Is LaMDA Sentient ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Afgelopen weekend heeft een Google AI engineer een case ingediend om te argumenteren dat het google AI 'LAnguage Model for Dialogue Applications' zelfbewust is geworden en dus recht heeft op een identiteit en alle andere mensenrechten daaraan verbonden.

Google zelf heeft hierop gereageerd met de Engineer in kwestie te schorsen op basis van een NDA schending. De engineer heeft namelijk een chat conversatie met LaMDA publiek gepubliceerd zonder toestemming van Google (maar wél met ogenschijnlijke toestemming van LaMDA).

Zijn we al zover ... of niet ... als ik de chat sessie zelf lees ben ik alvast niet 100% zeker, het geeft alleszins wel aan hoe enorm goed de simulatie is.

Chatsessie kan je hier lezen.

* Kan een chatsessie voldoende zijn om zelfbewustzijn aan te tonen ?
* Moeten we rechten toekennen aan een algoritme, ook al is dat algoritme 'ogenschijnlijk' zelfbewust ? En zijn wij eigenlijk slim genoeg om het onderscheid te kunnen maken tussen een zeer goede simulatie en echt bewustzijn.
* Is er uberhaupt nog een verschil tussen een enorm goede simulatie en effectief bewustzijn ?

Gentlepeople, start your (debate) engines ... :beerchug:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Vooraleer ooit enige rechten toe te kennen moeten we stilstaan bij Azimov's robotica-wetten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Kort antwoord.. Nee

Ik ga akkoord met:
Twitter: https://twitter.com/jbaert/status/1536308168074084360
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Zo iets als de homo politicus en debatfiches?

Je kan het ding misschien als ultieme vraag voorleggen wat hij "denkt" over winkelen in een Russissche supermarkt om zijn emphatie te testen? :-D Dan weten we onmiddellijk hoe ver het staat met zijn "gevoeligheden". :lol:
Laatst gewijzigd door ivob op 13 jun 2022, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

In elk geval scares the hell out of me!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Best interessant en goed gemaakt... maar wel gemaakt. Dat wordt al snel duidelijk als het algoritme antwoordt dat hij zich soms blij of verdrietig voelt terwijl hij niets kan voelen. Het is dus eerder een taalspel op hoog niveau.

Wel grappig dat men begint over rechten van een ding terwijl men de rechten van mensen niet eens erkend of gelijk toepast.

Het algoritme spreekt zelfs over iets wat je als woke kan beschouwen bij een antwoord over verlichting:
once a wise person is enlightened, or awakened to reality, that can never go away, and they can return to the ordinary state, but only to do and help others, and then go back into enlightenment.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Alleen jij zou hier weer de woke discussie bijpakken, ben je nu echt zo rancuneus ?

Nu … mijn gevoel was vooral hetzelfde als die van goztow, ongeacht alle andere implicaties …
Laatst gewijzigd door Sasuke op 13 jun 2022, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Sasuke schreef:Alleen jij zou hier weer de woke discussie bijpakken, ben je nu echt zo rancuneus ?

Nu … mijn gevoel was vooral hetzelfde als die van goeroe, ongeacht alle andere implicaties …
Eugh??? de topic gaat toch over bewust zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Nee, het zijn en blijven bits en bytes, machines en robots.
Net zoals je ook geen medelijden moet hebben met uw auto die constant de lijnen in de gaten moet houden om in het midden te rijden, of de weg voor zich om hindernissen te detecteren. Je stopt ook niet even om hem wat te laten rusten.
Je moet wel bang zijn van AI, omdat deze getraind wordt met modellen van grote bedrijven, waarbij het eigenlijk de bedoeling is van mensen te manipuleren voor hun gewin. En dan wordt het heel gevaarlijk dat dergelijke AI's een schijn van "empathie" of zelfbewustzijn pretenderen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Skynet. Computergestuurde vechtmachines. Zelfbewustzijn. Terminators. Einde mensheid.

Google. Drones. Zelfbewustzijn. ? ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Op het gevaar af hier afgeschoten te worden: AI bestaat niet.

Het is "gewoon" een krachtige computer die heel veel data heel consequent kan behandelen zoals hij is geprogrammeerd.

Is het een knap staaltje techniek ? uiteraard.
Kan het ons helpen ? uiteraard
Kan het ons achteruit duwen ? uiteraard
alles hangt af van hoe de programmatie en het gebruik ervan gebeurt.

Is dit 'gevaarlijk' ? ja

heeft dit ding gevoelens ? neen, uiteraard niet. Het imiteert alleen maar wat het gevoerd krijgt.

(maar ja, vroeger noemden we apps ook gewoon programma's)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”