Specifieke problemen met telenet E-router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Update: 3 weken geen problemen gehad en sedert vorige zaterdag weer van dadde ... Meermaals per dag, internet weg, modem opnieuw opstarten en apparaten waar nodig weer verbinden.

Dus zondag klacht ingediend en maandag contact met klantendienst: ze hadden goed nieuws voor mij :banana: Er is, aldus de dame aan de lijn, duidelijk opnieuw een INGRESS probleem waarbij de 23 Mhz band geïmpacteerd is. Zij kon dit duidelijk zien dat het inderdaad weer heel de week "prijs" was en kon me zelfs uitleggen wat een ingress-probleem is.

Verder de mededeling dat er op 20/06 een ingreep aan de node gepland was om dit probleem te verhelpen. Dus, hoop uiteraard :!:

Dinsdag tel. van een costumer relations manager n.a.v. mijn klacht. Die deelde me mee dat er inderdaad een probleem is zoals hoger beschreven.
Ik gaf hem aan dat we dus gewoon nog tot 20/06 geduld moeten hebben gezien werken aan de node.
Antwoord: "neen, mijn collega heeft dat verkeerd gepercipieerd. De werken aan de node zijn reguliere onderhoudswerken.".

Mijn vraag dus wat er zou gebeuren met het INGRESS probleem. Antwoord "dit is er zeer duidelijk maar dit is niet impacterend voor de werking van uw installatie." Ik zal een technieker sturen. Er zijn er nog maar 3 geweest die mijn installatie binnen gekeurd en zeer goed bevonden hebben ... Op de mededeling dat ik ook telkens verlof moest nemen, kwam geen reactie buiten het feit dat de man mij aangag dat ik mocht terug bellen als de problemen lang duurden. Heb hem geantwoord dat ze nog maar anderhalf jaar aanslepen en dat techniekers zich afvragen wat ze nog kunnen komen doen ...

Wat zouden jullie adviseren? Nieuwe modem? Escaleren naar ombudsdienst? Ik weet het niet meer.

UIteraard wachten op PX fiber.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ingress wordt niet zozeer op node niveau veroorzaakt. Afhankelijk van de testresultaten kan jij de veroorzaker hiervan zijn (slechte drop, powerline ingress etc.) of kan je frequentieband geïmpacteerd worden door een andere slechte installatie in je buurt.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Mss een slechte filter buiten in de Telenet kast of mss iets aan de inleidingskabel. Hoelang ligt die er al en welke ligt er. Mss moeten ze die ook eens testen. Of eens aan technieker vragen om eens met een nieuwe kabel over de grond te leggen van u binnen installatie tot de buitenkant en eens testen wat dat geeft.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dank voor de reacties !

Bij deze ook een verdere update:
- woensdag na aanhoudende problemen terug gebeld naar de klantendienst en 'Safespot' was toen de mogelijke boosdoener ... Ze hebben die er af gehaald met als resultaat dat de modem nadien niet meer wou doorstarten. Vraag was om eens te bekijken wat het zou geven want Safespot zou niet compatibel zijn met een eigen Access Point.
Ik had voordien een router van Netgear als AP en nu één van TP-Link Deco.

Resultaat: de router moest na een kwartier herstarten en ja ... hij wou niet meer doorstarten en leds allerhande bleven knipperen. Dus nog moet lopen naar TN- winkel om nieuwe modem om 17.30 u. Heb vandaag wachtdienst voor het werk en no internet, tel. was dus no option.
Daar zegden ze dat ik beter de E-router hield omdat mijn modem in de garage geplaatst is en het wifi signaal van hun modems met wifi niet sterk genoeg was. Eén van de winkelbedienden had een E- router met eigen Netgear AP en nog nooit problemen gehad.

Als er bij TN problemen zijn, blijken ze het altijd te willen afwimpelen op de eigen installatie (die bij mij nav verbouwsingswerken nog maar 3 jaar geleden volledig vernieuwd is). Al 3 techniekers hebben gezegd dat deze bij mij een toonvoorbeeld zou zijn voor velen ...
Data technicus schreef:Mss een slechte filter buiten in de Telenet kast of mss iets aan de inleidingskabel. Hoelang ligt die er al en welke ligt er. Mss moeten ze die ook eens testen. Of eens aan technieker vragen om eens met een nieuwe kabel over de grond te leggen van u binnen installatie tot de buitenkant en eens testen wat dat geeft.
Die inleidingskabel lag hier toen we 20 jaar geleden onze woning gekocht hebben. Bij bezoeken hebben techniekers het uiteinde van de kabel eens aangesloten op één of ander toestel om uit te meten en ook telkens de schroefdop veranderd waarmee die op de modem moet bevestigd worden. Zij vertelden dat alles OK was. Ook aan een grijs bakje aan de muur buiten, hebben ze daar telkens een stekker vervangen.
crapiecorn schreef:Ingress wordt niet zozeer op node niveau veroorzaakt. Afhankelijk van de testresultaten kan jij de veroorzaker hiervan zijn (slechte drop, powerline ingress etc.) of kan je frequentieband geïmpacteerd worden door een andere slechte installatie in je buurt.
Ik weet het niet meer op den duur maar:
- als 4 techniekers en de klantendienst spreken over een ernstige netwerk storing buiten
- met impact op heel de buurt: heel concreet heeft de laatste technieker hetzelfde gezegd en er aan toegevoegd dat hij een 15- tal modems in de buurt uitgelezen heeft die allen op hetzelfde tijdstip hetzelfde probleem hadden (drop-out) dan mijn modem.

Eerst was de storing op de 23 Mhz band zeer ernstig. Dit zou het gevolg geweest zijn van straatwerken in de buurt ... als een custom relations manager van TN.
Nu woensdag gaf men van de technische dienst telefonisch nav de nieuwe problemen aan dat de 23 Mhz- band een gevoelige band is. Dat de waarden die men op die band meet inderdaad schommelen maar nog binnen de aanvaardbare norm zouden liggen.

Iedereen heeft blijkbaar zijn uitleg. Als klant heb je daar op den duur geen boodschap meer aan. Je wilt nl. gewoon iets dat werkt ...

Voor de nieuwe problemen sedert vorige week, heeft alles 3 weken feilloos gewerkt. Is dat mogelijk indien er bij mij een probleem zou zijn?

De elektricien die hier alle leidingen gelegd heeft, is nog eens opnieuw alles komen controleren. Heeft opnieuw overal de utp-stekkers vervangen, de doosjes open gedaan op de muur waar inbouw utp voorzien is. Hij heeft dit ook allemaal opnieuw uitgemeten en vindt niets van problemen

En - wschl wegen onvoldoende technisch onderlegd - snap ik ook niet dat een tv-box, rechtstreeks op de TN- modem aangesloten (ook al vervangen ondertussen) - regelmatig de boodschap geeft dat de modem de verbinding met het internet verloren is. Mijn TV- box is rechtstreeks op de modem aangesloten. 'Oeps' is ee woord waarvan ik de kriebels krijg want daar begint de boodschap mee.
Ik weet niet of mijn AP kan maken dat mijn TV-box aangeeft dat de modem geen internetverbinding meer heeft terwijl beiden (box en modem) rechtstreeks verbonden zijn ...?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koenraaddeconinck schreef:Dus zondag klacht ingediend en maandag contact met klantendienst: ze hadden goed nieuws voor mij :banana: Er is, aldus de dame aan de lijn, duidelijk opnieuw een INGRESS probleem waarbij de 23 Mhz band geïmpacteerd is. Zij kon dit duidelijk zien dat het inderdaad weer heel de week "prijs" was en kon me zelfs uitleggen wat een ingress-probleem is.
Dat kan zelfs veroorzaakt worden door één klant in het gebuurte met een niet-conforme installatie:
vb gepruts aan de NIU, oud TV toestel rechstreeks op de intro, etc ...
koenraaddeconinck schreef:Ik weet niet of mijn AP kan maken dat mijn TV-box aangeeft dat de modem geen internetverbinding meer heeft terwijl beiden (box en modem) rechtstreeks verbonden zijn ...?
Dat is inderdaad mogelijk ...
Als jouw AP bijvoorbeeld een IP conflict veroorzaakt op je lokale netwerk?
koenraaddeconinck schreef:Wat zouden jullie adviseren? Nieuwe modem? Escaleren naar ombudsdienst? Ik weet het niet meer.
Escaleren naar ombudsdienst geeft wel als gevolg dat er geen rechtsreekse communicatie meer mogelijk is tussen de klant en Telenet (over dit probleem). Verder communicatie/info gebeurt dan via de ombudsdienst ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Philippe, eens te meer bedankt voor uw reactie !

De ombudsdienst ga ik dus zeker en vast maar in aller- aller- aller- uiterste nood inschakelen.
philippe_d schreef:Dat kan zelfs veroorzaakt worden door één klant in het gebuurte met een niet-conforme installatie:
vb gepruts aan de NIU, oud TV toestel rechstreeks op de intro, etc ...
Maar hoe kan zo iets ooit opgespoord worden ... ? De persoon in kwestie moet dan toch ook regelmatig latst hebben van storingen of niet ... ?
Een technieker heeft me ooit inderdaad verteld over een klant met een AP aangekocht op Ali Express. Het bereik was enorm en hij had enorme draadloze snelheden. Alleen ... om de haverklap viel bij bijna iedereen in de straat het internet uit, ongeacht de provider.
Uiteindelijk zou men betrokkene kunnen detecteren hebben en zou hij voor de rechtbank moeten verschijnen zijn met enorme boete als resultaat.

Zelf kom ik niet aan mijn TN- installatie en zeker niet aan kabels, NIU of modem. Waar je geen verstand van hebt of niet voldoende daar blijf je gewoo van af.
koenraaddeconinck schreef:Ik weet niet of mijn AP kan maken dat mijn TV-box aangeeft dat de modem geen internetverbinding meer heeft terwijl beiden (box en modem) rechtstreeks verbonden zijn ...?
Dat is inderdaad mogelijk ...
Als jouw AP bijvoorbeeld een IP conflict veroorzaakt op je lokale netwerk?
OK maar nogmaals, het verhaal van problemen op ruimere schaal in de buurt matcht toch niet met zo iets of toch ... ?

koenraaddeconinck schreef:Wat zouden jullie adviseren? Nieuwe modem? Escaleren naar ombudsdienst? Ik weet het niet meer.
Escaleren naar ombudsdienst geeft wel als gevolg dat er geen rechtsreekse communicatie meer mogelijk is tussen de klant en Telenet (over dit probleem). Verder communicatie/info gebeurt dan via de ombudsdienst ...[/quote]

OK, no option dus tenzij het echt allemaal totaan niet meer werkbaar is.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Hoe je het beschrijft lijkt dit geen gevolg van ingress te zijn. Ingress gaat eerder zorgen voor korte onderbrekingen en packetloss. Voornamelijk merkbaar bij voip toepassingen etc. Als je verbinding wegvalt en wegblijft tot je de modem herstart moet dit een andere oorzaak hebben.

ik zou je binneninstallatie (de vermelde conflicten) zeker niet uitsluiten. Moest dat de oorzaak zijn, zou je op dat moment wel nog altijd IPv6 connectiviteit moeten hebben. Waardoor bepaalde websites toch nog moeten openen.

Wanneer je verbinding wegvalt zou er meer analyse moeten gebeuren. Als de kleur van de led van je modem niet verandert, behoudt hij alvast zijn netwerkregistratie. Maar dan kan het nog eender wat zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Bedankt Capriecorn voor de blijvende opvolging van mijn posts.

Het wordt dus zoeken naar een speld in een hooiberg?

In welke richting moet ik dan bij mij beginnen zoeken naar een oplossing? Ik hoop dat ik de elektrieker mag geloven die recent alles getest heeft qua netwerkbekabeling, de utp stekkers overal vernieuwd heeft en ook de inbouw aansluitingen heeft nagekeken. Hij heeft getest met een apparaat overal en hij zei dat het signaal OK is.
Dus bekabeling meen ik te mogen uitsluiten.

Rest dan nog de hardware: modem en AP of switch? Uit pure miserie heb ik onlangs ook 2 nieuwe tp-link switches gekocht ter vervanging van de Netgears. Maar ook dat maakt geen verschil. Dit is nu niet de grote kost maar op den duur zou een mens van pure miserie alles doen zeker ook omdat ik voor mijn werk afhankelijk ben van het internet.

Om te beginnen, ga ik misschien nog even het effect van de nieuwe modem afwachten want sinds die in dienst is (woensdag ll.), heb ik geen problemen meer gehad maar ... zoals ze zeggen, hout vast houden want voordat de troubles herbegonnen zijn, is ook alles 3 weken OK geweest.

Vraag is natuurlijk, waarom loopt het dan na 3 weken opeens weer fout als er binnen iets verkeerd zou zijn, niet dat ik deze optie niet wil open houden maar, zoals gezegd, weet ik het niet meer ...

Besluit:
Nogmaals, vervanging van AP en switch: geen resultaat (dus uit te sluiten?). Bekabeling, gezien check elektrieker, meen ik ook te mogen uitsluiten als oorzaak. Zijn er bepaalde testen die ikzelf kan doen? Meen nu dat het best is even af te wachten wat de nieuwe modem verder doet ... Klantendienst TN sluit ook deze niet uit als boosdoener ...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Wij hebben ook al een paar keer meegemaakt dat een Sonos systeem er gewoon voor zorgde dat het netwerk helemaal plat ging en ook lang op moeten zoeken. Probleem was dat sonossen allemaal bekabeld waren verbonden en dat ze ook nog eens draadloos hun eigen verbinding opzetten waardoor je ip conflicten kreeg en meestal ipv4 uitviel maar ipv6 wel nog werkte. Oplossing was gewoon 1 Sonos bekabeld verbinden en de rest draadloos met elkaar laten verbinden. Dit probleem kwam omdat er een loop in het netwerk gecreëerd was en eenmaal de loop weg was waren er geen problemen meer.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Bedankt datatechnicus. De meeste van mijn apparaten (2xTV + box, blue ray, NAS, HEOS receiver, printer HP) zijn met kabel verbonden.
Heb wel TIVOLI DAB- speler die draadloos is verbonden + Samsung tablet) mar geen draadloze luidsprekers of iets dergelijks. Luidspreker zijn aan receiver gekoppeld met draad.
Verder heeft ook de inverter van de zonnepanelen een draadloze connectie alsook de centrale verwarming met BOSH-app.

Met deze toestellen 1.5 à 2 jaar nooit problemen gehad ...

Ik hoop echt dat de modem de oorzaak was. Ook deze voormiddag geen enkele drop-out ... Dus al 3- tal dagen uit de miserie.

Hier in het begin van de straat staat wel een grote antenne in een tuin; ik vermoed van een amateurzender. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Ik zou zeggen verbind gewoon alles eens rechtstreeks met de modem zonder switch er tussen en kijk dit een paar maanden aan en kijk of dan de problemen nog voorkomen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

OK, bedankt voor het advies.

Ga daar mee direct eens starten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Update: toch nog even alles gelaten zoals het was; sedert nieuwe modem, een week zonder drop-outs.

In den beginne heeft Safespot veel problemen gegeven en is er ook bij regelmatig afgehaald en terug opgezet. Dit zou volgens sommigen oorzaak kunnen zijn van slecht werkende modem nadien.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Weer een week zonder problemen.

Lijkt er meer en meer op dat gewoon de modem de grote boosdoener was ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Update: gisteren te vroeg victorie gekraaid.

Vandaag weer prijs na 2 en een halve week zonder de minste storing.

Klantendienst is formeel: op het tijdstip van de drop-out van mijn modem, zien ze 48 andere modems deconnecteren. Uit verdere logs blijkt dat gemiddeld tussen de 42 à 80 klanten in de buurt hier dagelijks problemen hebben met storing van een dienst of deconnectie van de modem tout court.

Moet ik nu nog rekening houden met een defect bij mij thuis ... ?

Men heeft me nu gezegd van de klantendienst dat - zoals Philippe ook al aangaf bv apparatuur bij iemand in de buurt die niet aan bepaalde normen beantwoordt - boosdoener kan zijn.

Men gaat dus nog eens een technieker sturen maandag pro forma omdat enkel de technieker een netwerk interventie kan vragen. Al 4 techniekers hebben bij mij binnen alles bekeken en gezegd dat er storingen zijn in de buurt. Nu, pro forma, nog eens een 5° om een netwerkinterventie te kunnen vragen. Il faut le faire ! Kosten efficiëntie bij TN ... geen wonder dat ze zo systematisch de prijzen moeten opdrijven.

Worst case scenario is dat ze inderdaad bij een buur particulier het probleem moeten deteceteren. Wel vragen bij de hypothese dat iemand een toestel gebruikt dat 1X om de 2 à 3 weken problemen geeft ... ???

Omdat het probleem hier al anderhalf jaar aansleept, heeft de man mij gevraagd of hij me periodiek mag contacteren om te vragen of de oorzaak al gevonden is ... Hij was van meer dan goede wil.

Dus maangdagmorgen mag ik opnieuw een technieker verwachten die opnieuw gewoon een netwerk technieker moet inschakelen. De man van de klantendienst heeft zijn logs ook toegevoegd aan de opdracht voor de techieker.

Hoop doet leven zeker?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

koenraaddeconinck schreef:Update: gisteren te vroeg victorie gekraaid.

Vandaag weer prijs na 2 en een halve week zonder de minste storing.

Klantendienst is formeel: op het tijdstip van de drop-out van mijn modem, zien ze 48 andere modems deconnecteren. Uit verdere logs blijkt dat gemiddeld tussen de 42 à 80 klanten in de buurt hier dagelijks problemen hebben met storing van een dienst of deconnectie van de modem tout court.
Als telenet ziet dat er 48 modems uitvallen kunnen ze toch eens een brief sturen met een datum in dat ze een technieker langs sturen bij deze mensen om het netwerk daar eens te gaan kijken wat mss de oorzaak is. Maar telenet wilt precies niet zoeken anders hadden ze dit ook voorgesteld.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

42-80 andere klanten hebben er last van?
Ga eens met die mensen (in de buurt) praten en als dat effectief zo is: mogelijks valt er samen iets te regelen. Misschien dat jullie zelf de bron van de storing (die er zou zijn) kunnen vinden. Misschien kent iemand een journalist die eens een artikel wilt schrijven over zoiets (of ga met 80 man protesteren met een creatieve actie bij Telenet hun hoofdkantoor en zorg dat de media is ingelicht). Misschien kunnen jullie samen eens klagen, dreigen allemaal over te schakelen op een andere provider. In ieder geval iets dat opvalt bij een persoon binnen Telenet die iets gedaan krijgt.

Want als ik het zo lees ga je aan dit tempo moeten wachten tot het probleem zichzelf oplost.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Of met die 80 man eens informeren bij Eurofiber of Fiberklaar of ze in die buurt geen fiber willen leggen. :-D
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb al een vier buren aangesproken die klagen over het fenomeen 's avonds en tijdens de de weekends. Overdag ondervinden ze minder problemen omdat ze niet of praktisch niet thuis werken.

Een vijfde beweert geen last te hebben van het fenomeen. Kan me moeilijk voorstellen dat die op een andere node zit. Kan me ook niet voorstellen dat een modem die deconnecteert, automatisch ook weer verbinding maakt na een tijd of toch ?

De man van de klantendienst gaf ook eerlijk toe dat hij het nog nooit heeft meegemaakt dat er door 4 techniekers en de klantendienst gedocumenteerde problemen zijn op deze schaal zonder dat er iets mee gebeurt.

Blijkbaar kan 'de buurt' in deze ook een ruim begrip zijn in die zin dat het niet allemaal klanten hoeven te zijn die in eenzelfde straat wonen ...

Snap het totaal niet meer maar denk toch eens om hier een briefje in bussen te posten om inderdaad gezamenlijk stappen naar TN te ondernemen of namens deze buren, indien ze akkoord gaan, een klachtenbundel in te dienen.

In het begin van de straat woont iemand met een grote antenne in de tuin. Dat moet een radio-amateur zijn. Kan die aan de oorzaak liggen?
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Wat moet een provider aan problemen genereren eer iemand voor een andere provider kiest?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Volgens mij is het antwoord simpel: die mag en kan zich alle veroorloven.

Ik heb maanden PX gehad in 2013. Ik ga het hele verhaal niet vertellen want het kwam er kort op neer dat na herhaaldelijke vernieuwingen van de volledige installatie een netwerkspecialist tot de conclusie kwam dat een trein in de buurt oorzaak was en dat de bovenleidingen storing gaven. Vandaar uitval van internet en TV om het kwartier blokjes gedurende meerdere minuten. Alleen ... de trein in de buurt is een diesel en er zijn geen bovenleidingen. Toen stak hij het op de automatische garagepoort. Hoe kwamen dan de storingen als ze niet gebruikt werd?
Ze gingen dan een soort van disaster team of zoiets sturen. Nooit gezien.

Mijn vader is lasser geweest bij Belgacom. Hij zei de zaak is simpel. De straat heeft al herhaaldelijk op en gelegen en er zal ergens een fout zitten. Alleen staat 'de kast' aan de overkant van de express weg. Als ze die moeten open leggen om een fout te repareren moeten ze toestemming vragen aan het Gewest. Blijkbaar kost dat ook één en ander. Zijn toen tegelijkertijd met 3 Belgacom klanten vertrokken.

Dus alternatief Telenet: ook weer problemen maar Belgacom is geen alternatief.

Rest: al de andere providers die gebruik maken van dezelfde infrastructuur. M.a.w. oplossing van overschakelen = aan nihil.

Rest???? Een satelliet ontvanger? Daarvan zijn een neef van mij (ook hier in buurt 4 straten verder die recent zijn TN services opgezegd heeft en een buur ook niet te spreken. Op bepaalde momenten zeer veel storing.

Dus oplossing: ???? En zou TN wakker liggen van 40, 50 of 80 klanten. Ik denk dat die gewoon van niets wakker liggen.

En waarom doen ze niets aan het probleem. M.i. omdat ze de oorzaak kennen maar de kost van herstelling hoger is dan wat het hen opbrengt. Overbelasting van de node = ? Node bij plaatsen? Kostprijs van die grap = ???

Nogmaals, ik ken niets van technologie maar ben wel enorm geïnteresseerd als amateur en heb graag dat het werkt vooral omdat ik er zo afhankelijk van ben voor het werk. De zoveelste drop-out tijdens een wachtdienst gisteren. Echt niet meer om mee te lachen ...

EDIT: daarstraks nog 2 buren aangesproken. Eén werkt 2 d. in de week thuis en heeft frequent problemen tijdens het skypen alsook de TV- box die af en toe uitvalt wegens geen internetconnectie maar bij hem herstelt zich dat automatisch. De andere buur woont aan de overkant van de expressweg die onze straat doorkruist en in 2 verdeelt en hij geeft aan dat hij op een andere node zou zitten (zo vernomen van een technieker). Deze heeft geen problemen.

Ik zou klacht willen indienen bij de ombudsdienst maar zoals Philippe aangaf, ben je dan nog verder van huis ...

Dus weeral zelfde conclusie: TN en PX hebben een duopolie en mogen zich alles permitteren. En als je naar een andere provider gaat die hun infrastructuur gebruikt, dan spijzig je ook hun kas als klant.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck op 11 jun 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Mss een idee en mss werkt of mss werkt het niet.
Neem ook nog eens anders een internetabonnement bij orange en kijk dan op het ogenblik dat u telenet verbinding weg valt of de orange verbinding wel stabiel blijft.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Mijn schoonbroer - 2 km. hier vandaan wonend - heeft de stap gezet naar Orange vorige jaar voor 4 maanden wegens goedkopere abonnementen. Hij had een probleem met extreem lage snelheden (max. 20 à 30 Mbps down en 5 à 10 up). TV werkte behoorlijk alhoewel ook regelmatig blokjes.

Orange heeft zijn installatie 3 x volledig vernieuwd om nadien te zeggen dat er een probleem was met de 'TAP' of zoiets. Er zijn techniekers gekomen die aangaven dat er gewoon een extra versterker moest geplaatst worden want dat het signaal bij meting binnen op het einde van de coax veel te zwak wzs.. Resultaat na 2 maanden wachten: zero ofte nul.

Zijn weer klant geworden bij TN met de voorwaarde dat een extra-versterker moest geplaatst worden. Resultaat: 3 waken later extra versterker en nieuwe installatie. Problem solved.

Zoals ik al zei. Orange gebruikt TN infrastructuur en voor TN zijn Orange-klanten 'het plebs'. Als TN- klant word je al behandeld als een vod. Wat dan als je geen klant bent ... ?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Maar jij hebt u oordeel nu geveld op het probleem van u schoonbroer. Er zijn veel mensen die wel content zijn van orange en waar de snelheid wel in orde is. Maar als je nu een abonnement voor 1 a 2 maanden bij orange neemt naast u telenet abonnement en kijk op het moment u telenet verbinding wegvalt of orange wel nog actief blijft.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 12 jun 2022, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: nutteloze full-quote verwijderd
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Hoeveel data verbruik jij?
Als dit niet te veel is; misschien een idee om zo'n 4G "vast" internet abbo te nemen bij tadaam(telenet masten) of orange flybox(als je echt weinig verbruikt), als de ontvangst goed is.
Die 4G dingen zouden toch tenminste deels andere infrastructuur moeten zijn...
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

koenraaddeconinck schreef:Volgens mij is het antwoord simpel:
Tadaam
Orange flybox
StarLink

Geef het eens een kans…
koenraaddeconinck schreef:En zou TN wakker liggen van 40, 50 of 80 klanten. Ik denk dat die gewoon van niets wakker liggen.
Zolang je niets doet gaan ze bij telenet nergens last van hebben…
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Freek schreef:...StarLink...
Starlink zou niet zo stabiel zijn, see https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p917729
Is ook een pak duurder dan de rest...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Er is een ander topic in dit forum, vrij recent, "internet installatie veroorzaakt storingen". geplaatst door sander19.

Een NIU bij hem veroorzaak blijkbaar INGRESS storingen bij andere klanten.

Ook bij mij is sprake van een INGRESS- storing waarbij vooral de gevoelige 23 Mhz band geïmpacteerd is.

Als TN zo vlot problemen met installaties zelf kan detecteren, waarom wordt dan bij niet gekeken of er ook in onze buurt geen dergelijke storing is?

@Datatechnicus: morgen komt een technieker. Ik heb een klacht ingediend bij TN met de melding dat ze nog 30 d krijgen om een oplossing te vinden en dat indien dit probleem blijft duren, ik de stap zet naar PX.

Verdere gesprekken met buren wijzen duidelijk uit dat de overkant van de straat veel minder geïmpacteerd zijn (wegens aangesloten op andere node?) dan buren aan dezelfde zijde van de straat waar wij wonen ...

@Datatechnicus: ik voel veel voor uw voorstel om eens een maand 'Orange' te nemen en te zien of de problemen zich daar ook voordoen maar het is toch ver gekomen dat je zelf opnieuw kosten moet maken (1 of 2 maand - eigenlijk onnodig - abo bij een 2° provider) omdat TN het vertikt hier verder het netwerk probleem op te lossen.
Ga eens luisteren naar de technieker morgen eerst.

Bij TN word je ook niet op de hoogte gehouden van wat ze al dan niet doen (meer niet doen dan wel dus) om een probleem opgelost te krijgen.

En als ik een 2° modem van 'Orange' laat installeren, incl. NIU, gaan ze dan van TN de problemen daar niet aan wijten ... ?

Facturen verhogen, gaat blijkbaar veel vlotter.
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Stabiliteit Starkink hangt af van lokatie en korte onderbreking zou kunnen
maar als ik de klaagzang hier bekijk dan is Telenet helemaal niet betrouwbaar.

Natuurlijk eerst Tadaam en Orange Flybox proberen eer je naar starlink gaat.

Maar ik heb helaas de indruk dat de klagende partij vooral klaagt maar zelf geen initiatief tot veranderen heeft.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Data technicus schreef:Maar als je nu een abonnement voor 1 a 2 maanden bij orange neemt naast u telenet abonnement en kijk op het moment u telenet verbinding wegvalt of orange wel nog actief blijft.
Is totaal nutteloos... TN en Orange is identiek hetzelfde netwerk.
koenraaddeconinck schreef:Als TN zo vlot problemen met installaties zelf kan detecteren, waarom wordt dan bij niet gekeken of er ook in onze buurt geen dergelijke storing is?
Het probleem is bij de juiste dienst/technieker terecht te komen... het kanonnenvlees van de helpdesk is in dat opzicht eerder waardeloos.

Ik heb ook al meermaals een technieker ter plaatse gehad die meteen zag wat het probleem was, dat ik niet de enige in de straat was, ... en het dossier op de juiste manier escaleerde. Telkens vroeg de persoon zich af waarom men dat in Mechelen niet meteen kon zien want volgens hem beschikte men over dezelfde informatie.

Punt hier is dus TN blijven contacteren en de technieker ter plaatse ook informeren over je buren ed.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Update: daarstraks technieker weer langs geweest.

1. in onze straat zou er geen probleem zijn met het TN- netwerk. Vandaar dat ook Fluvius niet ingschakeld wordt voor verder netwerk nazicht.

2. er waren bij mij zelf wel metingen die erop wezen dat het uitgaand signaal te sterk was. De technieker heeft daarom aan de tap een verzwakker geplaatst.

3. de connector van het verlengstuk van de fiche die van de tap kwam, had een soort van blauwe verkleuring = corrosie. Volgens de technieker kan dit ook de problemen verklaren.

4. het probleem met de 23 Mhz band is van de baan. Eerst hebben ze die band uitgeschakeld en na een herstelling is deze weer in dienst gezet zonder dat deze problemen geeft.

5. ook nog installatie binnen opnieuw bekeken door de technieker: weer alleen maar lovende commentaren.

6. hij vroeg ook een overzicht van apparatuur die bedraad aangesloten is. Hij vroeg ook of er toevallig een storing optreedt wanneer deze aangezet werd maar ook dit is niet het geval. Ik had veel liever al een andere blueray o.i.d. gekocht dan al de miserie die ik al gehad heb.

Ik hoop dat de corrosie aan de fiche en de verzwakker nu het probleem oplossen ... Kan me wel voorstellen dat corrosie problemen kan geven. Het uitgaand signaal dat te sterk is, daarvoor vertrouw ik op de metingen van de techieker die me grafieken heeft laten zien op zijn laptop waar ik geen snars van versta.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”