TV-box en reclame

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

boulder schreef:Ja, maar als je via internet kijkt (VTM Go bijv.), dan krijg je ook reclame voorgeschoteld voordat je kunt kijken.
Da's helemaal juist, alleen is je rekening dan minder geplunderd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

cadsite schreef:
boulder schreef:Ja, maar als je via internet kijkt (VTM Go bijv.), dan krijg je ook reclame voorgeschoteld voordat je kunt kijken.
Da's helemaal juist, alleen is je rekening dan minder geplunderd.
Tja, ik vind het niet vergelijkbaar.
Het spreekt vanzelf dat die extra kost komt omdat je betaalt voor het kabelnetwerk.
Ik neem graag op om te kunnen kijken wanneer het mij uitkomt, en dat gaat niet via internet.
Je zit ook gauw met van die hikjes in de streaming, en je hebt bijlange niet alle kanalen die je anders op de kabel hebt.

Om maar een voorbeeld te geven dat buiten Vlaanderen ligt, en dus puur technologisch is, en niets met reclame of Telenet of de Vlaamse situatie te maken heeft.
Ik luister graag naar buitenlandse radio in de auto, en ik neem die op via satelliet.
Nu heb ik al een aantal jaar slechte ontvangst voor de Spaanse openbare radiokanalen omdat ze op een transponder zitten die zwakker is.
Het alternatief is dus streaming of podcasts.
Waar ik anders gewoon 6 uur aan één stuk opnam op satelliet, zonder problemen, gaat dat niet met streaming.
Ik heb zo'n trial versie van Audials gedownload, probeer ik zo'n opname te maken dan mislukt dat al na een paar seconden of minuten.
Podcasts dan?
Dat gaat wel, maar je vindt niet alles, en de zaken komen niet allemaal op hetzelfde moment online (bijv. programma A = laatste uitzending 06/06, programma B = laatste uitzending online 27/05).
En dat is dan nog maar radio, zonder codering dus.
Met video mag je dat opnemen wel vergeten.
Dus voor mij heeft streaming niet de betrouwbaarheid die je van een broadcasting medium (sat of kabel) hebt.
Als je daar een goede ontvangst hebt, kun je erop vertrouwen, en lange opnames maken.

Maar zoals gezegd, elk heeft andere wensen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ieder zijn goesting, helemaal correct.

Dat je spreekt over "het netwerk moet betaald worden". Welnu, ik betaal ook voor mijn netwerk. Ik betaal niet voor de vette voetbalcontracten die de grote spelers moeten betalen.

Het enige dat ik mis is Discovery. Ik heb gisteren nog eens een avond gekeken lineair naar discovery en dat is een ramp. Constant onderbreking met reclame. Een programma van een half uur bekijken duurt anderhalf uur. Ik zou met plezier discovery+ betalen om deftig te kunnen kijken, maar dat lukt me jammer genoeg niet. :oops: (misschien moet ik eens een oproep op tweakers doen)
Hikjes is streaming heb ik enkel bij VRTnu, bij VTMgo nooit en bij play heel uitzonderlijk.
Het is natuurlijk wel zo dat je niet meer gewoon achterover kan leunen en op "+" en "-" drukken om wat rond te zappen.
Heel in 't begin vond ik dat jammer, nu vind ik dat een voordeel. Het overkomt me nu niet meer dat ik een hele avond wat rondzwierf tussen verschillende programma's en uiteindelijk niets gezien had.

Oh, en audio?
Als ik thuis ben luister ik naar de radio via digitale kanalen (tuner heeft UTP ingang). Daar kan ik echt zonder enige hapering van 's ochtends vroeg tot 's avonds naar luisteren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

cadsite schreef:Ieder zijn goesting, helemaal correct.

Dat je spreekt over "het netwerk moet betaald worden". Welnu, ik betaal ook voor mijn netwerk. Ik betaal niet voor de vette voetbalcontracten die de grote spelers moeten betalen.
Met netwerk bedoel ik feitelijk alles wat er tussen jou en het TV beeld zit, en dat zijn heel wat toestellen en het netwerk zelf, andere toestellen dan als je via internet streamt.
Maar, ik weet niet of je bij Telenet of Proximus zit of zat, maar als je anders een goedkoop abonnement had en nooit tegen limieten aanloopt, en je gaat alles streamen, kan het zijn dat je wel tegen die limieten aanloopt en dus een duurder internetabonnement moet nemen.
Dan gaat op zijn minst al een deel van de winst verloren.
cadsite schreef:Het enige dat ik mis is Discovery.
Daar kijk ik dus haast nooit naar, die klacht van veel reclames hoor ik al lang.
Voor documentaires kijk ik vooral naar BBC en soms Canvas, maar het is een iets ander genre van documentaires.
Ook NPO2 heeft veel documentaires.
Mocht ik geen kabel hebben, zou ik TVE missen (omdat die dus nu op een zwakke transponder op sat zit), BBC niet omdat ik die op satelliet heb, en de NPO zenders (2 en 3), maar vooral de opnamemogelijkheden zou ik missen, en ook wel het gebruiksgemak.
cadsite schreef:Oh, en audio?
Als ik thuis ben luister ik naar de radio via digitale kanalen (tuner heeft UTP ingang). Daar kan ik echt zonder enige hapering van 's ochtends vroeg tot 's avonds naar luisteren.
Als ik live luister zou ik ook geen problemen hebben, het gaat hem hier opnieuw over opnemen.
Ik vind het interessant om radio van op het even welk uur op te nemen, dan weet je ook eens wat er om 23:00 draait, of om 02:00 's nachts, maar daar ga ik niet voor opblijven.
En in mijn auto kan ik geen Spaanse radio beluisteren, tenzij ik het op voorhand opneem.

Kortom, ik verander niet graag mijn gewoontes.
Ik heb een systeem van opnemen en bekijken waar ik mij comfortabel bij voel, en dat mij veel flexibiliteit geeft.
Als ik naar streaming zou overgaan, ga ik veel van die flexibiliteit verliezen, en de kost gaat volgens mij eerder stijgen dan dalen op lange termijn.
VTM, Play 4 en co, gaat dat gratis blijven?
Uit ervaring weet ik dat voor niets de zon opgaat, dus ik zie dat ook nog betalend worden.
En als je voor al die zaken apart gaat moeten betalen, ga je een veelvoud kwijt zijn aan wat je ooit voor de kabel betaalde.
En je internetkost heb je ook nog.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik kom van telenet, een dikke €70 en nu edpnet. €36. Data volume was 200GB (wigo home s), nu onbeperkt.
Als het landschap verandert, zoals bijvoorbeeld geen gratis vrtnu, vtmgo, play meer, dan zie ik op dat moment wel wat ik doe.
Ik ga nu echt geen €35 per maand meer betalen omdat er misschien wel eens iets zou kunnen gaan veranderen…
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

cadsite schreef:Ik kom van telenet, een dikke €70 en nu edpnet. €36. Data volume was 200GB (wigo home s), nu onbeperkt.
Als het landschap verandert, zoals bijvoorbeeld geen gratis vrtnu, vtmgo, play meer, dan zie ik op dat moment wel wat ik doe.
Ik ga nu echt geen €35 per maand meer betalen omdat er misschien wel eens iets zou kunnen gaan veranderen…
Dat snap ik heel goed.
Het zijn die gewoontes en verwachtingen die heel anders zijn.
Ik zit ook bij EDPnet, mocht het dus werkelijk zijn dat dat mij iets zou opleveren, zou ik gewoon die kabel opzeggen, dan hoef ik voor de rest niets te doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wij hebben de kabel TV opgezegd. Minder geld uitgeven aan streaming en meer keuze. Helpt wel dat wij maar zeer zelden naar nederlandstalige TV keken, en eigenlijk al niet naar de commerciële zenders.

Ook wel direct een zee van tijd bij, want het zappen-om-te-zappen doe je dan ook gelijk niet meer ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ze weten daar in Mechelen maar al te goed dat de klant zijn abbo niet gaat opzeggen voor die reclame.
Ze weten ook dat lineair tv kijken passé is.
Ze.gaan maw gewoon mee met de tijd, wat me stoort = dat er nog geen betalend model is zonder reclame.
't kan voor netflix, 't kan voor youtube, ''t kan voor spotify, 't kan niet voor onze lokale zenders.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

boulder schreef:
Kortom, ik verander niet graag mijn gewoontes.

Als ik naar streaming zou overgaan, ga ik veel van die flexibiliteit verliezen, en de kost gaat volgens mij eerder stijgen dan dalen op lange termijn.
VTM, Play 4 en co, gaat dat gratis blijven?
Uit ervaring weet ik dat voor niets de zon opgaat, dus ik zie dat ook nog betalend worden.
En als je voor al die zaken apart gaat moeten betalen, ga je een veelvoud kwijt zijn aan wat je ooit voor de kabel betaalde.
En je internetkost heb je ook nog.
Al de maanden dat je geld kan uitsparen is mooi meegenomen. Als geld geen probleem is, dan ben je een vette vis voor de duopolisten in dit land. De duopolisten teren op de angst van de mensen om "als dit ... dan ga ik dat niet meer kunnen" ....

De meeste burgers moeten nu wel op de kleintjes letten en dan is de rekensom snel gemaakt. Dan veranderen de gewoontes ook snel. Dan neem je vrede dat je die of die documentaire of dat stukje muziek gemist hebt.

Moet zeggen dat ik nog nooit het gevoel heb gehad iets gemist te hebben omdat ik geen televisie meer in huis heb. Integendeel zelfs, er is veel meer tijd over. De angst om dit of dat te missen is nergens voor nodig.

Wat er wel bij vaart is mijn bankrekening. Nu is er misschien wel geld om brandstof te kopen of om geld aan de kant te zetten in afwachting van de eindafrekening gas en elektriciteit. Of voor de onderhoudsbeurt van de wagen te betalen. Kortom de noodzakelijke dingen die nodig zijn om te overleven anno 2022.

Als er financiële middelen op overschot zijn, geen probleem. Dan kan je in angst leven om misschien iets te missen. Ik ben content met wat ik nog heb zonder in angst te moeten leven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Muziekbos schreef: Als er financiële middelen op overschot zijn, geen probleem. Dan kan je in angst leven om misschien iets te missen. Ik ben content met wat ik nog heb zonder in angst te moeten leven.
Rare redenering.
Precies of de vrijheid van keuze verdwijnt omdat je middelen op overschot hebt. :nono:
Het is niet omdat, jouw woorden, je middelen op overschot hebt je angstig wordt omdat je die middelen moet uitgeven.
Je moet dan evenmin iets.
Je kan dan zelfs zonder "angst" leven dat je uit noodzaak de beschikbare middelen moet herschikken om anno 2022 te overleven. :P

Zelf al jaren geleden de kabel opgezegd. Niet uit financiële noodzaak of omdat ik ergens anders budget te kort kwam maar gewoon omdat ik geen nood zag om voor iets te betalen dat het, voor mij, niet meer waard was.
En bovendien op een goedkopere wijze (gewoon het voor mij goedkoopste internetabo) even goed te verkijgen was.
Sinds corona is bij Telenet de downloadlimiet trouwens verdubbeld (van 150 naar 300 GB). Tot op heden nog niet teruggebracht naar de oude limiet.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hij heeft het over FOMO, Fear of Missing Out. Als je geen geld hebt hoef je geen bang te hebben dat je gaat uitgeven wat je niet hebt. Als je er wel in overschot hebt, kan je FOMO krijgen van het aanbod. Het is gewoon een moderner woord voor keuzestress.

Toen ik jong was had ik een beperkt budget dat ik in de zomer zelf moest verdienen. Daarmee kon ik niet op reis en naar 1 festival. De keuze was dus rap op. Nu heb ik geld om naar alle festivals ter wereld te gaan en zou ik me kunnen opjagen dat ik er eentje zou missen terwijl ik wel had kunnen gaan. Dat is iets persoonlijks en zelf heb ik er weinig last van. ik hoef niet te doen wat iedereen doet maar als ik iets wil kan ik het ook betalen, dat is comfortabel en zo hou ik het graag.

Uiteindelijk komt het neer op wat iemand al schreef, je kan een euro maar 1 keer uitgeven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:
Uiteindelijk komt het neer op wat iemand al schreef, je kan een euro maar 1 keer uitgeven.
Inderdaad.
Maar daarentegen ben je niet verplicht die euro (allemaal) uit te geven.
En zo begreep ik het betoog van Muziekbos. Angst om teveel te hebben en het niet allemaal te kunnen uitgeven.
My bad.

En uiteraard zijn er mensen die genoodzaakt zijn een euro uit te geven die ze eigenlijk niet hebben. Dat heet schulden maken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:Ze weten daar in Mechelen maar al te goed dat de klant zijn abbo niet gaat opzeggen voor die reclame.
Ze weten ook dat lineair tv kijken passé is.
Ze.gaan maw gewoon mee met de tijd, wat me stoort = dat er nog geen betalend model is zonder reclame.
't kan voor netflix, 't kan voor youtube, ''t kan voor spotify, 't kan niet voor onze lokale zenders.
Het zou mij niet verwonderen dat dat nog wel komt.
Waarom ook niet?
De commerciële zenders hebben gewoon die inkomsten nodig, als ze die op een andere manier kunnen verdienen dan via reclame, zal dat voor hen geen probleem zijn.
Muziekbos schreef:Al de maanden dat je geld kan uitsparen is mooi meegenomen.
Geld is een middel, dat is geen doel op zich, het is geen wedstrijd om uiteindelijk te sterven met de vetste bankrekening, want dan heb je er ook niets meer aan.
Bovendien zegt men wel dat te doen om te besparen, maar dan lees ik dat het "uitgespaarde" geld direct richting fiber gaat en de overschot naar Netflix/Disney+.
Er wordt dus niets uitgespaard, in veel gevallen zal er zelfs nog meer uitgegeven worden.

Het is gewoon een kwestie van keuze.
Jij spaart misschien 20€/maand uit, om wat meer benzine te kunnen kopen.
Je zou evengoed de vraag kunnen stellen of je auto wel zo nodig is, ga wat meer met de fiets, of blijf gewoon thuis.
Je bent toch niet "bang" om iets te missen?

Het verhaal houdt dus geen steek omdat ik dagelijks zaken opneem, en ook dagelijks zaken bekijk.
Ik neem dus geen 100 abonnementen uit schrik dat er ergens iets zou zijn dat ik niet gezien heb.
Als ik dan die 20€/maand bedenk ten opzichte van hoeveel uur plezier ik daaraan heb, is dat gewoon een peulschil.
Bedenk maar eens hoeveel liter benzine je nog hebt voor je 20€, of hoeveel keer je naar een concert zult kunnen gaan met je 20€ (en dan moet je er eerst nog geraken met je auto...)
TV is gewoon een van de goedkoopste tijdsverdrijven die er zijn.
De Vlaming kijkt gemiddeld zo'n 3 uur per dag TV, met 30 dagen per maand, is dat dus 90 uur, voor 20€ = da's zo'n 22 eurocent per uur.
Good luck dus om geld te besparen door uw TV op te zeggen.

Het is gewoon zo dat jij bepaalde zaken onbelangrijk vindt (kunnen opnemen) en andere zaken belangrijk (concerten bijwonen), en dan vindt dat iedereen dat maar zo moet doen.
Ik heb andere zaken die ik belangrijk vind, dat is geen FOMO uit, maar gewoon een keuze die je maakt.

Jouw keuze is dus niet "slimmer" dan de mijne.
Net zoals iemand die liever hamburgers eet niet "slimmer" is dan iemand die liever pizza eet.

Het enige dat dom zou zijn is tegen je prioriteiten ingaan.
Als ik opnemen en in alle vrijheid kunnen kijken belangrijk vind, dan zou ik wel heel dom zijn om dat op te geven om naar concerten te gaan, die ik niet zo belangrijk vind.
Maar omgekeerd geldt net hetzelfde.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

cadsite schreef:Het enige dat ik mis is Discovery. Ik heb gisteren nog eens een avond gekeken lineair naar discovery en dat is een ramp. Constant onderbreking met reclame. Een programma van een half uur bekijken duurt anderhalf uur. Ik zou met plezier discovery+ betalen om deftig te kunnen kijken, maar dat lukt me jammer genoeg niet. :oops: (misschien moet ik eens een oproep op tweakers doen)
Tip: veel programma's worden meermaals uitgezonden. Als je die herhaling 's morgens bekijkt, heb je veel minder reclame. Ik heb dit recent ontdekt met een gemiste opname van Wheeler Dealer Dream Car die ik dan maar op zondag had opgenomen ipv. donderdagavond omdat de EPG bij Scarlet voor geen meter klopt.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dank je, maar het moment dat ik begin ‘s ochtends naar tv te zien moet nog komen. Hopelijk niet snel.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

cadsite schreef:Dank je, maar het moment dat ik begin ‘s ochtends naar tv te zien moet nog komen. Hopelijk niet snel.
En daarvoor hebben ze de opnamefunctie uitgevonden :wink:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dan maakt het niet uit he, hoeveel reclame er is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:
Dizzy schreef: Uiteindelijk komt het neer op wat iemand al schreef, je kan een euro maar 1 keer uitgeven.
Inderdaad.
Maar daarentegen ben je niet verplicht die euro (allemaal) uit te geven.
Natuurlijk niet maar dat vraagt discipline, iets vies tegenwoordig.

Veel mensen kunnen amper sparen, niet altijd omdat hun inkomen te laag is maar wel omdat ze moeite hebben om te weerstaan aan de consumptiemachine en marketing. Ik heb al begrepen dat dit niet zozeer op u van toepassing is maar in een andere topic kwam al ter sprake dat sommigen amper iets achter de hand hadden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Volledig mee eens.
Maar discipline is (meestal) niet iets waar je mee geboren wordt.
Het kan aangeleerd worden, zoals iedere persoon met een ietwat normale geest en fysieke gesteldheid veel kan aangeleerd worden. Je moet er - toch niet in ons deel van de wereld - zelfs niet in een bevoorrechte omgeving voor geboren worden.

En nogmaals, het is niet omdat de ene andere prioriteiten heeft en/of andere keuzes maakt of kansen niet wenst te benutten dat dit voor de andere een reden is om dit ook te laten.
Persoonlijk vind ik het uitgangspunt "maar het geldt niet voor iedereen" maar een heel flauw excuus.
Het is enkel een excuus voor zij die onafhankelijk van de eigen wil een of andere mentale, fysieke of zware sociale beperking hebben. En dat is in België, en zeker in Vlaanderen, nog steeds een minderheid.
De uitzonderingen bepalen nooit de algemene regel.

Een anekdote uit de praktijk: ik heb bv. jaren in een werkomgeving verkeerd waar er nauwelijks verschil was in de verloning.
Met dezelfde verloning waren er die altijd schulden hadden en anderen die er jaar na jaar stevig op vooruit gingen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik zie net hetzelfde, maar omgevingsfactoren zijn toch niet te onderschatten.
In mijn omgeving zie ik mensen die bij het verlaten van het ouderlijke nest grote sommen geld mee krijgen. Die maken zo'n grote sprong voorwaarts dat hen bijbenen heel moeilijk is.
Anderzijds heb je bij die ontvangers dan weer mensen die hierdoor de waarde van geld niet goed (kunnen?) inschatten en op veel te grote voet leven.
Gezondheid is ook een niet te overschatten factor. Zowel de eigen gezondheid als die van je partner en/of kinderen. Ziek zijn kost zelfs hier handen vol geld en voorkomt dat je extra kan verdienen.
Het is zelden zo zwart-wit zoals het hier wordt voorgesteld.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Men bekijkt het te technisch vrees ik terwijl de mens minder technisch en eerder emotioneel denkt en handelt. We maken onszelf echter graag wijs dat we het toonbeeld van logica zijn :lol:

Discipline is niet aangeboren al speelt het karakter een grote rol en dat ligt wel redelijk vast. Die discussie wil ik hier echter niet voeren.

Mocht men mensen zo eenvoudig discipline kunnen aanleren dan waren na zoveel duizenden jaren evolutie onze problemen grotendeels opgelost. In realiteit zijn er nog altijd mensen die het normaal vinden om afval op straat te gooien.

Het klopt dat de houding en gedrag van anderen geen reden zijn om dan maar hetzelfde te doen maar men maakt (opnieuw) de fout door gedrag te simplistisch als een al dan niet flauw excuus te zien. Soms is dat zo maar vaak ook niet. Mensen zijn gewoontedieren en gedrag is er vaak onbewust ingeslepen en er is het feit dat niet iedereen dezelfde kansen/mogelijkheden heeft. Uw gedrag is een gevolg van opvoeding, kennis, ervaringen en mogelijkheden en dat in een steeds wijzigende mix. Logisch dat de uitkomst ook varieert.

De mens is faalbaar in erg hoge mate en daarom is de conclusie dat als je bewust nadenkt je wel vanzelf tot de juiste houding en gedrag komt totaal verkeerd. Mensen maken fouten, denken soms verkeerd en reageren emotioneel en irrationeel soms. Elke keuze is een persoonlijke afweging waarbij de gevolgen niet altijd al duidelijk zijn bij het maken van de keuze. Zelfs hoogopgeleide politici hebben last om een visie te vormen die samenhangend en op langere termijn blijft standhouden, logisch dat een gewone burger ook niet feilloos is.

Uw anekdote kan ik bevestigen. Zelf heb ik vaak geld moeten lenen aan studenten die meervoudig mijn zakgeld ontvingen. Met geld leren omgaan is een ondergewaardeerde kwaliteit maar ook dat is een andere discussie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

ivob schreef:
Een anekdote uit de praktijk: ik heb bv. jaren in een werkomgeving verkeerd waar er nauwelijks verschil was in de verloning.
Met dezelfde verloning waren er die altijd schulden hadden en anderen die er jaar na jaar stevig op vooruit gingen.
Niet zo vaak met ivob eens, maar deze keer eens wél :)

Wij hebben ooit een huis gekocht en gerenoveerd en voorzichtig te werk gegaan inzake budget (lening 1000€/maand, toen gerekend op een startersloon). Sommige collega's die toen al een aardiger loon hadden (aantal jaar ervaring) leenden 2000€/maand of meer (tot zelfs meer dan 50% van hun netto-inkomen).

Ondertussen (doorgegroeid) heb ik een deftig loon en kan er veel gespaard worden. We werken hier beiden zelfs 4/5de omdat het (gemakkelijk) kan. Sommige van mijn collega's komen nu niet meer rond omdat het leven (een beetje) duurder wordt. Dan ben ik tevreden met mijn bescheiden 'antiek' huis ipv hun nieuwbouw ...

Zijn trouwens meestal dezelfde mensen die privé ook een (veel te) dure auto op afbetaling kopen en ook altijd met het laatste (veel te) dure model van smartphone rondlopen ..

(Sorry voor offtopic, maar moest er even uit :) )
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

boulder schreef: Mocht ik geen kabel hebben, zou ik TVE missen
:? Zou je dan niet zoals iedereen gewoon naar rtve play kijken?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Rtve play is region locked voor sommige content (waar je wel weer rond kan if needed)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

That’s part of the game
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

9livesuni schreef:
boulder schreef: Mocht ik geen kabel hebben, zou ik TVE missen
:? Zou je dan niet zoals iedereen gewoon naar rtve play kijken?
Dat bevat niet elk programma, en het blijft een punt dat ik dan weer afhankelijk ben van hoe lang het daar precies staat.
RTP Play bestaat overigens ook voor de Portugese omroep (meestal zonder regiobeperking), maar als ik de keuze heb tussen iets op te nemen en het van de Play te halen, zal ik altijd voor opname kiezen.
Het is betrouwbaarder, en ik bepaal hoe lang het blijft staan.
Op de TV omroep RTPi ontbreekt echter soms ondertiteling, ik heb al gemerkt dat als het programma ook op RTP Play staat, je daar dan vaak wel werkende ondertitels hebt.
Ik copieer die file daar dan van, en zet ze bij mijn TV opname, werkt perfect, best of both worlds :)
ivob schreef:En nogmaals, het is niet omdat de ene andere prioriteiten heeft en/of andere keuzes maakt of kansen niet wenst te benutten dat dit voor de andere een reden is om dit ook te laten.
Klopt, zo hecht ik wel belang aan op een comfortabele manier opnemen zoals ik nu doe, maar hoef ik niet direct fibre.
FOMO zou betekenen dat ik fibre neem terwijl ik niet weet wat ik die extra bandbreedte ooit zou nodig hebben.
Ik merk trouwens dat velen het geld dat ze zouden uitsparen al direct uitgeven aan fibre, Netflix en andere, concerten, extra brandstof, etc.
Men maakt mij niet wijs dat men op die manier geld bespaart.
Het eerste concert dat je extra doet heb je al meer uitgegeven dan je bespaard hebt.

Maar het heeft inderdaad voor een deel met discipline te maken.
Er zijn mensen die altijd zullen te kort komen, hoeveel ze ook verdienen.
In Groot-Brittannië zagen ze zelfs jaren geleden al het fenomeen dat er mensen waren die doelbewust geen eten meer kochten, en naar de voedselbank gingen, om dan het uitgespaarde geld te kunnen aan een nieuwe smartphone en andere electronica te geven.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Tja, aggressieve marketing van proximus die mensen met zachte dwang pushen naar fiber, onze koper word afgekoppeld!!!

Niet daar iets van aan is, al waren ze vlug om de koper te knippen ( :roll: )
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De opnamemogelijkheden worden nu al beperkt. De boxen hebben geen HDD meer en de ruimte in de cloud wordt beperkt. Zo pushen ze mensen naar terugkijktv waar ze dan weer geld voor kunnen vragen.

De alternatieven via apps is goed maar vooral voor mensen die nog een ander leven hebben dan voor de buis hangen. Voor de veelkijkers is de huidige toestand gemakkelijker maar dan moet men het erbij nemen dat de reclame door de strot wordt geduwd.

Als de evolutie zich verderzet dan zal, zeker nu fiber meer en meer beschikbaar is, het aantal comakijkers ook minderen. Het model van de zenders is sowieso al door henzelf deels overbodig gemaakt. Dit hoeft echter geen ramp te zijn want het is niet dat TV levensnoodzakelijk is, integendeel de levenskwaliteit kan serieus stijgen als je de TV-tijd voor nuttiger zaken zou inzetten maar dat is uiteraard ieders persoonlijke inschatting.

Ik denk dat we uiteindelijk tot hybride systemen komen waarbij een systeem als AppleTV de beschikbare content groepeert en de navigatie vereenvoudigt. Je ziet aanbod van apps en streamers en drukt gewoon op wat je wil kijken. Da's even makkelijk als zappen en je combineert gebruiksgemak met een groot aanbod. Het nadeel is dat je afhankelijk bent van hoe lang content beschikbaar is maar dit wordt meestal aangegeven. Vind je iets echt belangrijk dan kijk je daar eerst naar, anderzijds ga je niet sterven van FOMO als je toch eens een uitzending mist. It's only R&R,... but I like it.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:De opnamemogelijkheden worden nu al beperkt. De boxen hebben geen HDD meer en de ruimte in de cloud wordt beperkt. Zo pushen ze mensen naar terugkijktv waar ze dan weer geld voor kunnen vragen.
Juist, en vandaar dat ik daar zo lang mogelijk aan wil ontsnappen, want ik ben er zeker van dat via streaming je een veelvoud gaat betalen dan via een klassiek abonnement.
Dizzy schreef:De alternatieven via apps is goed maar vooral voor mensen die nog een ander leven hebben dan voor de buis hangen.
Of je via een app of via wat anders kijkt, dat verandert toch niets aan de zaak?
Je bent niet minder kijkverslaafd via een app dan via wat anders.
Ik merk toch altijd een beetje een superioriteitsidee bij wat je schrijft.
Dizzy schreef:Als de evolutie zich verderzet dan zal, zeker nu fiber meer en meer beschikbaar is, het aantal comakijkers ook minderen.
Wie niet kijkt als ik, is een comakijker?
Respect is toch ver te zoeken.
Dizzy schreef:Ik denk dat we uiteindelijk tot hybride systemen komen waarbij een systeem als AppleTV de beschikbare content groepeert en de navigatie vereenvoudigt. Je ziet aanbod van apps en streamers en drukt gewoon op wat je wil kijken.
Uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer als een EPG raadplegen, wat voor sommigen echt not done is.
Maar als ik wil weten wat er te zien is bij Netflix, Disney+, etc., zal ik ook ergens een aantal aanbodpagina's moeten raadplegen.
Verschil is wel dat jullie naar een model gaan dat peperduur is, en dan nog met het argument dat je minder betaalt.
Dizzy schreef:Het nadeel is dat je afhankelijk bent van hoe lang content beschikbaar is maar dit wordt meestal aangegeven.
Op voorheen weten dat je gejost bent, verandert niets aan het feit dat je gejost bent.
Dizzy schreef:Vind je iets echt belangrijk dan kijk je daar eerst naar, anderzijds ga je niet sterven van FOMO als je toch eens een uitzending mist. It's only R&R,... but I like it.
Ik neem op, en dus beslis ik zelf wanneer ik het bekijk, ik ga dat niet laten beslissen door een schoonmoeder, of die nu Disney, Netflix, Telenet of een ander heet.
Als zij dat onmogelijk maken, dan zijn er (hopelijk) nog de FTA zenders op satelliet waar dat wel nog zal kunnen (én de VRT op kabel...).
En als dat niet meer kan, dan zal ik om te beginnen eerst mijn achterstand wegwerken, en daarna lees ik wel wat boeken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@boulder

Netflix en Disney+ samen kosten mij 22.50€/maand, dat is niet echt peperduur lijkt mij...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

En voor nog 2.5e heb je prime (nl).

Samen nog altijd goedkoper dan internet en tv bij telenet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer
Contacteer:

wied schreef:@boulder

Netflix en Disney+ samen kosten mij 22.50€/maand, dat is niet echt peperduur lijkt mij...
En als ze hun optie doorvoeren bij Netflix dat je reclame te zien krijgt voor je film of serie kan het nog goedkoper worden -;)
greets
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

wied schreef:@boulder

Netflix en Disney+ samen kosten mij 22.50€/maand, dat is niet echt peperduur lijkt mij...
Het is al meer dan ik betaal voor mijn TV abonnement, en dat gaat bij die diensten alleen maar stijgen, want ze hebben jaren marktaandeel gekocht.
Mensen gingen trouwens besparen zeiden ze, want het leven was te duur, en nu kom je ongeveer op dezelfde prijs uit.
En dan heb je vooral amusement gekocht voor die prijs, andere types programma's niet, en dan moet je nog zien dat je geen zwaarder internetabonnement nodig hebt.
devilkin schreef:En voor nog 2.5e heb je prime (nl).
Samen nog altijd goedkoper dan internet en tv bij telenet.
En hoe gaat die Netflix/Disney+/Prime(NL) bij u geraken?
Toch wel via internet, zeker?
Dus die rekening klopt niet, je gaat nog altijd een internet abonnement nodig hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ja natuurlijk, Internet heb je sowieso nodig. Ik doelde op de meerkost van tv bij Telenet, +-28€.

All Internet + TV iconic: 83€
All Internet: 55€

Nu ieder kiest voor zich, he :) da's het mooie aan de zaak: keuze.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat men doet is de prijs in de pakketten verpakken en daarbij het internet duurder maken want dat heb je altijd nodig. TV wordt dan kunstmatig goedkoper gemaakt zodat afhakers alsnog blijven betalen. Normaal zou de politiek hierop kunnen ingrijpen maar als deze in uw achterzak zitten en zelfs tot het bestuur behoren dan weet je het wel, de Belg mag betalen, dat doet hij toch graag.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

devilkin schreef:Ja natuurlijk, Internet heb je sowieso nodig. Ik doelde op de meerkost van tv bij Telenet, +-28€.

All Internet + TV iconic: 83€
All Internet: 55€

Nu ieder kiest voor zich, he :) da's het mooie aan de zaak: keuze.
Je kan ook een andere keuze maken en uitsluitend een internetabo aan 30 € nemen.
Dan blijft het verschil inclusief TV blijkbaar wel gelijk.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Zo is dat, 32€/maand voor Scarlet Loco (zie onderschrift) en vlaamse content gratis streamen via IPTV...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

devilkin schreef:Ja natuurlijk, Internet heb je sowieso nodig. Ik doelde op de meerkost van tv bij Telenet, +-28€.

All Internet + TV iconic: 83€
All Internet: 55€

Nu ieder kiest voor zich, he :) da's het mooie aan de zaak: keuze.
Als je correct vergelijkt, moet je dus wel je prijs van Disney+ en Netflix bij je tweede prijs rekenen, hee.
Dat is dan dus :

All Internet + TV iconic: 83€
All Internet + Netflix + Disney+ : 55€ + 22.5€ = 78€

En dan ga ik er wel van uit dat je prijzen kloppen, want zelf zit ik niet bij Telenet voor mijn internet, en Netflix en Disney+ heb ik ook niet.
En dan nog vind ik die vergelijking niet correct, want je kunt ook zonder TV box streamen bij Telenet, met hun Flow aanbod, dan zit je op 64.60€ (All Internet + TV Flow).

Maar ik vraag mij dan af, heb je die extra hoge internetsnelheden echt nodig?
Ik zit voor mijn internet bij EDPnet, en betaal daar 36€/maand, als ik daar dan een TV box zou bijnemen bij Telenet, dan zit ik nog altijd goedkoper dan de Netflix/Disney+.
De reden is gewoon dat internet veel te duur is bij Telenet en Proximus, en dat vind ik dus het vreemde.
Iedereen hier -behalve ik- wil besparen op TV, wat nu net schappelijk geprijsd is.
Op het product waar ze veel teveel op betalen (Internet) besparen ze niet, integendeel, sommigen kiezen nog een duurder abonnement.
Economisch denken is het niet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Heeft niet altijd met "besparen" te maken.
Ik betaal 28,88 €/maand voor internet en that's it. Economischer ga je het bijna niet meer vinden.
Al wat ik wil zien is via apps gratis te streamen. Dus geen nood aan extra te betalen streams noch sneller internet want alles werkt hier zonder haperingen en met 300 GB/maand (een tijdelijke maatregel die blijkbaar maar blijft duren) hebben we meer dan voldoende capaciteit voor ontspanning en thuiswerk.
Wanneer ik naar de alternatieven kijk zijn ze ofwel duurder, of ze bieden minder of het scheelt zo weinig in prijs dat het de moeite niet is om over te stappen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Heeft niet altijd met "besparen" te maken.
Ik betaal 28,88 €/maand voor internet en that's it. Economischer ga je het bijna niet meer vinden.
Welke provider is dat?
Niet dat ik ga veranderen, want ik ben tevreden met die 36€/maand zonder limieten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”