Harde schijf maakt herrie.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ik heb gisteren een nieuwe Toshiba 16tb "MG08ACA16TE" hdd geïnstalleerd maar dat ding gaat best hevig tekeer.

De schijf is behoorlijk luidruchtig, vooral in idle. Volgend geluid is gewoon in idle.
Geluid :
https://mega.nz/file/wEkXHabb#-YfAi0ObM ... 6J6qCwsat8

Elke 'tik' kan je in heel de case voelen.

Als ik de schijf eruit neem (buiten werking) en 90 graden draai dan kan ik soms een zachte klik horen.
Er rammelt niets maar er beweegt wel iets in de schijf.

Nu blijkt de schijf wek bekend te staan om luidruchtig te zijn.
Is dit normaal? Is een mogelijke oorzaak die ik op een specifieke (efficiënte) manier kan nakijken?
Laatst gewijzigd door Heronic op 09 jun 2022, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

16GB whoa :-)

En ja, dat geluid is normaal bij mechanische schijven - althans bij het schrijven/lezen.
Als je hele case mee resoneert met het getik van je schijf, moet er iets het geluid of eerder de trilling mee geleiden .. is die schijf met rechtstreeks contact (een schroef zonder rubber padding errond) in je case gevezen?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Haha ja TB, waar is de tijd ;)

Die schijf zit in zo een plastic ding die bij de case hoort.
Ik zou dat wel willen oplossen maar hoe? heb ik al iet custom nodig welk de bijgeleverde plastic holder vervangt. Zijn die dingen universeel?

Het geluid is altijd! En eigenlijk vooral wanneer ze idle is!
Wanneer ik een groot bestand lees/wegschrijf is ze net stil.

Update : Telkens ik met disks een benchmark doe is die bij het lezen muis stil. Bij het schrijven een normaal geluid.
Ik heb dit geluid dus enkel wanneer ze idle is.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik vind gelijkaardige posts over dat model, bijvoorbeeld: Toshiba HDD MG08ACA16TE too noisy?

Ik denk dat je zelf gaat moeten inschatten of dit een click-of-death situatie is, gezien geluidsniveaus altijd moeilijk in te schatten zijn via opname. Er zitten natuurlijk veel platters in die disks (9, met 18 heads).

Als je geen gedempte harddisk mounting rails vindt voor je case, kan je altijd iets bricoleren -- ik heb de mijne vervangen door een pvc L-profielke (waar je de vijsjes indraait) met daaronder dikke rubberen voetjes (geknipt uit aftrekker rubber) die met wat tape aan het pvc vastzitten:

Afbeelding

Dit werkt zeer goed, al moet je natuurlijk oppassen bij het verzetten van de case omdat ze er niet zo vast in zitten. Bij het bricoleren ook zien dat enkel de rubber voetjes de case raken dus het pvc profielke moet waarschijnlijk wat bijgesneden worden. Het gezoem van de disk zelf ga je natuurlijk nog horen, zeker als de rest van de case stil is. Je kan er altijd nog wat extra rubber tussenproppen om de disk zo goed mogelijk vast te zetten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dat geluid bij idle zijn van de disk is de firmware die op de achtergrond de schijf grondig controleert.
Afhankelijk van de grootte (en diskactiviteit) kan dat enkele dagen duren.

Bij opnieuw opstarten: begint dat opnieuw...

Jouw HDD is dan ook een enterprise model bedoeld om 24/24 en 7/7 in bedrijf te zijn.
En beschikbaar als SATA en SAS model.
Bij SAS schijven is de firmware sowieso veel omvangrijker: met als effect hetgeen je nu hoort (al is het een SATA disk).

Vele enterprise disks gaan dergelijke procedures veelvuldig uitvoeren bij idle status (ttz geen gegevensoverdracht).

Bitrot (bit/data decay) zal dan ook niet zo vlug voorkomen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik had eenzelfde probleem op een oude WD Gold waarop m'n video-bestanden staan, een schijf die ik nauwelijks nodig heb, maar die ik toch wel in m'n systeem wil omwille van automatische backups. Desondanks blijft een dergelijke schijf spinnen, bv. omwille van indexing en Windows fast start service. Het geluid was toch vrij goed hoorbaar, ondanks dat ze in een Bequiet HDD cage hangen mét rubberen ophangpunten.

Ik heb twee zaken gedaan:
- deze https://www.youtube.com/watch?v=3kcjlGTRaxs instructies gevolgd; dat lost voor mij 85% van de problemen op, en voor het geval dat ze toch nog toevallig begint te spinnen...
- https://hddscan.com/ installeren, en met een line-command (achter een keystroke) kan ik de harde schijf manueel laten een spindown doen als ze het te bont maakt

Geen idee of de firmware van een entreprise-grade hdd hier zich iets zal van aantrekken?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”