TP link deco M5 units gekocht om een mesh wifi netwerk

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
artemisclark
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2022, 05:19

Hallo,

ik heb onlangs TP link deco M5 units gekocht om een mesh wifi netwerk te installeren in huis.

De mesh wifi op zich werkt goed, maar ik heb nu een probleem om een goed TV signaal te bekomen in de living. Het TV beeld hapert soms en het duurt bv lang om mijn opnames op te roepen.

Mijn setup is als volgt:
- mijn BBOX3 hangt in de garage.
- Ik heb een M5 unit vlakbij de BBOX3 opgehangen en deze met een LAN kabel rechtstreeks op de BBOX3 geconnecteerd.
- Ik heb 1 LAN kabel die van de garage naar de living loopt. Hiermee zijn de M5 in de garage en de M5 in de living rechtstreeks met elkaar geconnecteerd (ethernet backhaul)
- De TV decoder in de living is geconnecteerd op de vrije poort van de M5 unit in de living.

BBOX3 -> LAN -> main M5 -> LAN -> slave M5 -> LAN -> decoder -> TV

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe, of advies hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt voor uw reacties.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

We hebben nog wat meer info nodig over je opstelling:
  1. Welke decoder heb je?
  2. Is de eerste Deco M5 ingesteld als router?
  3. Kan je eens kijken in de instellingen van de decoder welk IP adres je daar krijgt?
Op het eerste zicht denk ik dat je "master" Deco M5 ingesteld is als router, met andere woorden:
  • de B-box3 heeft een LAN subnet 192.168.1.xxx
  • de WAN poort van de Deco M5 heeft dan bijvoorbeeld 192.168.1.2 gekregen
  • jouw lokaal netwerk (achter de Deco) heeft (bijvoorbeeld) een LAN subnet 192.168.68.xxx
  • jouw decoder heeft dan een 192.168.68.xxx adres gekregen
Normaal moet een decoder rechstreeks op de B-box3 aangesloten worden, en krijgt een IP adres 192.168.1.64
De B-box3 zorgt ervoor dat het verkeer van de decoder "gerouted" wordt naar VLAN30.
Met de opstelling van de Deco M5 als router, komt de decoder rechstreeks op internet, en niet via de IPTV VLAN.

Oplossing?
De enige goede oplossing is om je Deco M5 systeem niet als router te gebruiken, maar alleen als WiFi AP in te stellen
Nadeel is wel dat je hierdoor alle router mogelijkheden van de Deco M5 verliest (maar gezien jouw enige doel was om betere WiFi te hebben, gebruik je waarschijnlijk toch niet veel van de uitgebreide router mogelijkheden van de TP Link.

Wat je ook zou kunnen proberen - om dubbele NAT uit te schakelen - is om het "Internet connection type" op PPPOE in te stellen (in plaats van "Dynamic IP"), en hier jouw Proximus PPPoE login gegevens in te vullen.
Dan krijgt je Deco een publiek IPv4 adres (en IPv6 prefix), en vermijdt je dubbele NAT?

PS
De Deco M5 heeft ook een "IPTV" instelling.
Hiermee wordt de 2de LAN poort een IPTV poort, maar geen idee wat deze instelling juist doet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”