Blocklist/allowlist ipv blacklist/whitelist

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
vandamalain
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik las net een topic over het whitelisten van verschillende fritzbox-modems en dat deed me over iets nadenken.

Wordt het niet stilaan tijd dat we de term blacklist en whitelist uitfaseren?
Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat we deze termen nog steeds gebruiken.

Black associëren met blokkeren, niet toelaten, slecht, .. is echt niet meer van deze tijd.
Misschien omdat iedereen het zo gewoon is en ze blijft gebruiken zonder erover na te denken..

Ik zag een tijd terug al alternatieve voorstellen opduiken zoals allowlist en blocklist bijvoorbeeld.

Thoughts?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Please remove this woke troll from the forum ... :bang:

PS: No black people were harmed anywhere in the world when blacklisting an IP address.
Laatst gewijzigd door Sasuke op 10 jun 2022, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Serieus? Dan mag ik binnenkort ook geen zwarte koffie meer drinken zeker?
En wat dacht je van black en white box testen? En goed dat de zwart/wit tv dan ook vervangen is door kleuren. :bang:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

We kunnen blacklist vervangen door negeerlijst en hopen dat niemand spelfouten maakt :angel:

Ik denk dat wie bij blacklist aan iets anders denkt dan iets dat geblokkeerd wordt zelf een probleem heeft.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

vandamalain schreef:Black associëren met blokkeren, niet toelaten, slecht, .. is echt niet meer van deze tijd.
Ge hebt nogal veel last van een black hole zeker? :lol:

Afbeelding


Afin, zoals Sasuke voorstelt: rechtstreeks naar /dev/null. 8)
Laatst gewijzigd door Ordon op 10 jun 2022, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Sasuke schreef:
PS: No black people were harmed anywhere in the world when blacklisting an IP adres.
Daar denken die nigeriaanse prinsen anders over :beerchug:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Niet de eerste keer dat ik die opmerking voorbij zie komen; Google Chrome en Android hebben die termen in die zin al aangepast: https://9to5google.com/2020/06/12/googl ... inclusive/

Maar enkel mensen die aanstoot nemen aan de verscheidenheid aan rassen lijken de benaming van 2 kleuren te associëren met een sociaal of technisch concept.
Een blacklist betekent overigens niet per sé een blocklist en een whitelist is niet per sé een allowlist. En welke term ga je greylisting geven?

PS: Ik stel voor dat master/slave-configuraties ook verbannen worden.

Over de hele "woke" en sjw-toestanden... Ik zou hopen dat we als maatschappij het punt voorbij waren dat we inclusie expliciet moeten benoemen. In een drang van hyperpolitieke correctheid lijkt het alsof de wereld de andere kant overgeslagen is waardoor er een oververtegenwoordiging van specifieke doelgroepen/demografie is in de media, werkvloer, concepten,... omwille van quota of imago en niet langer "the right person for the right job".

Bleh, ik merk hoe dit soort discussies nooit een winnaar kan opleveren als je beide kanten van de medaille in rekening neemt en dat deze situaties enkel vermoeiende discussies oplevert.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

vandamalain schreef: Black associëren met blokkeren, niet toelaten, slecht, .. is echt niet meer van deze tijd.
<sarcasm>
laten we vlug een petitie indienen bij god, want dat het snachts donker is en overdag licht, kan toch echt niet !
</sarcasm>

ik snap dat er echte problemen zijn (effectief racisme, seksisme, ....), maar de halve wereld lijkt te vergeten dat je geen problemen hoeft uit te vinden,
want wat woorden die nergens iemand kwaaddoen zijn toch echt geen oorzaak van racisme ofzo hoor.
net zo min als dat videospelletjes kinderen gewelddadig maken
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

meon schreef: En welke term ga je greylisting geven?
een Jaggerlist ? :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Geen probleem met het invoeren van Bias-Free Language. Dat kan geleidelijk aan, niet alles moet per se vandaag vervangen worden.

Wat woorden vervangen gaat geen problemen van de wereld oplossen, dat is een feit. Maar als we woorden kunnen vervangen die voor bepaalde mensen met reden aanstootgevend zijn, zie ik niet in waarom je dat niet zou doen.

White list = Allow list = Lijst toestaan
Black list = Block list = Bloklijst
Master = Primary = Primair
Slave = Secondary/Subordinate = Secundaire/Subordineren
vandamalain
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zo, was dit even interessant. Ik probeer constructief te antwoorden.

Allereerst, geen troll ik ben serieus.
Ik lees reacties die vragen om de post te verwijderen van het forum. Geen plaats voor discussie dus?

Reacties over zwarte koffie of zwartwit tv is iets totaal anders, daar benoemt men gewoon wat het is. Zwarte koffie is gewoon zwart.
Dat vind ik ook gewoon normaal.

Ik vraag me wel af van waar de termen komen. Misschien ligt het aan mij, maar ik moet toch meteen aan segregatie denken.
Heeft iemand hier een andere uitleg voor? Ik las wel iets over licht (zonlicht, daglicht, wit) dat we met goed associëren, en de nacht met gevaar enzo, maar lijkt me gek dat de termen hier van komen.
meon schreef: Een blacklist betekent overigens niet per sé een blocklist en een whitelist is niet per sé een allowlist. En welke term ga je greylisting geven?
Wat betekenen de termen nog?
CCatalyst schreef:Geen probleem met het invoeren van Bias-Free Language. Dat kan geleidelijk aan, niet alles moet per se vandaag vervangen worden.

Wat woorden vervangen gaat geen problemen van de wereld oplossen, dat is een feit. Maar als we woorden kunnen vervangen die voor bepaalde mensen met reden aanstootgevend zijn, zie ik niet in waarom je dat niet zou doen.

White list = Allow list = Lijst toestaan
Black list = Block list = Bloklijst
Master = Primary = Primair
Slave = Secondary/Subordinate = Secundaire/Subordineren
Akkoord dat we hiermee de wereldproblemen niet mee oplossen, maar het lijkt me wel nuttig om eens over na te denken.

Tot slot, ik sta echt open voor discussie hoor.
Probeer me te overtuigen waarom we de termen moeten behouden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

vandamalain schreef:Probeer me te overtuigen waarom we de termen moeten behouden.
Omdat dergelijke discussies op zich vaak voor meer polarisatie zorgen dan ze oplossen.

Wat ben je dan voor uit?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

vandamalain schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik moet toch meteen aan segregatie denken.
Als je bij blacklist aan zwarten denkt, dan zit het probleem echt wel bij u.

Is heel die woke zever ondertussen al niet ingehaald door de realiteit? En ok het is niet omdat er grotere problemen zijn dat je ook niet over de 'kleintjes' mag nadenken, maar dit beschouw ik zelfs niet als een 'probleem', er wordt gewoon een probleem van gemaakt om interessant proberen te doen.
Zum kotsen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

vandamalain schreef: Tot slot, ik sta echt open voor discussie hoor.
Probeer me te overtuigen waarom we de termen moeten behouden.
laat ons de zaak omdraaien: waarom zouden de termen moeten veranderen ?

van wat ik kan vinden, zou blacklist als term ontstaan zijn door philip massinger, als een woord dat gebruikt werd in een van zijn toneelstukken,
en heeft dat dus geen enkele racistische conotatie (the unnatural combat, 1639)
de logische evolutie ervan is dat je omgekeerdes hebt, dus krijg je bij verdere ontwikkeling whitelist, greylist, blacklist. en dat is eenvoudig afgekort tot wl, gl, bl.

het "offended zijn door" zulke termen - die in origine niets racistisch te betekenen hebben, is een "jij probleem" (zoals zoveel zaken tegenwoordig....)
het aanpassen van de termen is ook niet meer of minder dan "kijk, wij zijn goede bedrijven want wij passen ons aan, geef ons je geld" (net zoals ze in westerse werelden hun logo op twitter aanpassen voor de lgbtq wereld, maar in de ahem 'minder tolerante landen' dat niet doen)

ik vind dit soort vergelijkingen dan ook thuishoren in het rijtje fabels waar sommige over vallen om 15 minutes of fame te krijgen:

- videogames maken gewelddadig
- sinterklaas is racistisch
- kleine kinderen die niet met gender-typische dingen spelen willen een geslachtswijziging
- ...

als ik morgen zeg dat ik het offensief zou vinden dat "burgemeester" gebruikt zou worden, want daar zit duidelijk het woord "meester" in,
wat de nadruk legt op "dat die persoon onze heerser is".... gaan we dat dan aanpassen naar "stadsdienaar"? (hanee, want dat klinkt nog te gender-specific... stadsbeheerpersoon ?)

enfin, voor mij is dit geheel effectief:

- zoeken naar 15 minutes of fame
- problemen maken waar er geen zijn
- en aandacht afleiden van de zaken die moeten veranderen, maar meer moeite kosten dan een logo of woordje aan te passen

en dat kadert allemaal mooi in het concept "zet de mensen tegen elkaar op, dan zien ze niet dat we van bovenaf op ze schijten"
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Iig bij een multinational raak je hoe langer hoe minder weg met zo'n termen. Bij KMO'tjes zal dat nog wel een tijdje gaan.

Ik denk dat je als autochtone Vlaming over een zeker inleefvermogen moet beschikken om te snappen waar het hier eigenlijk over gaat. Vandaag komen er - naast jou en mij - nog heel wat mensen met documentatie/code/etc in contact. Daar zitten ook mensen met een andere huidskleur bij, vandaag veel meer dan vroeger. In die hoek kan het pijnlijk overkomen dat de "blacklist" altijd de slechte zaken bevat, de "whitelist" altijd de goede, of dat je begint over "masters" en "slaves" terwijl familie van die persoon in een nog niet zo ver verleden slaven waren. Als je dan de termen kan vervangen door woorden die even duidelijk zijn maar die die connotatie niet bevatten, waarom niet?

Dat die woorden helemaal geen referentie naar huidskleur zijn, dat snapt iedereen wel, maar is eigenlijk niet relevant. Hoe het gepercipieerd wordt is wat relevant is. En er zijn mensen met een huiskleur die wel degelijk moeite hebben met die perceptie. Niet allemaal, wel een deel.

Dat daar vroeger niet moeilijk over gedaan werd is ook niet relevant. #MeToo was er vroeger ook niet. Die zaken komen er door evolutie. Een goede evolutie, als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Zwart geld...

Zoek daarvan de etymologie op en je weet dat dit topic complete onzin is.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Hoe kan een donkergekleurde medemens nu aanstoot nemen aan het woord "zwart" ? Dat zijn ze toch al jaren niet meer, want je mag ze zo niet noemen.
Je kan niet en niet meer zwart zijn en tegelijk aanstoot nemen aan alles waar zwart in voorkomt.
Door uzelf niet meer als zwart te benoemen los je het probleem op.
Of niet ? Net door uzelf te benoemen maak je je zelf 'anders', terwijl je daar net tegen vecht.
Inclusion is niet 'alles afschaffen' maar net alles aanvaarden

Het is een maatschappelijke slinger die (hopelijk) bijna op z'n uiterste punt hangt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Joe de Mannen schreef:Hoe kan een donkergekleurde medemens nu aanstoot nemen aan het woord "zwart" ? Dat zijn ze toch al jaren niet meer, want je mag ze zo niet noemen.
Jawel hoor. In de VS - waar dit allemaal van komt overgewaaid - wordt de vertaling "Black" ook aanvaard en is het zelfs terug het gangbare woord geworden, e.g. "Black History Month".

Dat je hierover een verkeerde opvatting hebt - en je bent hier zeker niet alleen - is misschien wel een beetje een teken aan de wand?
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Sasuke schreef: PS: No black people were harmed anywhere in the world when blacklisting an IP address.
De meeste publieke IP's die in mijn blacklist tevoorschijn komen en automatisch toegevoegd worden komen nochtans volgens een whois IP uit Nigeria :angel: :angel: :angel: :banana:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Just my €0.02 ...

Ik heb het gehad met heel dat woke gedoe. En dan bedoel ik echt gehad. Zwarte koffie is ok, want je beschrijft wat het is. Een blank persoon is ok, want je beschrijft wat het is. Een bruin/zwart persoon is dan plots niet meer ok ...

Het grote probleem is dat wij, blanken (!), zeggen dat "zwarten" (/andergekleurden, geen idee meer welk woord ik nu nog mag en niet mag gebruiken om bepaalde groepen te omschrijven) een probleem moeten hebben met bepaalde woorden. Een collega van mij is zelf iemand met ouders welke uit Congo afkomstig zijn. Hier geboren, perfect geïntegreerd. En toch neemt hij geen aanstoot aan het woord "neger" (excuseer, het n-woord dat niemand nog durft zeggen). Waarom? Omdat er voor hem geen negatieve connotatie aan vast hangt. Omdat hij als kind geleerd is dat het een "negertje" is. En in onze Vlaamse/Nederlandse cultuur is het vermoedelijk afkomstig van het Amerikaanse "Nigger", maar hebben we niet de zeer zware connotatie er van overgenomen. Ik heb jarenlang dat woord gebruikt om een zwart persoon op die manier te beschrijven, net zoals ik mezelf beschrijf met het woord "blank". Nooit de intentie gehad om hier mensen mee te kwetsen. Maar wij blanken, wij zeggen dat zwarte mensen (in Europa, ik spreek me niet uit over de plas) een probleem moeten hebben met het woord "neger".

Ik ben akkoord dat we mensen niet met opzet tegen de schenen moeten stampen door bijvoorbeeld hier "niger" te gebruiken. Maar simpele concepten als whitelist/blacklist hebben letterlijk geen f*** te maken met discriminatie. Het zijn gewoon namen van concepten.

Doet me wat denken aan mindervaliden, andersvaliden, hulpbehoevend, mensen met een beperking en andere woorden die we hebben om toch maar niet het woord gehandicapten te moeten gebruiken. Terwijl mensen in een rolstoel met enig gevoel van humor hiervan plat liggen van t lachen omdat wij ons in alle bochten en kanten wringen, terwijl ze zelf zeggen "ik ben gehandicapt".

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dan hebben we het nog niet gehad over mensen waarvan één van de ouders zwart is en de andere blank.
In welk deel van "het spectrum" zouden deze zich "moeten" bevinden volgens diegene van de woke bende? :think:
Plaats je eens even in hun gedachten over dat getouwtrek over blank/zwart. Moet je écht eens doen. Of er met hen over praten.

Of een kind dat één half zwart/blanke ouder heeft en één blanke of zwarte ouder.
Etc.

Ik geloof nooit dat die woke bende het ooit over hun lippen zouden krijgen om tegen die mensen te zeggen:
"Awel, ge hebt een schoon kleurke gekregen van de lentezon." :lol:

Haha, ja, die bruinen ook graag (en rap) én vinden dat wel tof om daar een complimentje over te krijgen.
Moet ge als blanke tegenwoordig al oppassen dat zo ne woke zich niet komt moeien of zo'n complimentje wel gepast is, niet verkeerd bedoeld is, je scheef gaat bekijken,...
De woke pipoos: problemen zoeken/creëren waar er geen zijn.


Diegene die woke in het kwadraat zijn, awel, ja, die gaan nog wat semmelen over de begrippen "blacklist en whitelist".
vandamalain schreef: Misschien ligt het aan mij, maar ik moet toch meteen aan segregatie denken.
Dat jij daar aan denkt ligt inderdaad, met volle zekerheid, volledig aan jou. 8)
Ik bepaal niet wat jij denkt, wat jij zegt, wat jij neerschrijft...
Doch: praat mij geen schuldgevoel aan hé. :wink:
Dat je die ballon oplaat over "segregatie" in deze context geeft duidelijk aan dat het voor jou veel meer is dan de begrippen "blacklist en whitelist".
En aldus heb je je eigen vraag volledig beantwoord: zonder het te beseffen...

Je bent dus een "vakjesdenker" (zonder dat ik je een racist noem) met ne schone taalkundige strik rond...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CCatalyst schreef:dat je begint over "masters" en "slaves" terwijl familie van die persoon in een nog niet zo ver verleden slaven waren.
als jood is het woord "duitser" en "gas" beledigend.... vervangen dan maar ?
gezien de amerikanen de grond van indianenen gestolen hebben, alle amerikanen buitengooien en teruggeven aan de indianen?
gezien onze belgische rijkdommen komen door het leed in de congo, de congo geld geven en zelf naar 3de wereld land gaan ?
haja, want "wat vroeger gedaan is, is niet eerlijk, en moet nu rechtgezet worden", toch ?

er zullen nog weinig mensen in leven zijn die uberhaupt rechtstreeks iets te maken hadden met die zaken,
en degene die er nu nog van profiteren zijn écht niet de mensen die het meest hinder zullen ondervinden van naamswijzigingen of van die prulletjes,
want ik denk niet dat het koningshof of de ceo's van gigantische bedrijven een fok om die woorden geven.
CCatalyst schreef:Dat die woorden helemaal geen referentie naar huidskleur zijn, dat snapt iedereen wel, maar is eigenlijk niet relevant.Hoe het gepercipieerd wordt is wat relevant is.
ik denk dat lang niet iedereen dat snapt - en wijzigingen doorvoeren in taal en cultuur, gebaseerd op de huidige maatschappelijke ideologie,
dan gaan we straks terug eindigen in het boekverbranden.
de oplossing van WB in hun tekenfilms is m.i. de enige correcte manier: een disclaimer erbij "het zijn producten van hun tijd" en niets aan de integriteit veranderen.
CCatalyst schreef:Dat daar vroeger niet moeilijk over gedaan werd is ook niet relevant. #MeToo was er vroeger ook niet. Die zaken komen er door evolutie. Een goede evolutie, als je het mij vraagt.
goh, moet je een keer de gedane research en de speech van heather mac donald opzoeken, beide geven aan dat het metoo verhaal een redelijk negatieve backlash heeft (heeft het positief effect gehad? deels, tuurlijk, en dat moest misschien... maar beware de beide zijdes van een medaille)

en het hele johnny depp verhaal toont je (eindelijk in het groot in de media) ook aan dat omgekeerd zeer zeker ook voorvalt, maar bijlange niet zo serieus genomen is door de maatschappij, wat ook een duidelijk teken van discriminatie is.

mensen moeten zich een keer gaan beseffen dat ze schapen zijn die zichzelf tegen elkaar *laten* opzetten en bezighouden met zo'n belachelijke dingen als "laten we woorden veranderen" (euh, waar is de tijd dat breezerslet een letterlijk woord werd in de dikke van daele???)
terwijl, in de tussentijd, degene die écht verantwoordelijk zijn of profiteren van miserie, degene zijn die 0,0 ondervinden van al die "acties"
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Op tweakers stond er zo (in een blog) een satirische bijdrage over "about:blank".
Lang voor iemand uitslag kreeg van "woke".
Ik kan het niet zo snel terugvinden.

Net als het grapje over de "overval" met het "tankpistool", snapte ook op Tweakers niet iedereen dat het een grap/satire was.

Hoe PiHole of Fritzbox de desbetreffende lijst benoemt, zal me een worst wezen.
Als iemand mij of PiHole van racisme beschuldigt, zal ik eens gniffelen :).

Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het probleem is ook dat 'black' en 'white' in die terminologie ook absoluut NIETS te maken heeft of kan verward worden met rassen. Met de hele zwartepiet-discussie kan dat wel, en daar kan ik ook wel begrip voor hebben. Maar het is nu eenmaal een feit dat zwart = geen licht, wit = alle licht. Dus is het ook normaal dan dat er daarvan andere terminologie afgeleid wordt zoals blacklist, zwart geld, etc...

Ik zou het zelfs durven omkeren. Iemand met een donkere huidskleur 'zwart' noemen, dát is eigenlijk pas racistisch ! Want ze zijn helemaal niet zwart, net zoals blanken niet wit zijn. Dus als zwart, omwille van de natuurkundige betekenis, geassocieerd wordt met iets negatief, moet je die term alleszins ook niet gaan gebruiken om een bepaald ras mee aan te duiden. Trouwens, aziaten 'geel' noemen zou juist wél (terecht) als racistisch bekeken worden. Waar is de logica ?
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Als ik dit allemaal lees begin ik gaan te beseffen waarom extreem rechts zoveel stemmen haalt.. Als we echt daar moeten mee gaan bezig zijn

Wanneer gaan we idd is stoppen met al dat woke gedoe en terug dingen gewoon gaan benoemen.. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld, dat komt van de schouw, die blacklist, white list wie zoekt daar nu iets racistisch achter.. , een kerstmarkt is een kerstmarkt en geen wintermarkt... Komaan zeg..dat zegt veel meer over die dat bedenken dan diegene die het uitspreken. Je zou idd voor minder extreem gaan stemmen.. De jeugd van tegenwoordig wordt veel te veel gepamperd, alles moet kunnen, alles moet mogen en respect is weg..

Als we elkaar al is gewoon met wat respect zouden behandelen,in beide richtingen natuurlijk..
Tegenwoordig moet je zo op je woorden letten.. Pfff triestig..

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

tom35 schreef:Als ik dit allemaal lees begin ik gaan te beseffen waarom extreem rechts zoveel stemmen haalt.. Als we echt daar moeten mee gaan bezig zijn

Wanneer gaan we idd is stoppen met al dat woke gedoe en terug dingen gewoon gaan benoemen.. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld, dat komt van de schouw, die blacklist, white list wie zoekt daar nu iets racistisch achter.. , een kerstmarkt is een kerstmarkt en geen wintermarkt... Komaan zeg..dat zegt veel meer over die dat bedenken dan diegene die het uitspreken. Je zou idd voor minder extreem gaan stemmen.. De jeugd van tegenwoordig wordt veel te veel gepamperd, alles moet kunnen, alles moet mogen en respect is weg..

Als we elkaar al is gewoon met wat respect zouden behandelen,in beide richtingen natuurlijk..
Tegenwoordig moet je zo op je woorden letten.. Pfff triestig..
Ja, dat klopt, we moeten wel racistisch zijn want straks willen die negers nog respect :roll:

Het is niet omdat iets niet negatief bedoeld is dat het niet zo kan overkomen bij een ander. Hoe vaak heb je wel eens iets gezegd tegen uw partner dat niet slecht bedoeld was maar waar zij toch een ander gedacht over had, is zij dan een woke overdrijfster?

Als zwarte piet van de schouw komt, wat ik best wil geloven, wat is dan het probleem met de roetpiet?

Als je over de jeugd begint betekent dat dat je zelf oud begint te worden, zeker in gedachte. Straks moet respect voor een ander nog kunnen, waar gaan we toch naartoe. Waar is die schone oude tijd toen je elkaar lekker kon beledigen zonder gevolgen :roll:

En dan beginnen over respect in beide richtingen :lol:

Op uw woorden letten is geen zware inspanning maar doe je normaal uit beleefdheid en omdat je respect hebt voor anderen. Respect moet je immers verdienen en dat doe je door het zelf te tonen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

En toch vind ik dat er een hetero pride moet komen... maar dat word dan ook weer discriminatie :?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik blijf het altijd geweldig vinden dat al die woke dingen steeds uit geïnitieerd worden vanuit westerse ‘blanke’ groeperingen of personen. In de meeste gevallen zelfs zonder ooit de, zogezegde benadeelde partij, daarover te bevragen of zelfs te informeren.

Ik heb gekleurde collega network engineers toch nog nooit ook maar met enig probleem over black of whitelists horen parten hoor. En die moesten ook eens keihard lachen toen ik dit opbracht …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Het is een feit dat er nog een héééééle weg af te leggen is met het probleem "racisme".
Ik betrap er mezelf ook soms op. Ik ben het soms ook en dat is niet ok.

Alleen denk ik niet dat we ook maar 1mm vooruit gaan als we ons bezig houden met dit soort nonsens.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Dizzy schreef:
tom35 schreef:Als ik dit allemaal lees begin ik gaan te beseffen waarom extreem rechts zoveel stemmen haalt.. Als we echt daar moeten mee gaan bezig zijn

Wanneer gaan we idd is stoppen met al dat woke gedoe en terug dingen gewoon gaan benoemen.. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld, dat komt van de schouw, die blacklist, white list wie zoekt daar nu iets racistisch achter.. , een kerstmarkt is een kerstmarkt en geen wintermarkt... Komaan zeg..dat zegt veel meer over die dat bedenken dan diegene die het uitspreken. Je zou idd voor minder extreem gaan stemmen.. De jeugd van tegenwoordig wordt veel te veel gepamperd, alles moet kunnen, alles moet mogen en respect is weg..

Als we elkaar al is gewoon met wat respect zouden behandelen,in beide richtingen natuurlijk..
Tegenwoordig moet je zo op je woorden letten.. Pfff triestig..
Ja, dat klopt, we moeten wel racistisch zijn want straks willen die negers nog respect :roll:

Het is niet omdat iets niet negatief bedoeld is dat het niet zo kan overkomen bij een ander. Hoe vaak heb je wel eens iets gezegd tegen uw partner dat niet slecht bedoeld was maar waar zij toch een ander gedacht over had, is zij dan een woke overdrijfster?

Als zwarte piet van de schouw komt, wat ik best wil geloven, wat is dan het probleem met de roetpiet?

Als je over de jeugd begint betekent dat dat je zelf oud begint te worden, zeker in gedachte. Straks moet respect voor een ander nog kunnen, waar gaan we toch naartoe. Waar is die schone oude tijd toen je elkaar lekker kon beledigen zonder gevolgen :roll:

En dan beginnen over respect in beide richtingen :lol:

Op uw woorden letten is geen zware inspanning maar doe je normaal uit beleefdheid en omdat je respect hebt voor anderen. Respect moet je immers verdienen en dat doe je door het zelf te tonen.
Bedankt om nogmaals mijn punt aan te tonen..het zijn net die bende wolkers die overal iets achter zoeken..
Weet je dat uw woorden eigenlijk even kleinerend zijn als diegene die je net wenst te bestrijden.. Het feit dat je mij en mijn gedachtengang oud vindt en dus volgens u niet belangrijk meer zijn ook niet min..dus pot verwijt de ketel de rest zal ik maar niet schrijven want zodadelijk ga je nog zeggen dat ik een racist ben..

En neen ik wordt niet oud van gedachten...
Maar tof dat je het nodig vind om mensen terecht te wijzen en uitschelden omdat die gewoon nog de dingen benoemen zoals ze zijn maar die helaas niet met uw woke gedachtengang stroken. Blijkbaar mag dat niet meer..en neen racisme hoort niet in mijn woordenschat of wereld maar woke nog minder.
Ik vind uw bericht en manier waarop je het geschreven hebt grof en beledigend..maar dat is ok zeker omdat jij dat schrijft...
Die uitspraken van u zijn eveneens racistische want zijn gebaseerd op onderscheid in leeftijd, wat evengoed als racisme beschouwd wordt als verschil in kleur gender of geaardheid.. Denk daar maar is over na voor je iets schrijft..


Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

tom35 schreef:Bedankt om nogmaals mijn punt aan te tonen..het zijn net die bende wolkers die overal iets achter zoeken..
Weet je dat uw woorden eigenlijk even kleinerend zijn als diegene die je net wenst te bestrijden.. Het feit dat je mij en mijn gedachtengang oud vindt en dus volgens u niet belangrijk meer zijn ook niet min..dus pot verwijt de ketel de rest zal ik maar niet schrijven want zodadelijk ga je nog zeggen dat ik een racist ben..

En neen ik wordt niet oud van gedachten...
Maar tof dat je het nodig vind om mensen terecht te wijzen en uitschelden omdat die gewoon nog de dingen benoemen zoals ze zijn maar die helaas niet met uw woke gedachtengang stroken. Blijkbaar mag dat niet meer..en neen racisme hoort niet in mijn woordenschat of wereld maar woke nog minder.
Ik vind uw bericht en manier waarop je het geschreven hebt grof en beledigend..maar dat is ok zeker omdat jij dat schrijft...
Die uitspraken van u zijn eveneens racistische want zijn gebaseerd op onderscheid in leeftijd, wat evengoed als racisme beschouwd wordt als verschil in kleur gender of geaardheid.. Denk daar maar is over na voor je iets schrijft..
Ik begrijp dat sommigen liever hebben dat iedereen zijn mond houdt zodat mensen die geen rekening willen houden met anderen gewoon verder kunnen gaan. Tijden veranderen en gewoontes en gebruiken dus ook. Dat is al zo sinds het bestaan van de mens en dat zal ook voor altijd verder gaan. Verandering wekt weerstand op, da's menselijk, maar daarom geen reden om niets te veranderen, integendeel.

Ik vind het ook zo vreemd dat men dat telkens als een probleem bekijkt terwijl een verandering toch ook een verbetering kan zijn. Is het niet beter als je een ander niet kwetst met uitspraken, daar win je toch beiden mee of hebben wij het nodig dat we ons boven anderen plaatsen zodat men onze boertigheden maar moeten aanvaarden want we bedoelen het toch zo goed? Toen vrouwen op de werkvloer kwamen was dat net hetzelfde. De pin-ups verdwenen van de muur en de boertigheden werden ingetoomd, zijn we daar slechter van geworden? Heeft een man het nodig om een vrouw als minderwaardig te beschouwen om man te kunnen zijn? Ik hoop dat u daar neen op antwoord.

Je moet me geen woorden in de mond leggen. Nergens beweer ik dat uw inzichten onbelangrijk zijn, wel duidt ik op een paar werkpunten inzake logica en consequentie. Uw gedachten ZIJN echter oud want je wenst je niet aan te passen aan nieuwe inzichten. Dat is uw goed recht maar dan is het ook een ander zijn recht om u als conservatief te beschouwen. Ik denk niet dat uw uitspraken als "bende wolkers" zo constructief bedoeld waren of ben ik verkeerd?

Als ik vraag om respect of rekening te houden met anderen ben ik kleinerend. Valt het je zelf niet op dat je wel respect eist maar dat je er zelf geen wenst te geven. Enkel als het in uw kraam past zal er respect zijn en dan nog onder uw voorwaarden, dat kan je toch moeilijk als toegeeflijk of zelfs maar fair bekijken. Mensen moeten zaken kunnen benoemen zeg je maar als ik het doe ben ik kleinerend :bang:

Mijn bericht was bewust grof omdat ik wou aantonen hoe grof en vooral eenzijdig de houding is waarop ik reageerde. Met die toon wou ik aantonen tot wat voor grofheid dit eigenlijk leidt. Het was een spiegel maar je schrok van het beeld. Men klaagt hier toch net aan dat men niet meer grof zou mogen zijn maar als men het doet is men zelf de eigen teen getrapt. Je zou ook dat woke kunnen noemen. DAT was net wat ik wilde aantonen dus bedankt voor de bevestiging.

Ik merk ook dat je problemen hebt om racisme en discriminatie uit elkaar te houden. Ik heb niets tegen oude mensen of zelfs oude ideeën. Het is niet omdat iets oud is dat het ook verkeerd is... maar soms is dat wel zo.

Eigenlijk komt het erop neer dat ik liever zou zien dat als er reactie komt op gedrag dat je je eerst de vraag stelt of het wel nodig is om dat gedrag te stellen. Als dat niet zo is dan ben je beiden beter af door je gedrag aan te passen. Als men je zegt dat uw gedrag kwetsend is en je blijft het doen dan heb je geen respect voor de ander. Zijn het niet de extreme partijen die zo hameren op aanpassen of opkrassen? Zelf aanpassen, how maar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dizzy schreef: Als zwarte piet van de schouw komt, wat ik best wil geloven, wat is dan het probleem met de roetpiet?
Er is geen probleem met roetpiet, jij mag dat gerust zo gebruiken al jij je daar beter bij voelt.
Net zoals er totaal geen probleem is met zwarte piet. Hij is zwart, en niet bruin zoals een neger zoals je zelf beaamt ... :roll:
Wij zullen die uitdrukking dus blijven gebruiken.
Ik zal iemand ook niet corrigeren dat het zwarte pieten zijn als hij over roetpieten begint, wel mijn conclusie trekken ... :lol:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

duizend schreef: zwart, en niet bruin zoals een neger zoals je zelf beaamt ... :roll:
Wij zullen die uitdrukking dus blijven gebruiken.
Ik zal iemand ook niet corrigeren dat het zwarte pieten zijn als hij over roetpieten begint, wel mijn conclusie trekken ... :lol:
wacht to die "regenboogpieten" dat ze laatste jaren in nederland gebruiken onder de lgbtq geschaard gaan worden.
DAT gaan nog leuke sinterklaasfeestjes worden voor de stoute kindjes.
van zwarte piet kregen ze de roe, van regenboogpieten ... :angel:

(met andere woorden -again- : waar houden de mensen zich toch mee bezig)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Splitter schreef:(met andere woorden -again- : waar houden de mensen zich toch mee bezig)
Rekening houden met een ander, gekker moet het niet worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@Dizzy ... dit is niet 'rekening houden met een ander' ... hoe kan je dat nu 'rekening houden met een ander' noemen als de ander er geen probleem mee heeft, zelfs nog niet in de verre verte.

Dit is bezigheids therapie voor een generatie wereldverbeteraars die elke afwijking van de norm zien als een overwinning voor de maatschappij, zonder dat iemand daarom ooit heeft gevraagd. Straks krijgen we nog zo iemand in de politiek en zal vanaf binnenkort het kiezen van een kleur gratis én
verplicht moeten zijn voor iedereen want het kan toch niet zijn dat een bepaalde kast enkel in het bruin beschikbaar is ... ocharme die mensen toch ... ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Rekening houden met de verknipte zielen die eerst het woord neger niet meer willen gebruiken en suggereren om ze “zwarte” te noemen.

En dan het woord “zwarte” weer ambetant vinden als het over zwarte piet gaat.

Woke bezigheidstherapie, get a life zou ik zo zeggen :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Sasuke schreef:@Dizzy ... dit is niet 'rekening houden met een ander' ... hoe kan je dat nu 'rekening houden met een ander' noemen als de ander er geen probleem mee heeft, zelfs nog niet in de verre verte.

Dit is bezigheids therapie voor een generatie wereldverbeteraars die elke afwijking van de norm zien als een overwinning voor de maatschappij, zonder dat iemand daarom ooit heeft gevraagd. Straks krijgen we nog zo iemand in de politiek en zal vanaf binnenkort het kiezen van een kleur gratis én
verplicht moeten zijn voor iedereen want het kan toch niet zijn dat een bepaalde kast enkel in het bruin beschikbaar is ... ocharme die mensen toch ... ?
Indien de ander er geen probleem mee had was er geen discussie.

De maatschappij verandert door de vermenging van rassen en culturen en dus veranderen gebruiken en regels mee. Sommigen zien dat echter als een aanval ipv gewoon een mogelijke verbetering van de SAMENleving. Waarom moet je aan iets vasthouden als je weet dat het anderen kwetst? Kan het kinderen wat schelen of zwarte piet nu helemaal zwart is of bruin en of dat al dan niet van de schoorsteen komt? Ze willen enkel hun kado's, al de rest is zever van volwassenen met andere onderliggende bedoelingen.

Respect hebben voor elkaar lijkt me eerder evident dan bezigheidstherapie. En dat heeft niet enkel met kleur te maken maar ook met oa m/v. We hebben als man niets verloren door een beetje vrouwvriendelijker te worden tenzij je kicked op het vernederen van vrouwen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Oh!!!! :eek: :eek: :eek:
Jij spreekt over vermenging van rassen terwijl er bij mensen maar 1 ras bestaat!
Stouterik. :nono:
(tenzij je het echt over bestialiteiten hebt natuurlijk)

:twisted:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben Truienaar en dat is een ras apart :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@Dizzy … als er geen probleem was zou er geen discussie bestaan ??? Wat denk je dat deze thread dan is ?

Geef mij 1 voorbeeld van iemand die aanstoot neemt aan het woord blacklist omwille van een connotatie naar zijn etnische afkomst en ik zwijg.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”