Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Geen probleem, ik heb een tuin van 417m² IN de stad
En ik heb geen auto, dus meer geld over elke maand... ik zal langer eten kunnen kopen, dan die dat alles moet uitgeven aan benzine

Volgens mij is het nog veel simplistiser, als je denkt dat de overheid het probleem zal oplossen. :bang:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Hmm, staat er toch niet drie keer "IK" in een paar regels. :lol: :lol:

Daarmee is alles gezegd hé. :wink:
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Jij, jij en jij bent dom geweest... als je dat echt dacht :roll:
Komaan zeg. Iedereen maakt zijn eigen keuzes, het is niet aan een ander om dit op te lossen, als jij de slechte keuze hebt gemaakt.

Uw oplossing, is dat een ander er voor betaald? En jij de luxe van een wagen kan houden?

Waaw, wat een egoisme
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Mij geen woorden in de mond leggen hé.

Met een e-bike kan ik haast alles doen: ook op de buiten.
Doch besef ook evenzeer dat dat niet voor iedereen mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Ordon op 21 mei 2022, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ok, top, dan is er bij u geen probleem. Hoef je ook niet te klagen. :angel:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ik begrijp jouw stompzinnige en eenvoudige visie niet.

Wat voor mij wel mogelijk is, is dat voor anderen vaak niet.
Daar heb ik wél alle begrip voor.
Jij duidelijk niet.
Dat is het verschil.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Anderen hebben die mogelijkheid ook... of kunnen die niet fietsen? Of kunnen die niet verhuizen? of kunnen geen ander werk zoeken?

Dat dit allemaal niet leuk is, begrijp ik wel. Maar welke andere oplossing heb jij dan, behalve dat een ander dat moet oplossen?

Er is geen andere oplossing, dan dat je het zelf moet oplossen!!!

Enja, dat vraagt ne drastische levensstijl verandering. Beter te vroeg aan beginnen, dan te laat. Enja, veel gaan wachten tot het te laat is, en dan is er zelf geen geld meer om te verhuizen. Pech, ook weer uw eigen probleem. Ik ga akkoord : we gaan veel mensen in de armoede zien komen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Freec schreef:Anderen hebben die mogelijkheid ook... of kunnen die niet fietsen? Of kunnen die niet verhuizen? of kunnen geen ander werk zoeken?
Wie ben jij of ik om aan andere mensen gaan op te leggen hoe zij moeten leven?
Dat lijkt me toch wel de ondertoon van jouw betoog: "The Freec Golden Standard."
Freec schreef:Enja, dat vraagt ne drastische levensstijl verandering. Beter te vroeg aan beginnen, dan te laat.
Voila, daar ben je er weer mee.
"The Freec Golden Standard."
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik zie anders ook geen oplossing van u
Geef er eentje... het openbaar vervoer ’op verlies’ laten rondrijden op den buiten? Goe gelachen, uwe ’ordon golden standard’ :-D
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ik laat dat openbaar vervoer voor wat het is.
Dat werkt hier toch niet.

En voor de mensen van "'t Stad" is het nooit goed genoeg.
Toen ik in Wilrijk woonde klaagden ze daar steen en been dat ze ocharme honderd meter moesten wandelen alvorens ze een bus hadden.
Ja, wat een bende zagers dacht ik bij mezelf. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Oekraïne eh piepels! ;-)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Misschien moeten we eens een busrit inleggen naar Oekraïne om de ontberingen van die mensen werkelijk te ervaren. :wink:

Dat is pas miserie daar in Oekraïne.
Hier zijn we meer bezig over "luxe problemen."
Vanachter ons klavier...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Freec schreef:Je gaat er van uit, dat de overheid een serieuze aanpak heeft? En dat we daar kunnen op vertrouwen?
Ik zeg hoe het zou moeten zijn, per slot van rekening betalen we meer dan genoeg aan die pipo's.
Freec schreef:Echt snugger kan ik het niet noemen.
Naar verbetering streven is niet dom...
Het is wel bijzonder kortzichtig om ALLEEN maar vanuit het standpunt van mobiliteit te kijken.
Wat met propere lucht bijv.?
Misschien zal de plattelandsbewoner u dan wel dom noemen.
Freec schreef:Je bent als mens zelf verantwoordelijk voor uw beslissingen. Je kiest er zelf voor om ergens te gaan wonen, zodat je niet meer moet rekenen op OV
OK, mocht toevallig blijken dat je dicht bij een PFOS vervuiling zit, zal ik zeggen dat het uw schuld is, en dat je dat maar allemaal moest weten.
Ik noem dat verantwoordelijkheid van zich afschuiven.
Freec schreef:Kies je er toch voor, wordt je nog minder snugger, als je denkt dat de overheid u dan zal redden.
Een gezond beleid voeren is iets anders dan "redden".
Freec schreef:Ik woon net in de stad antwerpen, mobiliteitscore van 9.8/10... ik kan kiezen tussen 3 trams, 4 bussen en vooral mijne fiets.
Fantastisch, hoor.
U begrijpt misschien wel dat niet iedereen in de grootstad kan / wil wonen?
Bovendien zijn er bedrijven genoeg die niet in die provincie gelegen zijn, laat staan in een stadscentrum thuishoren.
Iedereen die daar gaat werken is dan waarschijnlijk dom, volgens uw simpele logica.
Freec schreef:Ik ben zo dom niet om 30-40km verder te gaan werken.... ik zoek werk vlakbij.
Alsof iedereen dichtbij direct werk vindt...
Freec schreef:Van mij mag het OV dikke shit zijn op de buiten, ik kom daar niet.
Antwerpse logica: 't Stad of de buiten.
Alsof er maar dat is...
Ordon schreef:Hmm, staat er toch niet drie keer "IK" in een paar regels.
Inderdaad, volgens mij haalt hij het niveau van veel politici.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Deze discussie is een mooi voorbeeld van wat ik bedoelde met de opmerking dat iedereen wel verandering wil maar dat niemand wil veranderen. Het moet altijd van een ander komen en de fout en oplossing is zelden bij henzelf te vinden.

De fouten en foute keuzes zijn uiteraard ook de fout van anderen die hen fouten lieten maken, het lijken haast robotjes die braaf uitvoeren wat hen opgedragen wordt. Wie de Vlaming kent weet wel beter. Dat wij hier geen ruimtelijke ordening hebben is uiteraard deels de fout van de overheid... ze laat de burger gewoon veel te veel doen. De burger weet ook dat hij bij de politiek terecht kan om zaken te "regelen".

En dan de politiek, die worden toch verkozen, door wie anders dan de burger. Je kan klagen over de politiek maar je moet ook beseffen dat zij ook verkozenen zijn. Het grootste probleem is net dat ze teveel achter de burgers aanlopen en dat ze dan maar waffelen over draagvlaken en andere haalbare en betaalbare excuses om noodzakelijke veranderingen door te voeren. Door de bange burgers te volgen beveiligen ze hun eigen post en houden ze noodzakelijke veranderingen tegen.

En voor de rest is het wat ivob al meermaals terecht heeft aangehaald, ja, niet iedereen kan met alles mee zijn MAAR het punt is dat zij die het wel kunnen, het vaak ook niet doen. Mochten zij die wel kunnen het ook doen, dan zouden we meer opschieten ipv te wijzen naar elkaar en ondertussen niets doen. Dit probleem is de basis van zowat al onze grote problemen: mobiliteit, gezondheid, zorg, stikstof, energietransitie,...
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Helemaal akkoord dizzy
Nooit nog hou ik mij bezig in de politiek met ’hoe het zou moeten zijn’, we weten bijna allemaal hoe het zal zijn. Nu, en ook in de toekomst.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ordon schreef:Misschien moeten we eens een busrit inleggen naar Oekraïne om de ontberingen van die mensen werkelijk te ervaren. :wink:

Dat is pas miserie daar in Oekraïne.
Hier zijn we meer bezig over "luxe problemen."
Vanachter ons klavier...
Of eens naar de Gaza strook, of naar Jemen? Of Congo, of ethiopië?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Naar Congo met de bus is voor mij toch wel echt te ver hoor. 8)
De e-bike trekt het ook niet tot daar.
Dat is geen alternatief in dit geval. :lol:

On-topic.
Ik blijf me er wel over verbazen hoe, in België, mensen het narratief van Moskou niet zelfs een strobreed in de weg leggen.
Hoogopgeleide mensen nota bene.

Deze maatschappelijke polarisatie lijkt me vele malen sterker dan wat we meegemaakt/gezien hebben tijdens de SARS-CoV-2 periode.
Dat is/was toch ook een behoorlijk polariserende periode.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Deze discussie is een mooi voorbeeld van wat ik bedoelde met de opmerking dat iedereen wel verandering wil maar dat niemand wil veranderen. Het moet altijd van een ander komen en de fout en oplossing is zelden bij henzelf te vinden.
Ook wie dicht bij zijn huis werkt, zal de gevolgen van de lintbebouwing en 50 jaar gebrek aan ruimtelijke ordening voelen.
Het klopt niet dat niemand moeite doet, toen ik mijn appartement kocht, woonde ik op wandel/fietsafstand van mijn werk, maar ja, herstructureringen, verhuis, ander firma enz.
Ik ga niet iedere keer meeverhuizen als dat werk verandert, dat is ook niet betaalbaar.
Men doet ook alsof huizen kopen en verkopen gratis is, en het werk maar uit te kiezen heeft.

Maar ik vraag mij af als ik sommigen hoor waarom wij eigenlijk politici hebben.
Van zodra er een probleem is, hoor je dat de burger niet moet zeuren, en het zelf maar moet oplossen.
Als het echter gaat om torenhoge vergoedingen op te eisen blijken ze plots enorm zware verantwoordelijkheid te dragen.
Tot er iets misgaat natuurlijk, dan is het een ander: de burger, de internationale context, de wereldeconomie, ...
Ordon schreef:On-topic.
Ik blijf me er wel over verbazen hoe, in België, mensen het narratief van Moskou niet zelfs een strobreed in de weg leggen.
Hoogopgeleide mensen nota bene.

Deze maatschappelijke polarisatie lijkt me vele malen sterker dan wat we meegemaakt/gezien hebben tijdens de SARS-CoV-2 periode.
Dat is/was toch ook een behoorlijk polariserende periode.
Goed idee om terug on-topic te gaan, er zijn er hier altijd die het over de binnenlandse politiek willen hebben, omdat ze per se elk thema willen misbruiken om campagne te voeren.

Daar zullen er ook wel tussen zitten die steun krijgen vanuit Moskou om Poetin hier uit de wind te komen zetten.
Dan heb je ook nog deze die uit ideologische redenen altijd de kant van Moskou kiezen.
Ze gaan natuurlijk er niet bijzeggen dat ze pro-Moskou zijn, maar de sympathie druipt er soms wel vanaf.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Onvoorstelbaar wat ik soms op facebook als reacties lees op berichten over de oorlog in Oekraine, ik waan me soms in Rusland.
Soms ga ik wel eens naar de profielen kijken van de mensen die de onnozelste beweringen durven maken en dan lijken dat toch vaak 'Vlamingen' te zijn.
Elke dag verbaas ik me minder en minder van alle onzin die op m'n pad komt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De ideologische tegenstelling tussen de Verenigde Staten en Rusland (en bij uitbreiding de landen binnen de Amerikaanse of Russische invloedssfeer) leidt dan ook op sociale media (zoals Facebook) tot verbaal geweld.

Net zoals dit in de Koude Oorlog gebeurde via radio, tv en propaganda om de tegenstander te intimideren.
Dat is nu niet anders.

Ditmaal echter met als onderwerp het wapengekletter aan de grens van Rusland en Oekraïne.
Waar de twee ideologieën mekaar letterlijk treffen.

De historici Leffler en Painter omschreven de gevolgen van de Koude Oorlog voor de wereld in hun boek Origins of the Cold War (2005) als volgt:
Hoewel de Koude Oorlog uiteraard niet de oorzaak was van alle ellende in de wereld, was haar invloed verreikend en langdurig. De Koude Oorlog had geleid tot een onverzadigbare vraag naar natuurlijke hulpbronnen, vergrootte de ideologische en politieke onverdraagzaamheid en legde de nadruk op externe gevaren waardoor de binnenlandse politiek verwaarloosd werd. Voorts had de Koude Oorlog een negatief effect op talloze economieën en samenlevingen, wereldwijd. Verkeerd gestelde prioriteiten leidden hierbij tot armoede. De Koude Oorlog heeft ook het milieu aangetast en geleid tot complexe religieuze, raciale en etnische conflicten. Last-but-not-least leidde de Koude Oorlog tot een snelle mondiale verspreiding van (nucleaire) wapens.
De geschiedenis lijkt zich (deels) te herhalen...


Hopelijk onthouden de twee machtsblokken de les die ze leerden zoals weergegeven in dit fragment (Tsar Bomba):

[youtube]BBNhYOmEgy0[/youtube]
As the destructive power increased, political leaders worried more and more that they were really playing with fire.
En nu spelen ze al jarenlang met vuur aan de Russisch-Oekraïense grens. :roll:

Ideologie: een gevaarlijk en explosief goedje...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Onvoorstelbaar wat ik soms op facebook als reacties lees op berichten over de oorlog in Oekraine, ik waan me soms in Rusland.
Soms ga ik wel eens naar de profielen kijken van de mensen die de onnozelste beweringen durven maken en dan lijken dat toch vaak 'Vlamingen' te zijn.
Elke dag verbaas ik me minder en minder van alle onzin die op m'n pad komt.
Zeker?
Veel van die profielen zien er toch bijzonder leeg en fake uit.
Veel Russische trollen, als je het mij vraagt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ordon schreef: Ideologie: een gevaarlijk en explosief goedje...
Wat voor de ene ideologie is, is voor de ander gewoon een middel? Vraag is dan wat er uiteindelijk gevaarlijk en explosief is. Een ideologie is wel nog herkenbaar terwijl een middel dat veel minder is.
boulder schreef:Veel van die profielen zien er toch bijzonder leeg en fake uit.
Veel Russische trollen, als je het mij vraagt.
De trollen zitten overal Boulder. En soms veel dichterbij dan we denken.
De Koude Oorlog heeft ook het milieu aangetast en geleid tot complexe religieuze, raciale en etnische conflicten
Dit heb ik in andere topics hier ook al zien passeren. Maar nu die problemen in de schoenen van de Koude Oorlog schuiven vind ik toch wel vergaand. We hebben nog nooit zo hard onze planeet en haar bewoners zeer gedaan als in de laatste decennia, met als crescendo het heden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

petrol242 schreef: Maar nu die problemen in de schoenen van de Koude Oorlog schuiven vind ik toch wel vergaand.
Staat er "exclusief"?
Neen.
Lees jij "exclusief"?
Blijkbaar...

Het draagt er wel toe bij natuurlijk.
Hoewel de Koude Oorlog uiteraard niet de oorzaak was van alle ellende in de wereld....
En staat zelfs in de eerste zin van het citaat.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

boulder schreef:Daar zullen er ook wel tussen zitten die steun krijgen vanuit Moskou om Poetin hier uit de wind te komen zetten.
Dan heb je ook nog deze die uit ideologische redenen altijd de kant van Moskou kiezen.
Mooie serie op Canvas: Bariloche.

Niets valt goed te praten over diegenen die eenzelfde kant kiezen, zelfs niet als ze het doen vanuit ideologische redenen.
Geen greintje sympathie van mij of respect.
Ze gaan natuurlijk er niet bijzeggen dat ze pro-Moskou zijn, maar de sympathie druipt er soms wel vanaf.
De geschiedenis herhaalt zich steeds opnieuw.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

boulder schreef:Veel van die profielen zien er toch bijzonder leeg en fake uit.
Veel Russische trollen, als je het mij vraagt.
Nee ik zie vaak volledige profielen hoor, ik denk dan soms
dat ze met een Russische getrouwd zijn ofzo.
Zou anders geen reden kunnen bedenken waarom Vlamingen zo pro Poetin kunnen zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:
boulder schreef:Veel van die profielen zien er toch bijzonder leeg en fake uit.
Veel Russische trollen, als je het mij vraagt.
De trollen zitten overal Boulder. En soms veel dichterbij dan we denken.
Klopt, ik heb ook niet gezegd dat ze alleen daar zitten.
timmermc schreef:Mooie serie op Canvas: Bariloche.
Niets valt goed te praten over diegenen die eenzelfde kant kiezen, zelfs niet als ze het doen vanuit ideologische redenen.
Geen greintje sympathie van mij of respect.
Paraguay was ook zo'n land waar nazi's naartoe vluchtten.
Ooit een spreekbeurt over gegeven in de Spaanse les, met een knipoog in de titel : "Paraguay, ¿guay para los nazis?"
("guay" in het Spaans betekent zoveel als "tof, machtig, cool", niet te verwarren met "gay" dus).

De serie staat geprogrammeerd voor opname op mijn ontvanger.
Wanneer ik die juist ga zien is echter een andere vraag.
Ik ben nu nog dingen aan het bekijken van juli 2021 (Vlaamse reeksen zit ik al wat verder), dus ik heb nog heel wat achterstand.
Dus tegen dat ik die gezien heb, zijn jullie hem al lang weer vergeten :D

Vandaag het eerste deel gezien van "Der Überläufer" (NPO opname), over een Duitse soldaat die beslist van over te lopen naar het andere kamp, omdat hij niet meer gelooft in de idealen die hem voorgespiegeld werden, morgen ga ik het tweede en laatste deel zien.
Dat was precies een maand met veel oorlogsfilms, gisteren "Dunkirk" (BBC opname) gezien, en daarvoor "Darkest Hour" (ook BBC), en nu staat er nog een opname van de Portugese zender op ook : "Soldado Milhões", een film over de eerste wereldoorlog.
Petrikske schreef:Nee ik zie vaak volledige profielen hoor, ik denk dan soms
dat ze met een Russische getrouwd zijn ofzo.
Zou anders geen reden kunnen bedenken waarom Vlamingen zo pro Poetin kunnen zijn.
Goh, er lopen rare kwieten rond op deze wereldbol.
Ik heb u al verteld van die uit de Portugese les, die vroeger nog Russisch gevolgd heeft.
Die slikt al die Russische propaganda alsof het waar is.
Hij kan zich kwaad maken als er ergens een inheemse bewoner van Brazilië bedreigd is, maar lacht met de Oekraïenrs hun miserie.
Ik kreeg een "mopje" van hem door over dat er nu in het Bois de Boulogne in Parijs meer Oekraïense prostituées zullen zijn dan nog wat andere groepen.
Hij slikte trouwens ook al de antivax propaganda.

Ondertussen interessante video : Amerikanen blijven geloven dat de Oekraïeners alle terrein kunnen heroveren, inclusief de Krim.
De helden van het Azov bataljon zouden met een paar duizend soldaten wekenlang meer dan 20.000 Russische soldaten afgehouden hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=u17q-q8b1uo

En nog interessant om te zien.
Ik kijk regelmatig eens op wat de Cubanen schrijven.
In Cuba heb je geen vrije pers, en het regime is goede vriendjes met alle schurkenstaten: Rusland, Noord-Korea, etc.
Zowat de enige krant daar is de "Granma", en die vertelt alleen de propaganda die hun regering wil inlepelen.
Tot een tijdje geleden stond er altijd op de voorpagina van hun website van alles over de oorlog in Oekraïne ("speciale operatie" gebruikten ze als term).
Ik ging nu eens kijken: NIETS meer over de oorlog op de voorpagina, nu moet je daarvoor eerst op "Mundo" (wereld) klikken, en dan nog eens op een banner die leidt naar een subpagina die specifiek hierover gaat.
Daar wordt "live berichtgeving" ("En vivo") van "het conflict" (ook die naam is veranderd, het heet nu niet meer "speciale operatie", maar "conflict") beloofd.
Maar op die pagina werd dus in het begin dagelijks een update gepost.
Die dagelijkse updates zijn gestopt bij dag 70 (4 mei, 18 dagen geleden ondertussen...)
Het laatste "gewone bericht" hierover dateert al van 10 mei, met als titel "Hoe staat het met het conflict?".

Blijkbaar begon het Russische geklungel te genant te worden voor het Cubaanse regime... :banana:
Geen woord dus over die pontonbruggen met al die vernielde tanks erbij, geen woord dus over het heroverde terrein aan de Russische grens...

Bij Telesur, de omroep die gesponsord wordt vanuit dat andere halfcommunistische land (Venezuela), doen ze nog iets meer hun best om nog wat nieuws te brengen van de oorlog, maar ook daar wordt het conflict naar de achtergrond gedrongen.
Gedaan met de tijd dat je wel 4 of 5 updates per dag vond.
Nu is het eerste "nieuwsbericht" al bijna 24 uur oud is, en het volgende is al 2 dagen oud.
Ze moeten natuurlijk al die genante Russische flaters verbergen, dus veel blijft er niet over om te rapporteren.
https://www.telesurtv.net/tags/ucrania/
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

boulder: ik begin er ook in te geloven, de US staat trouwens niet alleen met deze bewering.
Major General Kyrylo Budanov van Oekraine is er stellig van overtuigd, en deze persoon z'n beweringen zijn blijkbaar tot op heden altijd waar gebleken.

Putin zou al op de bodem vh vat aan het schrapen zijn om bereidwillige soldaten te vinden.
Mensen in Rusland weten goed genoeg hoe erg de situatie momenteel is en hebben geen zin om te vechten tegen een broedervolk
en om te eindigen in een treinwagon zonder dat familieleden waarschijnlijk nooit ook maar enige info zullen krijgen.
Qua materiaal zou Rusland ook niet zo veel meer hebben en z'n stock weer aanvullen kan amper door de vele momenteel geldende sancties.
Er zouden blijkbaar ook heel wat Russische troepen zijn (ok officieren) die niet langer willen vechten en die willen gewoon weer naar huis.

En ondertussen blijft het wapentuig maar toestromen in Oekraine, en de US zal zeer zeker wel goed modern spul leveren.
Nee des te langer dit blijft aanslepen des te zwakker zal het Russische leger worden.
Vergeet ook niet dat het geen haute cuisine is wat die te eten krijgen hé, en sommigen als sinds februari (hence de vele plunderingen)
Soldaten van Oekraine worden dan weer voor 300% bijgestaan door de vele burgers en ik heb een filmpje gezien van hoe daar voedsel word
gemaakt en gesealed verzonden samen met een soort van chemische verwarming, heel knap. (MRE heating is het denk ik)


Het is algemeen geweten dat je bij 'urban warfare' zwaar in overtal moet zijn om ook maar enige kans op slagen te hebben.
En Azovstal was een droomscenario voor de verdedigers met z'n vele kelders en tunnels.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: Putin zou al op de bodem vh vat aan het schrapen zijn om bereidwillige soldaten te vinden.
Mensen in Rusland weten goed genoeg hoe erg de situatie momenteel is en hebben geen zin om te vechten tegen een broedervolk
en om te eindigen in een treinwagon zonder dat familieleden waarschijnlijk nooit ook maar enige info zullen krijgen.
Qua materiaal zou Rusland ook niet zo veel meer hebben en z'n stock weer aanvullen kan amper door de vele momenteel geldende sancties.
Er zouden blijkbaar ook heel wat Russische troepen zijn (ok officieren) die niet langer willen vechten en die willen gewoon weer naar huis.
Hij moet inderdaad overal hij kan mensen zoeken. En dit gaat niet vlotjes blijkbaar. Blijkbaar zit de schrik er bij een groot deel van de bevolking er in. In het openbaar steunen zij wel de oorlog, maar onderliggend niet. Zie maar het optreden van die russische band, en hetgeen daar gescandeerd werd.
Of mensen die bij een "poll" op straat antwoorden dat zij vol achter de oorlog staan, en zeggen dat zij onmiddellijk zouden tekenen om in het leger te gaan. Maar als men hen dan een papier onder de neus duwt om hun gegevens op te schrijven voor het recruteringskantoor, men onmiddellijk wegloopt.
Petrikske schreef:En ondertussen blijft het wapentuig maar toestromen in Oekraine, en de US zal zeer zeker wel goed modern spul leveren.
Nee des te langer dit blijft aanslepen des te zwakker zal het Russische leger worden.
Het mag ook wel niet te lang aanslepen. Door de constante bombardementen op de Oekraïnse stellingen en gevechten verliezen zij ongetwijfeld ook dagelijks ervaren soldaten, die vervangen moeten worden door pas opgeleide, onervaren soldaten. Dit gaat op lange termijn ook een invloed krijgen.
Wel heb ik gelezen dat zij ondertussen 700.000 militairen hebben (mix van regulier leger, plaatselijke milities onder militair bevel, grenswachten,...)
Maar wel een enorme lange grens te bewaken, en dit kost ook manschappen.
Hopelijk kunnen zij ook snel de russen stoppen, en op sommige plaatsen serieus terugdringen. Want zulk succes gaan zij nodig hebben om de strijdlust te behouden.

Maar de mensen die ik ginds ken zijn er ook nog altijd van overtuigd dat zij de Russen zullen kunnen verdrijven uit hun land. Ondanks dat zij ook het liefst vrede zouden hebben. Hun levens heeft echt wel een keerpunt gekend dit jaar. Zeker voor 1 gezin.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Helemaal gelijk Med, en 700.000 man is al een fikse boterham hé, en de trekker overhalen vergt niet zoveel training.
Ik denk trouwens dat er nu reeds volop word getraind met alle wapensystemen die nu het land in worden gebracht.
Trouwens.. niet vergeten dat er ook veel 'broeders' uit Wit-Rusland, Georgie etc.. komen meevechten met Oekraine.
Iedereen in de regio is de Rus spuugzat en deze 'speciale interventie' word er 1 van een hele lange maar laatste adem voor de orcs!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Freec schreef:Ik zag het al 30j geleden aankomen, dat we met de wagen meer stuk doen, dan het voordelen heeft. En dan bedoel ik op zowel uw eigen financien, het milieu/klimaat, de ruimtelijke ordening, etc
Je moest daar geen waarzegger voor zijn.
Dat heet "visie" of mathematischer/planmatiger: "sensitiviteitsanalyse".
Voor wij kochten, hielden wij rekeningen met een dieselprijs van €4/L. Dat zou op ons uitgavepatroon quasi geen impact hebben, ook als - wat waarschijnlijk is met €4/L - de tankkaart ingetrokken wordt.
Als je natuurlijk in een wei gaat wonen, dan zit je vast aan die auto.

@OV
Openbaar vervoer zowat overal ter wereld, ook in Vlaanderen & België zijn stervormig: iedereen reist naar de centrumstad. Terwijl een OV-gebaseerd transportsysteem eerder een spinnenweb nodig heeft. Waardoor je dus ook van de periferie naar de periferie raakt, zonder eerst langs de centrumstad te passeren. Het gaat nog wel wat tijd kosten eer dat doordringt en nog veel meer tijd eer het gerealiseerd is.
Het is dus niet zozeer de afstand, wel of je "meegaat" met de ster, of net niet.

Benieuwd of we binnen enkele weken een oplossing zien voor de voedselproblemen: Oekraïne barst van de vorige oogst, maar kan niet meer exporteren. "De wereld" heeft 5-7 weken om dat opgelost te krijgen, vanaf dan begint het te oogsten graan te rotten op het veld (de voorraadsilo's zitten nog vol van de vorige oogst).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Med schreef:Wel heb ik gelezen dat zij ondertussen 700.000 militairen hebben (mix van regulier leger, plaatselijke milities onder militair bevel, grenswachten,...)
Maar ondertussen heeft Zelenski toegegeven dat er tussen de 50 a 100 militairen sneuvelen per dag... dat is geen fijn nieuws natuurlijk. Ik kan me inbeelden dat de Oekrainers een hoger doel (hun vrijheid en land) hebben dan de Russen, maar iedere dag kameraden zien sneuvelen hakt er ook in.

De Russen gaan momenteel ook volop voor Oost-Oekraine (en bezetten deze regio ook quasi volledig) wat toch andere gevechten blijken te zijn dan elders in Oekraine.

De vraag is dus wie dit eerst gaat opgeven...
heist_175 schreef:Benieuwd of we binnen enkele weken een oplossing zien voor de voedselproblemen
Blijkbaar staan er lange rijen van vrachtwagens en binnenschepen om Europa binnen te kunnen... maar sleept de administratie enorm lang aan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Benieuwd of we binnen enkele weken een oplossing zien voor de voedselproblemen
Blijkbaar staan er lange rijen van vrachtwagens en binnenschepen om Europa binnen te kunnen... maar sleept de administratie enorm lang aan.
Zelfs zonder administratieve rompslomp betwijfel ik of de andere Europese havens én het netwerk (trein, vrachtwagens) ertussen voldoende robuust is om alles Oekraïne uit te krijgen.

En dat is enkel het Oekraïnse deel.
Dan nog het Russische:
- wie gaat hen zaad leveren (productie, levering, betaling, financiering, transportverzekering, ...)
- wie gaat hun stock durven kopen (verzekering transport, betaling, ...)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Dan nog het Russische:
- wie gaat hen zaad leveren (productie, levering, betaling, financiering, transportverzekering, ...)
- wie gaat hun stock durven kopen (verzekering transport, betaling, ...)
Dat mag je als verloren beschouwen voor de "Westerse" wereld.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Dan nog het Russische:
- wie gaat hen zaad leveren (productie, levering, betaling, financiering, transportverzekering, ...)
- wie gaat hun stock durven kopen (verzekering transport, betaling, ...)
Dat mag je als verloren beschouwen voor de "Westerse" wereld.
Het gaat niet (enkel) over de Westerse wereld.
De productie & export van Rusland is nodig voor de ganse wereld, hoe gaat Rusland aan de benodigde zaken raken (van zaden tot boten) om alles geplant (zaad), gevoed (mest) en getransporteerd (verzekering) te krijgen? Ze zijn zowat compleet afgesloten van de bankwereld.
Hoe gaan ze verzekeringspremies op hun vracht of het schip zelf betalen?
Welke verzekeraar wil überhaupt nof iets met Rusland te maken hebben? Idem vrachtschepen etc.

Ik las ergens een vergelijking met covis-vaccings: er is een tekort en vermoedelijk claimt het Westen alles, want "de markt".

En dan mag er verder niet al te veel mislopen met oogsten etc, wat al een onwaarschijnlijkheid op zichzelf is, met klimaatproblemen: overstromingen & droogtes.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DarkV schreef:Maar ondertussen heeft Zelenski toegegeven dat er tussen de 50 a 100 militairen sneuvelen per dag... dat is geen fijn nieuws natuurlijk. Ik kan me inbeelden dat de Oekrainers een hoger doel (hun vrijheid en land) hebben dan de Russen, maar iedere dag kameraden zien sneuvelen hakt er ook in.

De Russen gaan momenteel ook volop voor Oost-Oekraine (en bezetten deze regio ook quasi volledig) wat toch andere gevechten blijken te zijn dan elders in Oekraine.

De vraag is dus wie dit eerst gaat opgeven...
Daar heb je gelijk in. En dit heb ik ook ondertussen ook al uit eerste hand dat dit erin hakt bij de familie. Maar heb de indruk dat dit hen nog vastbeslotener maakt.

Luhansk regio bezetten zij inderdaad bijna volledig, maar Donetsk regio nog maar 50-60% voorlopig. Al maken zij daar de afgelopen week ook wel langzaam vooruitgang.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: De productie & export van Rusland is nodig voor de ganse wereld, hoe gaat Rusland aan de benodigde zaken raken (van zaden tot boten) om alles geplant (zaad), gevoed (mest) en getransporteerd (verzekering) te krijgen? Ze zijn zowat compleet afgesloten van de bankwereld.
Hoe gaan ze verzekeringspremies op hun vracht of het schip zelf betalen?
Welke verzekeraar wil überhaupt nof iets met Rusland te maken hebben? Idem vrachtschepen etc.
M.i. is dat er in de EU een stroming aan het ontstaan is, geleid door Duitsland en Frankrijk, om de sancties tegen Rusland geleidelijk aan te beginnen "relaxen". Toestaan dat de Russen in roebels betaald worden zoals Putin zo graag wilde was al een eerste zet, en de kritiek in de media daarop was heel mild (zoniet onbestaand), dus men lijkt wel weg te raken met het verder sponsoren van de Russische oorlogsmachine (ook al blijft men in theorie pro-Oekraïne).

Mocht de oorlog verder aanslepen naar de winter toe zie ik deze stroming ook snelheid oppikken. Vergeet niet dat het vooral de Amerikanen zijn die Oekraine op alle mogelijke manieren steunen, in Europa is het enthousiasme daarvoor veel verder te zoeken.

Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Duitsland en Frankrijk, maar ook Italie...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

De volgende oorlog in de maak?

https://businessam.be/biden-wil-militai ... innenvalt/

Geen we nu ineens ook de taiwannezen als ’onze vrienden’ zien? Beetje zoals oekraine, of moldavie?
Geen we ook wapens leveren, en hoeveel miljarden kunnen we nog missen?

Ge voelt me al aankomen, ik heb weer veel vragen :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vrolijke vrolijke vrienden, vrolijke vrienden dat zijn wij... :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”