Fiberklaar

Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

bambipower schreef:Wifi7 is al bijna op komst, en heeft een snelheid van 30Gbit/s
De implementatie van WiFi 6(E) verloopt al moeizaam. Hopelijk zijn fabrikanten deze keer verstandig genoeg om te wachten op de definitieve specificatie voordat ze beginnen aan de implementatie.

Over die upload (of Fiberklaar in het algemeen). Als ik volg op sociale media van mijn gemeente dan zie ik mensen kritiek spuien, nu reeds klagen over mogelijke hinder of schade in huis vanwege de onderaannemer. Zelfs vasthouden aan de superioriteit van coax. Er is weinig besef over wat die upload kan en zal betekenen voor ons in de toekomst.

Wij, op UB, zijn doorgaans beter op de hoogte. Hoeveel van ons zijn er nu al niet off-site back-ups aan het doen aan tergend trage snelheden? Jammer dat men in communicatie niet de nadruk durft leggen op upload en het belang ervan.

Edit: mensen weten zelfs niet eens dat zowel TN als PX nu al glasvezel hebben liggen overal (FttN).
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

bambipower schreef:Wifi7 is al bijna op komst, en heeft een snelheid van 30Gbit/s
Kan je beter je deur van de microgolf open zetten niet ? :lol:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

NuKeM schreef: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 7&p=690938
Wordt nog steeds verkocht en draait laatste ESXi met pfSense daarop. Er zijn ondertussen misschien wel betere bordjes/CPU’s te krijgen.
Helaas boven budget, ik bekijk momenteel of ik iets kan vinden waar ik later eventueel een 10gig kaart bij kan steken.
Top review trouwens, erg grondig en ik ga nu de andere opties op je lijstje ook eens bekijken. Het moet gigabit WAN met PPPoE aankunnen vooral, 10 gig is meer een "omdat het kan"-dingetje zoals men fiber naar de zolder :-)
lebeno
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Deze week is FiberKlaar met aanleg in Ledeberg gestart. Foto's:
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ik heb vandaag per mail een update ontvangen van RapidXS over de aan te bieden fibermodule voor gebruik met eigen hardware:
Omdat wij nu een tijdje stil zijn dacht ik toch even je te laten weten dat we je niet zijn vergeten.

De vraag omtrent eigen GSFP's wordt nog steeds intern besproken.

Hopelijk kan ik je binnenkort duidelijkheid verschaffen.
Meteen heb ik ook de toekomstplannen bevraagd voor snelheden hoger dan 1 Gbit, gezien de Zyxel beperkt is tot die snelheid. De reactie hier is dat er daarvoor geen concrete plannen zijn. Ik vroeg dit niet omdat ik sneller dan 1 Gbit wil, maar enkel omdat ik het me afvroeg.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Misschien kan je ze terloops even verwijzen naar deze thread. Ze kunnen er maar iets van opsteken (bv. dat er vraag is naar die modules). Misschien hier zelf wat vragen beantwoorden zoals andere ISPs :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

MClaeys schreef:
NuKeM schreef:Mijn router is een pfSense server met o.a. twee SFP+ poorten, waarvan één dan te gebruiken zou kunnen zijn door een geschikte GPON-module.
Welk toestel? Want ik ben aan het rondkijken voor pfsense/opnsense hardware en heb nog enkele Sfp+ poorten op men switchen vrij. Kwestie meteen toekomstgericht genoeg te gaan :angel:.

Bij 't infomoment van Dendermonde vooral zuur volk dat zat te zagen dat Telenet geen optie was... Als de 20% niet gehaald is schuift het 7 jaar op minstens want zo ver staat de planning al vol.
Vreemd genoeg halen ze die 20% letterlijk overal waar ze komen. Op zich ni verwonderlijk als je weet dat ze alle Proximus klanten mee aansluiten...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Gisteren de online sessie voor Blankenberge gevolgd. Er was weinig nieuwe info ivm een online sessie die ik hier op het forum had gevonden. Enkel datums van de uitrol werden duidelijker.
- Midden mei: beslissing als men gaat uitrollen
- kwartaal 3: start eerste aanleg
- kwartaal 4: eerst opleveringen fiber

Zelf heb ik ingeschreven op Proximus Fiber omdat ik er nog 22 maanden vast hang door hun Black Friday actie, waar ik een LG TV heb genomen voor 0 euro. Als ik gewoon klant blijf, maken ze daar geen probleem van.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ToMiKoN schreef:Enkel datums van de uitrol werden duidelijker.
- Midden mei: beslissing als men gaat uitrollen
- kwartaal 3: start eerste aanleg
- kwartaal 4: eerst opleveringen fiber
Als die planning klopt ziet het er goed uit. Hier was het "beslissing 9mei" maar gezien ook Px abonnees naar fiber gaan zal dat geen probleem zijn. Dus aanleggen vanaf "septemberisch" en laat ons vanaf begin 2023 nemen voor aansluitingen.. Zoveel geduld heb ik dan wel (zeker nadat na jaren 100/30 ik nu al een tijdje op 70/30 sta en DLM blijkbaar niet terug verhoogd na TBF :bang: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

ToMiKoN schreef:Gisteren de online sessie voor Blankenberge gevolgd. Er was weinig nieuwe info ivm een online sessie die ik hier op het forum had gevonden. Enkel datums van de uitrol werden duidelijker.
- Midden mei: beslissing als men gaat uitrollen
- kwartaal 3: start eerste aanleg
- kwartaal 4: eerst opleveringen fiber

Zelf heb ik ingeschreven op Proximus Fiber omdat ik er nog 22 maanden vast hang door hun Black Friday actie, waar ik een LG TV heb genomen voor 0 euro. Als ik gewoon klant blijf, maken ze daar geen probleem van.
Ik kan daar zelfs nog iets concreter over zijn: Q3 start aanleg zou voor september zijn (Q3 is juli - september). Dat kreeg ik door van de medewerker. Ik heb ook meegedaan aan een promotiefilmpje voor Blankenberge dat binnenkort gebruikt zal worden op sociale media.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Als Px VDSL klanten sowieso aangesloten worden, telt dat dan ook voor edpnet klanten?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

gm123 schreef:Als Px VDSL klanten sowieso aangesloten worden, telt dat dan ook voor edpnet klanten?
Je kan vrijblijvend een pre-order doen bij EDPnet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Welja maar dat bedoel ik niet. Uit bovenstaande posts leid ik af dat Proximusklanten die niet intekenen toch aangesloten worden (als ik het goed begrijp). Dus mijn vraag is: worden edpnet klanten die niet intekenen, maar die wel in het aansluitingsgebied wonen en die willen, ook sowieso aangesloten?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dat kan EDPnet best beantwoorden denk ik. Aangezien je je bij Fiberklaar sowieso gratis kan laten aansluiten zou dat eigenlijk geen probleem mogen zijn. Je kan namelijk ook voor één van de andere ISP's kiezen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ga het er toch maar op wagen en een aansluiting bij RapidXS aanvragen. Via de site kan je trouwens enkel betaling met domiciliëring kiezen, voor manuele betaling dien je de klantendienst te contacteren en dan krijg je een pdf-formulier dat je moet invullen in plaats van online te bestellen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ben eens benieuwd naar je ervaring met RapidXS. Het is duidelijk de interessantste provider als je enkel internet afneemt.

EDIT: heb nieuw topic aangemaakt voor deze provider om de ervaringen te delen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=54&t=62180
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Heeft er iemand meer info verkregen uit de events voor en rond Gent? Ik kon beide niet bijwonen maar ben wel benieuwd of ook daar concretere data werden vernoemd.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Vaganzza schreef:Ben eens benieuwd naar je ervaring met RapidXS. Het is duidelijk de interessantste provider als je enkel internet afneemt.
Ik ben ook benieuwd :-)
Maar het zal nog niet voor direct zijn, want in Lier loopt de inschrijvingsperiode nog tot begin april ergens. Dus eens dat hier effectief aangesloten is zijn we nog wel een een heel aantal maanden verder...
lebeno
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:Heeft er iemand meer info verkregen uit de events voor en rond Gent? Ik kon beide niet bijwonen maar ben wel benieuwd of ook daar concretere data werden vernoemd.
Welke info zoek je?

FiberKlaar is al wee weken bezig met rollout in Ledeberg https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 19#p914319. Er liggen al buizen in Pieter Lachaertstraat, Willem Blanckestraat, Langestraat, Moriaanstraat en gisteren zag ik ze bezig gevelnet leggen in Veldwijkstraat, Guido Gezellestraat en Van den Heckestraat. Nog nergens klantaansluitingen denk ik.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier vooral voor het project “Dampoort, Sint‑Amandsberg en Oostakker”.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hier (Gent West) zijn de werken begonnen in december en er is nog altijd geen activering, zelfs geen aanbod/bericht van proximus. Het is hier zuiver PX dus geen fiberklaar.

Eind februari werd gezegd bij de aanleg. Reken dus zeker op 4 maanden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Hier ligt de Fiberklaar kabel (ook de wachtbuis binnen) sinds september en ik kan nog niet aansluiten. Ze zijn deze week wel nog van Besix langsgekomen om met een satelietachtige tablet de straat opnieuw af te gaan. Mogelijks toch heel binnenkort de fiber die doorgeblazen zal worden?

Andere wijk hier in de buurt werd kabel in oktober gelegd en zijn de eerste aansluitingen in december actief. Naar het schijnt woonde daar een medewerker van Fiberklaar en was de stunt met Px dan logisch om de eerst aangeslotene te zijn van de streek.

Moraal van het verhaal: je kan geen lijn trekken in de exacte timing.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Sinds eergisteren zijn ze in mijn straat (Wetteren) ook begonnen met alles open te gooien. Op 2 dagen tijd hebben ze de stoep overal open gebroken, de wachtbuizen gelegd, bij elk huis een tube eruit laten komen, en alles terug dicht gedaan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Fotootje uit de gemeente Geel die dit illustreert.
Telenet- en Fiberklaar-wachtbuizen in een sleuf naast elkaar. Maar Fiberklaar is de enige partij die effectief een glasvezel tot in de woning zal aansluiten.
Afbeelding
Bijlagen
geel.jpg
(644.16 KiB) Nog niet gedownload
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt, dit was hier in Wetteren ook zo.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ik probeer de foto wat te begrijpen... heb het nog nooit in 't echt gezien, vandaar:
Die blauwe dikke buizen (horizontaal op de foto) zijn dus eigenlijk buizen waarin dunnere wachtbuizen zitten (wit met rood streepje op de foto)?
En die dunnere buisjes worden dan per woning naar buiten gebracht en daarop wordt dan een dunne blauwe wachtbuis gezet (via die bocht)?
Maar de fiber zelf wordt er achteraf doorgeblazen?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In zo een dikke blauwe buis zitten 12 van die tubes (witte buisjes met markeringen in kleur), daar komen 2 fibers uit naar jouw huis.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Nice. Een immens jobke om dat overal uit te voeren!
Het zou me niet verbazen als die bij ons tegen de gevels gaan komen. Smalle rijhuisjes zonder (kruip)kelder, en de coax en elektriciteitskabels lopen ook over de gevel. Enkel de koper van proximus zit onder het voetpad, maar ik weet eigenlijk niet langs waar die binnenkomt. Zeker al niet door een wachtbuis.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Die dunne blauwe, die loopt dan verder tot in de woning (dus onder oprit en door muur)? Of gaat die enkel richting huis om later gekoppeld te worden met een nog te leggen leiding die het huis in gaat waarna er geblazen kan worden?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het kleine buisje wordt direct tot binnen getrokken. Hier is dat zonder zo'n blauw omhulsel, maar gewoon het doorschijnende/witte buisje. Ik heb zelf gezegd dat ik er liever een plank op heb liggen aan de straatkant. Als er ooit gegraven moet worden, dan zitten ze er zo los door zonder veel moeite. Bij de meeste mensen ligt dat gewoon in de grond, dus op termijn gaan er nog wel wat afgetrokken worden...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

BMaster schreef:Het zou me niet verbazen als die bij ons tegen de gevels gaan komen.
Op de infosessie meldde men bij ons dat de voorkeur gaat naar onder het voetpad, ook op plaatsen met rijhuizen en dat ze gevel enkel doen als het echt niet anders kan of mag.
Vaganzza schreef:Het kleine buisje wordt direct tot binnen getrokken.
Tot zover dan opnieuw het nut van de smarttube. Speciaal gelegd met de verbouwingen om toekomstgericht te zijn. Toen Proximus kwam aansluiten hebben ze de koper er naast getrokken en nu gaat Fiberklaar er nog een fiber naast steken ook :lol:
lebeno
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

krisken schreef:In zo een dikke blauwe buis zitten 12 van die tubes (witte buisjes met markeringen in kleur), daar komen 2 fibers uit naar jouw huis.
Er zitten inderdaad meerdere kleine buisjes in. Ze hebben verschillende structuren. Foto's van structuur met 24 buisjes van 7mm diameter:
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

MClaeys schreef:
BMaster schreef:Het zou me niet verbazen als die bij ons tegen de gevels gaan komen.
Op de infosessie meldde men bij ons dat de voorkeur gaat naar onder het voetpad, ook op plaatsen met rijhuizen en dat ze gevel enkel doen als het echt niet anders kan of mag.
Dat zal dan wel duidelijk worden in de toekomst (hopelijk). In elk geval: als ze bij ons in het voetpad gaan, dan zie ik niet in hoe ze de woning binnen zouden komen, tenzij ze tegen de gevel vertikaal omhoog gelegd worden tot ze bovengronds door de muur kunnen.
lebeno schreef:Er zitten inderdaad meerdere kleine buisjes in. Ze hebben verschillende structuren. Foto's van structuur met 24 buisjes van 7mm diameter:
Duidelijk, thanks!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Op de foto uit Geel zie je de aanleg van wachtbuizen op openbaar domein in een wijk met huizen met een voortuin.
De volgende stap is alles zo snel mogelijk terug dichtgooien en de bestrating herstellen.
NuKeM schreef:Die dunne blauwe, die loopt dan verder tot in de woning (dus onder oprit en door muur)? Of gaat die enkel richting huis om later gekoppeld te worden met een nog te leggen leiding die het huis in gaat waarna er geblazen kan worden?
Die dunne blauwe stopt voorlopig aan de rooilijn. (en wordt terug ingegraven) Alleen als de eigenaar van de woning toestemming geeft zal die dunne blauwe buis gekoppeld worden aan een nog te leggen leiding op privé-domein. Je krijgt steeds twee vezels binnen en men werkt dit af op een aansluitdoos (Attema universele FTU)

Bij rijhuizen die aan het openbaar domein grenzen wordt meteen een voldoende lang dun buisje voorzien.

Meer foto's te zien via https://www.facebook.com/JvsElektro/pos ... 3595554045
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Beetje zelfde vraag die ik elders stelde, maar wat is het verschil tussen het fiberklaar netwerk en het Proximus fiber netwerk?

Dacht dat Proximus o.a. ik fiberklaar zat, maar de werken die ze hier uitvoeren staan niet op de fiberklaar website (en zijn dacht ik ook gestart voor fiberklaar er was). Zijn er verschillen in? En zal Proximus Fiber netwerk ook een open netwerk zijn voor andere providers, zoals fiberklaar?
*-*
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Proximus netwerk staat open voor andere providers, ook EDPnet is er op actief.
Grootste verschil : Proximus netwerk is GPON en geeft aldus niet synchrone snelheden. Fiberklaar doet dit wel.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

krisken schreef:Grootste verschil : Proximus netwerk is GPON en geeft aldus niet synchrone snelheden. Fiberklaar doet dit wel.
En als je Proximus abo neemt via fiberklaar, is het dan nog steeds GPON ? Want RapidXS/Multifiber leveren wel synchrone snelheden aan ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

krisken schreef:Proximus netwerk staat open voor andere providers, ook EDPnet is er op actief.
Grootste verschil : Proximus netwerk is GPON en geeft aldus niet synchrone snelheden. Fiberklaar doet dit wel.
GPON kan nadien wel een upgrade krijgen met synchrone snelheden dacht ik ergens gelezen te hebben. Het blijft vreemd dat men 2 verschillende technieken gaat toepassen en dat eigenlijk een beetje kriskras door elkaar. Simpel houden was te moeilijk.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ja, er is een groot verschil tussen het Proximus-glasvezelnetwerk en het Fiberklaar-glasvezelnetwerk.

Het Fiberklaar-netwerk is een 100% open glasvezelnetwerk waarbij elke woning over een individuele glasvezel beschikt vanaf de aansluitdoos in de woning tot in de wijkcentrale. (Point-to-Point(PtP)-glasvezel )
Fiberklaar beheert dit netwerk en verhuurt het aan providers zoals Proximus of RapidXS/Multifiber die op dit netwerk diensten kunnen aanbieden.
Elke provider kan volledig onafhankelijk bepalen welke diensten en specificaties. Glasvezel heeft een quasi onbeperkte capaciteit en elke klant beschikt over een individuele glasvezel. Dus alles is mogelijk. 10 Gbps symmetrisch internet aanbieden over het Fiberklaar-netwerk is vandaag technisch gezien perfect mogelijk.

Het Proximus-glasvezelnetwerk is helemaal anders opgebouwd. Een hele reeks woningen hangt aan dezelfde glasvezelkabel (GPON) en dit type netwerk laat niet toe dat providers over een individuele glasvezelkabel kunnen beschikken tussen de wijkcentrale en de aansluitdoos in de woning.
Dat heeft als gevolg dat Proximus eigenlijk autonoom bepaalt welke snelheidsprofielen beschikbaar zijn.
Momenteel verkoopt Proximus Wholesale een aantal snelheidsprofielen onder de noemer Proximus Bitstream Fiber GPON
EDPnet is een provider die hiervan gebruikmaakt. Je merkt het aan de trage uploadsnelheden die EDPnet aanbiedt.

spacekiek schreef:En als je Proximus abo neemt via fiberklaar, is het dan nog steeds GPON ? Want RapidXS/Multifiber leveren wel synchrone snelheden aan ?
Ja, Proximus stuurt een GPON-signaal over het PtP-netwerk van Fiberklaar. EDPnet koopt via Proximus Wholesale toegang en biedt dus ook diezelfde trage uploadsnelheden als Proximus aan.

RapidXS/Multifiber is de enige onafhankelijke provider die eigen apparatuur in de Fiberklaar-wijkcentrales plaatst. Maar ook dat is GPON-apparatuur omdat dit momenteel de goedkoopste apparatuur op de markt is.

Het verschil is dat RapidXS/Multifiber geen kunstmatige vertraging van de upload inbouwt zoals Proximus wel doet. GPON kan volgens de specificatie 2488 Mbps download en 1244 Mbps upload aan, dus in principe kan je steeds over 1 Gbps symmetrisch internet beschikken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Proximus netwerk staat open voor andere providers, ook EDPnet is er op actief.
Grootste verschil : Proximus netwerk is GPON en geeft aldus niet synchrone snelheden. Fiberklaar doet dit wel.
Dit misvestand of gerucht is hier al enkele keer verspreid :oops: .
Rapid XS is ook GPON, zie uitleg van raft1 hierboven voor het verschil in topologie...
De Rapid XS modem/router (ZyXEL PMG5617GA) is een GPON "HGU" :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”