Kan je meten welke koperparen gelast zijn?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Is het mogelijk om uit te meten welke koper paren wel of niet gelast zijn?
Wij hebben namelijk een vooraanleg gevraagd, die vandaag uitgevoerd werd, maar de techniekers van proximus spraken amper nederlands.
Het was de bedoeling dat er 4 koperparen gelast zouden worden (om VDSL te bundelen) maar als ik met een multimeter meet (zowel AC als DC) meet ik op elk paar niets.

Is het normaal dat er geen spanning op staat als de lijn enkel voor internet gebruikt zou worden? Of hoort er dan toch 48V op te zitten zoals bij een klassieke telefoonlijn?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Voor VDSL moet er inderdaad geen 48V op staan. De modem traint zelfs in als er maar op één ader VDSL-signaal staat.
Computer(k)nul
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Ok. Maar kan ik ergens nameten of de koperparen wel gelast zijn?
Want die techniekers waren verdacht snel klaar.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik vrees het niet, toch niet dat ik weet.
Het zou kunnen dat ze snel klaar waren omdat ze maar een paar jumpers moesten verzetten in de straatkast (ROP).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het hangt er vanaf welke meetapparaten je ter beschikking hebt.
met zoiets kan het:
https://www.pce-inst-benelux.nl/technis ... letool.htm

Als je dan de afstand tot het laspunt min of meer kent, kan je zien of hij langer is of niet.

volgens wat ik heb begrepen heb je ook altijd een lang en een kort paar, dus vergelijken heeft weinig zin.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Kun je eens foto posten van de inkomende kabel met kleuren.
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Data technicus schreef:Kun je eens foto posten van de inkomende kabel met kleuren.
Ik ben momenteel niet meer thuis maar heb daarstraks deze foto gemaakt:
bakje proximus.jpg
(494.03 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Normaal als het goede techniekers zijn nemen ze altijd per paar dus 1 onder en 1 boven, 2 onder en 2 boven, enz samen.
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Ja, maar er is nergens spanning te meten. Maar blijkbaar is het normaal…

Of kan ik nu gewoon een vdsl modem aansluiten en zou die dan sync moeten krijgen? Hoewel, dat kan wellicht pas als de lijn geactiveerd is bij de provider?

Dus eigenlijk niet veel mogelijkheden om na te gaan of er 4 paar zijn gelast?
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Gewoon bellen naar klantendienst voor een storing te melden meer kan je niet doen. Buiten dat je zeker moet zijn dat de lijn vandaag in dienst moet komen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

4 koperparen die gelast moeten zijn?
Heb je dat ook effectief op papier staan?
En ook voor wat het moet dienen?
Want dat wil ook zeggen 4 aansluitingen op de kaarten in de kast.

Normaal is het 1 korte en 1 lange. Gewone en retour had ik altijd begrepen.
En zelfs bij ons was er zelfs maar 1 actief in het begin dat we hier woonden terwijl wij hier toen nog een fax moesten hebben op een aparte lijn.
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Er komen 4 vdsl lijnen die gebundeld worden.
We hebben proximus dan ook gevraagd 4 paar te lassen maar de techniekers die ze gestuurd hadden spraken amper nederlands dus nu is het maar de vraag of er effectief ook 4 gelast werden.

Volgende week wordt verharding geplaatst en kan men er niet meer makkelijk bij. Daarom wil ik achterhalen of er wel 4 paar gelast werden.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ohw, dan wordt het moeilijk.
Enkel PxS bellen en bevestiging vragen zal de enige optie zijn denk ik
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Met een analoge telefoon zou je per aderpaar 1924 moeten kunnen bellen om je lijnidentificatienummer te achterhalen. Als er vier paar gelast zijn, dan zou je m.i. vier verschillende nummers moeten krijgen.
Die 1924 werkt ook op lijnen zonder analoog signaal, zelf recent nog getest.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Weer iets bijgeleerd :-D
roelants-telecom
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2022, 19:00

(Wij hebben namelijk een vooraanleg gevraagd)

bij een vooraanleg worden er enkel paren gelast op de verspreidingslus en word er niets aangesloten in de ROP/KVD
het aansluiten gebeurd enkel bij een indienststelling / activering van het aangevraagde product

als je zeker wil zijn kan je eventueel een capaciteitsmeting doen op de 6 paren
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Sinna schreef:Met een analoge telefoon zou je per aderpaar 1924 moeten kunnen bellen om je lijnidentificatienummer te achterhalen. Als er vier paar gelast zijn, dan zou je m.i. vier verschillende nummers moeten krijgen.
Die 1924 werkt ook op lijnen zonder analoog signaal, zelf recent nog getest.
Een vooraanleg is gewoon de lijnen binnentrekken en lassen, de lijnen zelf zijn niet in dienst tot er een abo op actief komt te staan.

Het zou mij dus verbazen dat je op een niet actieve lijn een lijnnummer kan achterhalen, aangezien die pas toegekend worden bij een actief abo.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik ging er verkeerdelijk van uit dat eens gelast, ze ook aangesloten waren in de straatkast. Mea culpa!
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

en dan kom je terug op de meting die ik voorstelde, vermits er aan de andere kant niks is aangesloten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef: volgens wat ik heb begrepen heb je ook altijd een lang en een kort paar, dus vergelijken heeft weinig zin.
Niet altijd. In dit geval zullen de 4 paren 'direct/kort' gelast zijn want op een 'retour/lang' paar wordt geen VDSL aangesloten wegens de lange afstand.
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Met een multimeter die capaciteit kan meten kan je meten welk paar gelast is, zei iemand me.
Ik meet op paar 1 en op paar 2 een capaciteit van 22nf. Op de andere paren helemaal niets.

Naar proximus gebeld en uiteindelijk hebben ze dan toch gewoon toegegeven dat er maar 2 paar werden gelast gisteren.
Ze komen vandaag terug om de overige paar alsnog te lassen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

akke schreef: ... dan toch gewoon toegegeven...
hadden ze dat dan al ergens ontkend bij een eerder contact ? dat stuk moet ik gemist hebben.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

akke schreef: Naar proximus gebeld en uiteindelijk hebben ze dan toch gewoon toegegeven dat er maar 2 paar werden gelast gisteren.
Ze komen vandaag terug om de overige paar alsnog te lassen.
Die techniekers lezen soms die werkbonnen niet :lol:
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:
akke schreef: ... dan toch gewoon toegegeven...
hadden ze dat dan al ergens ontkend bij een eerder contact ? dat stuk moet ik gemist hebben.

J.
Yep. Tot ik zei dat ik geen signaal meet behalve op paar 1 en 2.
Dan gingen ze ‘nakijken’ en werd toegegeven dat er maar 2 paar gelast werden.

Ze werden nu vandaag wel nog gelast.

Toen ik hen dan daarstraks vroeg of ze dan toch geen 4 paar gelast hadden gisteren, zei hij ook gewoon ‘neen, maar 2’.

Dat terwijl ik gisteren nog met hen sprak en ze zeiden dat er 4 gelast werden.

Bende idioten zijn het. Gisteren alles open gegraven en dicht. Vandaag opnieuw…
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

akke schreef: Bende idioten zijn het.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Die mannen voeren enkel uit wat er op hun werkbon staat worden ook enkel daarvoor betaald. De fout ligt bij diegene die het werkorder heeft opgemaakt. Uiteindelijk mag je al blij zijn dat het een dag later al in orde gebracht is meestal moet je weer x aantal tijd wachten tot ze weer een plaats in hun agenda hebben.
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Indien de uitvoerders tijdens hun eerste dag hadden gecommuniceerd met de klant had men onmiddellijk kunnen bijsturen…
ongeacht wat er op de werkbon staat is het een kleine moeite om de klant te woord te staan en te zoeken naar een oplossing
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Is het niet logisch om ineens alles te verbinden als de put toch open ligt?
akke
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Bedankt: 2 keer

Freek schreef:Indien de uitvoerders tijdens hun eerste dag hadden gecommuniceerd met de klant had men onmiddellijk kunnen bijsturen…
ongeacht wat er op de werkbon staat is het een kleine moeite om de klant te woord te staan en te zoeken naar een oplossing
Klopt. Het verloop is als volgt:

- Vooraanleg aangevraagd via formulier op proximus.be en bij de nota geschreven dat er 4 paar gelast zouden moeten worden.
- Een uur later al telefoon van Proximus over de vooraanleg. 4 paar gelijktijdig met de vooraanleg lassen was geen enkel probleem, ze zou het doorgeven aan de technische dienst.
- Een dag later belt de "technische dienst" met de vraag of het klopt dat er 4 paar gelast moeten worden. Ik bevestig en gaf even uitleg over het feit dat het bedoeld is om 4 VDSL lijnen te bundelen. Geen enkel probleem zei hij, hij zou het op de bon zetten voor de techniekers.
- Diezelfde dag kreeg ik een email waarin een afspraak staat op 9 juni in de loop van de dag.
- Eergisteren (7 juni) staan ze hier plots toch vroeger aan de deur. Ze spreken geen nederlands dus moeilijke communicatie.
- Bij aanvang van de werken vraag ik of ze op de hoogte zijn dat er 4 paar gelast moeten worden. Jaja, zei hij. En hij vroeg nog waarom het moet dienen ook...
- Na de werken nog gevraagd of er nu toch zeker 4 paar gelast zijn. Ja, zei hij. De kabel heeft 6 paar en 4 zijn er gelast beweerde hij toen. Hij heeft het letterlijk zo gezegd.

Ik had dan 's avonds nog schriftelijk een bevestiging daarvan gevraagd via sms (naar het telefoonnummer van de persoon die eerder ivm de vooraanleg contact nam). Want volgende week komt er verharding en dan kunnen ze er nog moeilijk aan.. Daarop kreeg ik geen enkel antwoord maar de dag nadien staan ze hier terug te werken vooraan. Dezelfde techniekers...

Ik ga buiten horen wat er scheelt en dan zegt hij doodleuk dat hij nog 2 paar komt lassen. Ik zei toen dat hij toch gisteren al 4 paar gelast heeft en daarop zei hij dat er gisteren maar 2 gelast werden en nu nog eens 2, samen 4. Ik vroeg dan ook waarom hij dan gisteren zei dat hij er 4 gelast heeft als dat niet zo is en toen ineens kon hij mij niet meer begrijpen... Handig toch als je "geen nederlands" spreekt hé?..

Lang verhaal kort: ze hebben mij de eerste dag leugens wijsgemaakt maar ik mag blij zijn dat ze de dag nadien alsnog aangesloten hebben wat er gevraagd werd.

Op dit moment meet ik ook met capaciteitsmeting op een multimeter op 4 paar 22nF en op de overige 2 paar niets. Dus ik denk wel dat het in orde is nu.
Nu nog even wachten tot de VDSL lijnen opgeleverd worden.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Een vraag ter zijde:

Kan je dit zo maar vragen, om meerdere lijnen te krijgen?
Kan dit als consument? Of was dit voor commerciële doeleinden.

Is er in huisnummer, of is er per paar een ander post nummer?
Want hoe weten ze dan welke paren ze moeten activeren?

Betaal je dan 1 installatiekost? Of ook per paar?

Mvg
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Tja, als iemand de taal niet spreekt en daar regelmatig tegenaan loopt gaat die ook maar jaja zeggen om er vanaf te zijn.
Is dat correct ? neen, is het te begrijpen van hun standpunt, ja best wel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Belgissschenaap schreef:Een vraag ter zijde:

Kan je dit zo maar vragen, om meerdere lijnen te krijgen?
Kan dit als consument? Of was dit voor commerciële doeleinden.

Is er in huisnummer, of is er per paar een ander post nummer?
Want hoe weten ze dan welke paren ze moeten activeren?

Betaal je dan 1 installatiekost? Of ook per paar?

Mvg
Goei vraag :-D
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Het kon (vroeger) ook anders :)

Heel lang geleden (toen de dieren nog konden praten, en sommige mensen nog een BBS uitbaatten :) ) had ik eens 4 telefoonlijnen aangevraagd op mijn thuisadres.

Op de installatiedag bleek dat de installatieploeg enkel 20 paar kabels meehad. Ze hebben toen alle 20 paar afgelast in de straat... (Ik mocht maar eens extra lijnen nodig hebben in de toekomst :) ). Ik heb daardoor in de meterkast een dikke oranje kabel als intro, waarvan alle paren getermineerd zijn in zo'n grijze belgacom aansluitdoos staan (afgesloten met speciale sleutel)

Jààren later kwam iemand van Belgacom aan de deur om te vragen of ik die extra paren ooit nog ging gebruiken. Blijkbaar hadden ze paren tekort om in de buurt nog mensen aan te kunnen sluiten...

Ondertussen is na wegenwerken wel een extra nieuwe hoofdkabel bijgetrokken....
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Toen den RTT en nadien Belgacom zekers :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”