrijstaande gevel die jij gebruikt, hetzelfde als een wacht gevel?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Vrijstaand = Er mag niet tegengebouwd worden en er is nog een strook grond (van jou) naast. Sommige woningen hebben wel een open gevel, maar die is niet 'vrijstaand' in de zin dat deze op de perceelgrens is en er dus (theoretisch) tegen gebouwd mag worden. In dat gevel doe je niet zomaar wat je wil met die gevel :(

Kom je snel te weten mits mail of telefoon naar je gemeente/stadsbestuur hoor. Dienst ruimtelijke ordening
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ter info, iets gelijkaardigs = werken door Telenet op een privé domein
https://www.bipt.be/index.php/file/cc73 ... -02-24.pdf
&
beroep tegen de positieve beslissing BIPT door de eigenaar van het terrein waarop de Telenet-werken zouden worden uitgevoerd (fr)
https://www.bipt.be/index.php/operatore ... en-telenet

Concreet begrijp ik dat Telenet herstellingwerken dient/diende uit te voeren op een bestaande kabel die om historische redenen tegen de achtergevels geplaatst werd maar die nu moeilijk of niet meer bereikbaar was op sommige achtergevels en dat Telenet daarom verkiest/verkoos werken uit te voeren op het privé-domein van de betrokken partij

Ter info:
Voor zover mij bekend is er uiteraard een gevelrecht (=gebruik van gevels aanliggend aan het openbaar domein) maar blijkbaar kunnen bv. om historische redenen ook werken door nutsbedrijven op privé-terrein uitgevoerd geweest zijn/worden
Ik vermoed dat de betrokken kabel reeds jarenlang tegen uw zijgevel (=wachtgevel) hangt en uw tuin overspant om de betrokken achterliggende straat te bereiken en dat het derhalve moeilijk zou kunnen worden om deze zonder meer "definitief" te laten verwijderen
Het lijkt mij aangewezen in eerste instantie Telenet schriftelijk per aangetekend schrijven op de hoogte te brengen van de door u geplande werken op uw privé-domein (=isolatiewerken op een niet aan het openbaar grenzende zijgevel) en hen te vragen de nodige schikkingen te treffen teneinde deze tijdig ongehinderd te kunnen laten plaatsvinden
Op basis van hun reactie hierop kunt u dan beslissen eventueel al dan niet verdere stappen ondernemen


P.S.
Indien het een wachtgevel betreft op de perceelgrens vraag ik mij af of u al dan niet formeel toelating zou kunnen krijgen van de dienst ruimtelijke ordening en/of de betrokken eigenaar om bv. +/- 10 cm van het betrokken aanliggende perceel in te nemen voor uw isolatiewerken
Mocht u evenwel zelf de eigenaar zijn van het betrokken aanliggend perceel is het uiteraard voorlopig een ander verhaal
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Bedankt voor de info, ik kan mij nu ook wat meer specifiek gaan verdiepen.

Deze "Artikel 99 van de wet van 1991", welke we is dit exact? Lijkt mij niet veel zeggend.

Bijkomend en beetje off-topic
Indien het een wachtgevel betreft op de perceelgrens vraag ik mij af of u al dan niet formeel toelating zou kunnen krijgen van de dienst ruimtelijke ordening en/of de betrokken eigenaar om bv. +/- 10 cm van het betrokken aanliggende perceel in te nemen voor uw isolatiewerken
Volgens architect mag je eigenlijk zonder akkoord van je buur je muur aan de buitenkant zwevend isoleren, zodat deze niet op zijn perceel staat.
Dit volgens het principe dat een eigenaar de rechten heeft om zich voldoende te isoleren.
De buur zou dan voor een vrederechter beroep aan moeten tekenen waar hij moet overtuigen dat dit onredelijk is en dat hij er hinder aan ondervindt.

Natuurlijk is dit achterlijk en ga gewoon in gesprek met de buur en doe wat onderling akkoord gekomen kan worden.
Als dit een muur is, die boven een garage is en dus niet gebruikt wordt, zal dat dus ook nooit een probleem opleveren.
Als de buur dan uiteindelijk er wel tegen wilt bouwen, moet je als eigenaar zelf de isolatie verwijderen of dit op jouw kosten laten doen.
Maar ook hier, praten is de beste oplossing.

Iets dat ik ook met Telenet ga doen, zoekend naar een oplossing die iedereen pleziert.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Fallschirmjaeger schreef:https://www2.telenet.be/content/www-tel ... erwijderen

Neem best contact met hun op.
Dat is vanzelfsprekend, maar ik wil eerst meer info vergaren.

Telenet is geen neutrale bron die ik in dit verhaal kan raadplegen.
Zal eens de vraag aan het BIPT ook stellen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

In Vlaanderen is dit geregeld in het Mediadecreet: https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl ... -wetgeving (zoek in de pdf op "steunen en ankers" om te weten wat wettelijk geregeld is)
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

&
bv. weliswaar verouderd
https://www.law.kuleuven.be/citip/en/ar ... en2f90.pdf
p.16 art 1.1.3.5
Reeds in de ‘RTT-wet’ van 193030 kreeg de RTT het recht om voor de aanleg van haar
infrastructuur de private eigendommen en het openbaar domein te gebruiken. Eigenaars en
beheerders van deze domeinen werd een gedoogplicht opgelegd. In de Wet
Overheidsbedrijven werd dit algemeen gebruiksrecht op het openbaar en privaat domein
door de artikelen 97-105 overgenomen31. De Wet van 19 december 1997 tot wijziging van
de Wet Overheidsbedrijven breidde vanaf 1 januari 1998 deze rechten uit naar alle
operatoren van openbare telecommunicatienetwerken.
Concreet betekent de huidige
regeling dat al wie een openbaar telecommunicatienetwerk aanlegt of exploiteert gratis
graafrechten toegewezen krijgt. De operatoren dienen wel de wettelijke en reglementaire
bepalingen betreffende het gebruik van het openbaar en privaat domein na te leven en de
bestemming van het domein te eerbiedigen. Zij moeten vooraf het plan van aanleg
overmaken aan de beheerder van het openbaar domein (meestal de gemeente), die over
twee maanden beschikt om zijn beslissing mee te delen. De artikelen 97 tot en met 104
regelen verder op zeer gedetailleerde wijze de modaliteiten van dit graafrecht


P.S.
Ik vermoed dat u best nu contact opneemt met Telenet en het BIPT er voorlopig best buitenlaat
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Belgissschenaap schreef:
Fallschirmjaeger schreef:https://www2.telenet.be/content/www-tel ... erwijderen

Neem best contact met hun op.
Dat is vanzelfsprekend, maar ik wil eerst meer info vergaren.

Telenet is geen neutrale bron die ik in dit verhaal kan raadplegen.
Zal eens de vraag aan het BIPT ook stellen.
Verwijderen en terugplaatsen van een gevelnet voor verbouwen etc. is kosteloos. Als je wil dat deze ondergronds komt gaat de eerste waarnemende technicus een offerte opmaken. Waarmee je kan akkoord gaan of niet.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Op website telenet spreken ze toch over een offerte.

Daarbij, dat betreft een voorgevel, gevel die uit geeft op een openbare weg.
zij gevels zijn iets helemaal anders en gevel recht lijkt niet van toepassing nu ik de wetgeving gekregen heb van anderen.

Gaat ook niet om tijdelijk, de kabel is eigenlijk echt wel hinderlijk. Niet het einde van de wereld, maar wil deze het liefst ooit weg.

Ook benieuwd hoe ver telenet mee wilt gaan in het verhaal. En wil dan eerst weten wat er rond te weten valt. Met kennis naar een gesprek gaan, voorbereid.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dan geldt dit principe :

http://static.telenet.be/assets/netaanl ... ken_NL.pdf
Wenst u dat de kabels permanent worden verwijderd?
Bespreek dit dan voor de aanvang van de werken met onze medewerker. Bij de verwijdering van de kabels moet u
zelf de kosten dragen voor eventuele aanpassingen aan het netwerk. Hou er rekening mee dat de verwijdering van de
kabels, afhankelijk van de ligging van uw gebouw en de situatie ter plaatse, niet altijd mogelijk is
Dus alles hangt er een beetje vanaf als deze "legaal" hangen. Als dat zo is, gaat dit nooit kosteloos zijn.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Gevelrecht (en de standaard info voorhanden op de Telelent website) is mijns inziens hier zeker niet van toepassing, maar het probleem is eerder dat deze kabels er "al jaren hangen" en derhalve "gedoogd" werden zodat het op basis van de bestaande wetgeving het vermoedelijk moeilijk kan worden tenzij goede wil van Telenet ze nog weg te krijgen (tenzij er bv. eventueel ooit zou gebouwd worden en de wachtgevel ingenomen wordt)

Zelf zou ik in eerste instantie een aangetekend schrijven maken aan Telenet waarbij u info vermeld van de geplande werken, u hen vraagt de nodige schikkingen te treffen zodat deze tijdig kunnen doorgaan, u vermeld dat deze op een zijgevel en meer concreet een wachtgevel op privé-domein hangen,uw achterliggende tuin overspannen en waarbij u best u ook een aantal foto's dienaangaande insluit

Op basis hun reactie/antwoord kunt u dan beslissen welke stappen u vervolgens al dan niet neemt (eventueel in samenspraak met uw buur)

P.S.
Ter info: blijkbaar zou in sommige regio's het kabelnet nog steeds geen eigendom zijn van Telenet (enkel "gehuurd"voor lange tijd) -> intercommunale/fluvius
Misschien toch ook uw licht opsteken bij de betrokken stads- of gemeentediensten dienaangaande (en het gebruik van uw privé-terrein)
Laatst gewijzigd door M_016 op 10 jun 2022, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Aanvullend op het bovenstaande kan je hier : https://mijnpostcode.fluvius.be/?lang=n ... U0ODU0MTQ2 je postcode ingeven om te zien als Fluvius mogelijk de netbeheerder is (als je de optie voor kabeltelevisie krijgt)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”