Coolblue blokkeert orders

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Vorige week ging ik een pakketje ophalen bij Coolblue.
Medewerker ging de USB-hub gaan halen voor me en daarna kwam hij terug en wou hij afrekenen.
Meneer ik krijg een melding op mijn scherm ik ga even een collega bij halen: "u stuurt te veel pakketjes terug".

Mijn eigen fout dan?
Meestal stuur ik terug wanneer het toestel weldegelijk een defect bevat.
Overlaatst stuurde ik een MSI laptop terug met een dode pixel.
Die verkopen ze zo weer als tweedekansje...

Ook al blokkeerden ze me eens omdat ik van Apple naar Windows wou en daarom een Macbook binnen bracht.

Genoeg is genoeg volgens hen en nu sta ik op een blokkeerlijst en gaan orders niet meer door.
Ik sprak al met de Backoffice en die beslisten van mij op de blokkeerlijst te laten staan.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Als het over kleine dingen gaat een goede vriend of familielid laten bestellen?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

streulma schreef:Meneer ik krijg een melding op mijn scherm ik ga even een collega bij halen: "u stuurt te veel pakketjes terug".

Mijn eigen fout dan?
Nee. Mijn fout. Of de fout van de overheid, of de buurman. Werkgever? Ziekenhuispersoneel? Uiteraard is het uw fout. Dat je zelfs maar het lef hebt om die vraag hier te stellen :bang:
Als mensen in de fout gaan is het nooit hun eigen schuld maar altijd die van iemand anders. Volgens coolblue ben jij iemand die met de regelmaat van een klok pakketjes terugstuurt. Voor 1 of 2 keer kom je niet op die lijst terecht. Als je er natuurlijk een sport van maakt...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Als je misbruik maakt van het recht op retour, dan moeten bedrijven ingrijpen. Zo'n retour kost hen geld(en een tweedekansje maakt het totale verlies niet goed).
Coolblue is niet de enigste die dit doet, ik heb een vriendin die door Zalando geblokkeerd is om dezelfde reden. En ik vermoed dat de meeste/alle onlineshops zo zullen werken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Alternate werkt ook zo. Ze beginnen eerst met ernstig af te raden om nog terug te sturen. Dat is dan als het goed niet perfect in orde is dan aanvaarden ze de retour niet en vergoeden ze je niet. Ik weet niet of dat wettig is maar ik heb het al eens meegemaakt, sindsdien enkel een paneel gevraagd omdat mijne bij aankomst kapot was. Sowieso zijn ze bij alternate totaal niet happig op retours.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

streulma schreef:
Ook al blokkeerden ze me eens omdat ik van Apple naar Windows wou en daarom een Macbook binnen bracht.

Genoeg is genoeg volgens hen en nu sta ik op een blokkeerlijst en gaan orders niet meer door.
Ik sprak al met de Backoffice en die beslisten van mij op de blokkeerlijst te laten staan.
Ik begrijp dat het recht op retour wettelijk is, maar de keuze tussen Mac en Windows maak je toch voor je je jezelf een dure MAC aankoopt ? Dat vind ik persoonlijk toch een beetje nonchalant misbruik van dat retour recht hoor
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb zelf al redelijk wat dingen gekocht bij coolblue, ook wel al wat retours - wel wegens defecten of ontbrekende dingen (bij 2e kansje).

De duurste retour was een iPad Pro waar ik niet aan kon gewoon worden - toen ik die terug bracht gelijk een Samsung tablet meegenomen.

Het zal er duidelijk vanaf hangen van wat, hoe vaak, en waarom.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik sta op de BLACKlist van FNAC, voor één retour zending ( eerste bestelling trouwens ) die ze wellicht zelf achterover hebben gedrukt. Dus ja het gaat soms vlug.

Betaal ik een prijs voor diegene die het te gortig maken of zijn de criteria voor te BLACKlisten te streng?

Ik ga mijn slaap er niet voor laten zolang amazon me dat niet lapt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:De duurste retour was een iPad Pro waar ik niet aan kon gewoon worden
De vraag is of dat de functie is van retourzendingen ?
Jack Daniels schreef:Voor 1 of 2 keer kom je niet op die lijst terecht.
Zo denk ik er ook over.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

9livesuni schreef:Ik sta op de BLACKlist van FNAC,

Betaal ik een prijs voor diegene die het te gortig maken of zijn de criteria voor te BLACKlisten te streng?

Is er een reden waarom je black in grote letters zet?
Lijkt wel alsof je het probeert te linken met racisme.
Wat uiteraard helemaal niet van toepassing is.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Garpenlov schreef:
9livesuni schreef:Ik sta op de BLACKlist van FNAC,

Betaal ik een prijs voor diegene die het te gortig maken of zijn de criteria voor te BLACKlisten te streng?
Lijkt wel alsof je het probeert te linken met racisme.
denk dat dat hetgene is dat jij ervan probeert te maken....
volgens mij verwijst hij gewoon naar het topic over blacklist/whitelist https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=110&t=62580

ik heb toch ook al redelijk wat bestellingen en retours en repairs gehad bij coolblue, en nooit op een of andere blacklist gekomen.
wel gemerkt dat hun service tegenwoordig bijna 0,0 waarde heeft (bijna 2 maand zonder koel/vriescombo gezeten zonder enige hulp van coolblue, die gewoon doorverwezen naar de contractor die zij (of lg) gebruikt hadden... ook geen tijdelijk toestel oid, nee gewoon zonder gelaten door hen)

misschien een teken aan de wand dat coolblue groot genoeg geworden is naar hun zin om de service van weleer wat te "herzien" (lees: even waardeloos te maken als de gemiddelde keten)
thomiwilli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 apr 2020, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 21 keer

Ik bestel best vaak en op veel webshops, en stuur ook af en toe eens iets terug. Dus door af en toe iets terug te sturen, kom je heus niet op een blacklist.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Als je veel terugstuurt (wat wettelijk uw recht is), dan maakt men verlies op u als klant, en gaat men u idd niet langer als klant willen hebben (wat wettelijk hun recht is). Zij zijn daar vrij in om dat te beslissen, net zoals jij vrij bent om van een firma geen gebruik te maken (alhoewel het wel skewed is, zij kunnen kiezen uit miljoenen klanten, jij doorgaans slechts uit enkele bedrijven).

AFAIK alle e-commerce bedrijven doen dit, ook Amazon aka the most customer-centric company. Nieuwe account aanmaken zal doorgaans niet werken, men zal dat aan uw oude account kunnen linken ahv leveradres/betaalmethode/etc.

Voor zaken die niet defect zijn maar die gewoon je smaak niet zijn, kan het soms beter zijn om te verkopen op 2dehands/eBay ipv je retourstatistiek nog eens te verhogen. Ook voor cosmetische of niet-structurele defecten kan dit een optie zijn. Uiteraard eerlijk zijn in je beschrijving, anders ga je zelf ook een retour aan je been krijgen.

Voor zaken die defect zijn, kijk goed na of dat werkelijk zo is. Ik bestel heel veel online en het aantal keer dat ik iets gekregen heb dat defect is kan ik op 1 hand tellen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

devilkin schreef:De duurste retour was een iPad Pro waar ik niet aan kon gewoon worden
Dit voorbeeld illustreert toch ook hoe scheef de wetgeving op kopen op afstand eigenlijk is. Als diezelfde iPad Pro in een fysieke Lab 9 winkel gekocht was, ging je immers helemaal geen retour-recht hebben, terwijl je daar in de winkel misschien ook niet eens dat toestel kon uitproberen (of althans niet grondig).
Dat je bij kopen op afstand dus iets mag retourneren, en voor zover ik weet zelfs niet eens een reden moet opgeven, zet de deur toch gewoon wagenwijd open voor misbruiken. Ik heb er zo trouwens ook nog gekend: thuis een groot feest houden, ipv dingen te huren, neen, gewoon online een party-tent bestellen, 30 stoelen bestellen, etc en dan na het feest retourneren en geld terug. :bang:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Bij coolblue hebben ze het altijd vrij duidelijk gesteld: indien niet tevreden, kan je je toestel binnen de maand terugbrengen, no questions asked.

Je moet dit natuurlijk niet gaan misbruiken voor alles en nog wat.

Edit: toestel gewoon gekocht in de winkel, niet online besteld.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Vriendin vertelde iets gelijkaardigs. Ze was op een trouwfeest. Veel jong volk, meisjes met splinternieuwe jurken gekocht bij zalando. De jurk dragen ze op het feest, laten het etiket eraan hangen maar zorgen dat het niet zichtbaar is voor anderen. Na de feest ging de jurk retour richting zalando, gedragen en wel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb ooit een scherm gekocht bij Coolblue. Ik ben het zelf gaan afhalen in de winkel omdat ik niet wou dat een bezorger het scherm door zijn camionette smijt. Men vroeg mij waarom ik voor dat scherm had gekozen en als het niet beviel kon ik het terugbrengen. Ze stuurden dus zelf aan op retour zonder dat ik erom gevraagd had.

Het is jammer dat mensen dergelijke rechten misbruiken waardoor anderen er de nadelen van ondervinden zonder misbruik.

Ik heb ook al gevallen gezien van online kleren bestellen, deze passen voor het postkantoor en dan de helft terugsturen. Waar zijn we mee bezig???
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Hier eens 3 headsets besteld (eest 1tje de 2 anderen kwamen later) elk 100+ euro, bij beide die retour gingen geld terug gehad en sta niet op een blacklist voor zover ik weet...

Wel in perfecte staat terug gestuurd, volgens coolblue kon je de ene ophouden voor 12uur, ik nog geen 4uur of ik had al pijn, de andere had je dan maar 4 batterij niveau's ipv een % te tonen was het high, medium, low en critical, daar kan je natuurlijk ook niets mee. (Denk ook maar 12h battery life ofzo, dus dat gaat snel)

Voor de rest doen wij hier nooit iets zoals met kleren dragen voor iets dan retour...
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Je zal wel heel veel terug hebben gestuurd. Als ik een webshop had zou ik precies hetzelfde doen als een klant het merendeel wat hij besteld terug stuurt. Er wordt heel veel misbruik van het retourrecht gemaakt.

Dan bestel je toch bij een andere webshop? Als je bij de bakker elke dat je brood terug brengt dan stopt die ook met verkopen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

9livesuni schreef:Ik sta op de list van FNAC, voor één retour zending ( eerste bestelling trouwens ) die ze wellicht zelf achterover hebben gedrukt. Dus ja het gaat soms vlug.
Van Franse firma's - niet gekend voor enige klantvriendelijkheid - verwacht ik niets anders. Maar goed, je kan tenminste nog in een fysieke Fnac winkel binnen - niet dat dat zo'n aanrader is - en kopen zonder dat iemand gaat weten dat je geblokkeerd bent. Het retourrecht zal wel niet zo goed zijn dan.
marzman schreef:Dan bestel je toch bij een andere webshop?
Zoveel keuze is er niet. In winkels misschien wel, maar inzake winkels die een bepaald product ook nog eens op voorraad hebben? Soms kan je dan maar kiezen uit ene.
marzman schreef:Als je bij de bakker elke dat je brood terug brengt dan stopt die ook met verkopen.
De bakker is niet wettelijk verplicht uw brood terug te nemen en u terug te betalen, ik denk niet dat je er veel gaat vinden die dat vrijwillig gaan doen (tenzij misschien om een vaste/gekende klant tevreden te houden).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik koop zo veel online en heb nog maar 1 keer iets retour gestuurd.
Dat was een CPU cooler die net te groot was voor mijn behuizing. Bij Megeko wel transport van retour moeten betalen.

Ik versta niet dat mensen zo licht over aankopen gaan. "je kan het toch terug sturen". OK, maar dat is toch ook een gedoe, en je weet dat je daarmee de winkel/keten geld afneemt wat uiteindelijk vertaald wordt in de prijs van de rest.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Als het kapot is,is het kapot.
Wij hebben vorig week een orde gehad wat DOA was.
Nog voor dat in hun systeem stond dat het afgeleverd was, zat het al terug in een pakketautomaat.

Het meeste dat hier retour gestuurd worden zijn zaken als Zalando en zo.
Daarnaast ook Amazon omdat die de helft in k*tdozen inpakken.
Dus dat hebben ze aan hun eigen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Voor iets dat kapot is gaan ze u niet op de blacklist zetten. Defecte toestellen heb ik ook al terug gestuurd, dat gebeurt al eens. Ik vroeg dan wel mijn geld niet terug want ik kocht iets dat ik wel wou (en kreeg mijn geld terug als ze geen vervanging konden bezorgen).

1 keer iets terug gestuurd dat defect was (maar niet bij Coolblue, bij Megecko) en meteen geld terug gevraagd, omdat het dringend was toch iets meer betaald en tegelijk met terugsturen wat verder gereden en het bij Alternate gaan oppikken. Deden ze niet moeilijk over, een DOA is ook voor hen gewoon terug naar hun leverancier.

Ik stuur wel zeer secuur op de staat waarin ik het terug stuur. Ik ben zelfs voorzichtig met de plakkerkes van de verpakkingen los te maken en stuur terug in dezelfde zakjes, straps, etc... Puur voor het geval dat het niet zou voldoen.

Bij Zalando kleren word er eerst binnen de familie gekeken of er interesse is voor we 't terug sturen. Meestal is dat puur omdat een maat al eens verschilt tussen merken. Er is lokaal een winkel waar je het mag binnenbrengen dus echt terugsturen is dat zelfs niet.

Ik denk dat alle retours op 2 handen te tellen zijn op honderden pakketten. Maar misbruik is blijkbaar een groter probleem dan gedacht dan.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Als ik kijk naar mijn retouren dan is het meestal omdat er een defect in zat of omdat ik het product niet ontving en ze het nog een keer besteld hadden voor mij.
Dus ik zie niet in waarom ze mij gaan blokkeren hiervoor.
Ik heb zelfs de kans niet om alles te verantwoorden met een uitleg erbij.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ben verwonderd dat ik bij Amazon nog niet op de blacklist ben geraakt.
Koop heel veel 'warehouse deals' (tweedekans producten) bij hun, maar denk dat ik in 20% van de gevallen moet terug sturen.
Sommige items zijn gewoon defect, jaren gebruikt geweest, verkeerd gelabeld of letterlijk in 2 stukken :lol:
Ooit eens in garantie een item (dat ondertussen niet meer leverbaar was) terug gestuurd wegens dat het defect was,
een week later zag ik het terug staan in hun tweedekans producten :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

streulma schreef:Als ik kijk naar mijn retouren dan is het meestal omdat er een defect in zat of omdat ik het product niet ontving en ze het nog een keer besteld hadden voor mij.
Dus ik zie niet in waarom ze mij gaan blokkeren hiervoor.
Defecten: men kijkt vermoedelijk naar % "defecten" op uw bestellingen en wat het gemiddeld terugkeerpercentage is met defecten voor alle klanten. Als je ferm boven dat gemiddelde zit is dat een indicatie dat je nog meer "defecten" gaat blijven terugsturen; want er is geen reden om aan te nemen dat jij significant meer defecte zaken zou ontvangen dan een ander. Zo'n zaken zijn natuurlijk niet gebaseerd op 1 bestelling maar op een historiek van bestellingen.

Niet ontvang/nog eens bestellen is wel legitiem maar zijn ook kosten waar ze voor opdraaien, als er een groot bezorgprobleem is op uw adres - veel groter dan bij de gemiddelde klant - zijn ze u ook liever kwijt dan rijk, ook al kan je daar niets aan doen. De bewijslast voor bezorging ligt immers altijd bij hen.

Enfin, zoals dus gezegd, dat zijn beslissingen die genomen worden obv uw historiek, modellering obv uw historiek naar de toekomst, en met een simpel criterium voor ogen: maken/verwachten we winst of verlies op deze klant? Blijkbaar maken/verwachten ze bij u verlies.

Helaas voor u zijn dat geen zaken die je enigszins gaat kunnen weerleggen, dat je retouren legitiem waren doet helaas ook helemaal niet terzake. Jij hebt het recht om te retourneren gehad, zij hebben het recht om u te schrappen als klant.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

CCatalyst schreef: Van Franse firma's - niet gekend voor enige klantvriendelijkheid - verwacht ik niets anders. Maar goed, je kan tenminste nog in een fysieke Fnac winkel binnen - niet dat dat zo'n aanrader is - en kopen zonder dat iemand gaat weten dat je geblokkeerd bent. Het retourrecht zal wel niet zo goed zijn dan.
Nu geblokkeerd is veel gezegd, maar voor mij is een alert systeem gelijk aan een black list.
Om betalingen en leveringen veilig te stellen, wordt uw bestelling onderworpen aan een controle.
Deze controles kunnen leiden tot de registratie van je account gegevens in ons alert systeem. Natuurlijk heb je het recht op een begrijpelijke en transparante uitleg over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten jij in dat verband kan uitoefenen.
Deze controles zijn suceptibles leiden tot registratie gegevens van uw account in onze alert bestand, dat het effect van het uitlokken van nieuwe controles bij uw volgende bestelling zal hebben. Als u wilt presenteren uw commentaar hier contact met ons op..
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Moet je dit maar eens bekijken: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/factchecke ... kers-s2a6/

Probleem zal zoals gewoonlijk zijn met al zo'n dingen dat tegen ze beginnen op de treden tegen het misbruik, ze dan ineens voor iedereen veel strenger worden, ook voor wie geen misbruik van maakt...
macamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 29 keer

Ik begrijp het ergens wel dat ze dit doen om het voor iedereen betaalbaar te houden.

In een ander voorbeeld is het met bijvoorbeeld opgevallen dat Zara nu €2 vraagt voor een retour.
Kledingwinkels lokken het natuurlijk zelf ook wel uit door gratis verzending te bieden vanaf een X bedrag.. dus wie een beetje slim is koopt iets meer en stuurt de helft weer terug.

Ik heb me daar zelf altijd wat slecht bij gevoeld, je verstand zegt dat het eigenlijk onwenselijk is.
Bij sommige winkels krijg je het retour label er al bij als “service”.

Bedrijven zullen hun businessmodellen wel blijven evalueren denk ik.

Alleszins vind ik offline shoppen stresserend.. verkeer, parkeerkosten, in de winkel niet de maat vinden die je zoekt, en dan nog lang aanschuiven aan de kassa door alle personeelstekorten.. dus met of zonder verzendkosten: liever online.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

macamba schreef:dus wie een beetje slim is koopt iets meer en stuurt de helft weer terug.
Vervang slim door kortzichtig en het klopt. Dat feestje blijft dus niet duren en uiteindelijk slaan de prijzen op en betaal je voor het misbruik. Je denkt dus iets te winnen maar op LT verlies je gewoon.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ook al dingen ingeruild bij Coolblue maar niet bij elke aankoop.

Een laptop met defecte pixel, kan wat mij betreft, geen discussie over bestaan. Ik zou die zonder meer ook terug sturen. Ik heb ook al eens een laptop met slechte image die maakte dat het installatieproces onderbroken werd, terug bezorgd in het filiaal.

Ook 2x een microgolf die kortsluiting gaf geretourneerd naar Coolblue.
Ook al eens een smarthpone ingeruild omdat er voor 20 euro meerprijs de dag nadien op hun site een toestel in reclame stond met betere specs.

Wat ik altijd doe, is de verpakking zou zuinig mogelijk openen en ervoor zorgen dat er niets van schade aan het toestel is (zeker niet fysiek onder de vorm van krassen e.d.m.).

Wordt nog altijd bij Coolblue vriendelijk en correct ontvangen en bij problemen mag ik alles altijd weergeven.

Dit is ook dè reden bij uitstek waarom ik telkens aankoop bij Coolbue en zeker duurdere producten. Ooit eens pixel defect gehad op splinternieuwe TV bij Van de Borre. Retour: nope. DOA: nope. Commentaar van Van den Borre en fabricant (Philips): 1 pixel defect is volgens de Europese normen aanvaardbaar en ik stond daar ...

Sedertdien: alle aankopen bij Coolblue.

Draaien ze deze policy terug, dan zal ik me ook bedenken vooraleer daar nog te kopen.

Ook ooit bij Amazon zware problemen gehad bij aankoop van TIVOLI radio. Op hun website stond een type met DAB. Kreeg thuis (van een Spaanse winkelketen) natuurlijk versie zonder DAB want in Spanje is er blijkbaar zelfs geen DAB.
Dus specs op hun site verkeerd, verkeerd product geleverd door Spaanse winkelketen met als resultaat: retour op eigen kosten en na dreiging met juridische tussenkomst (verzekering die ik afgesloten heb bij de bank voor hulp bij consumentenproblemen) en tientallen mails met klachten, uiteindelijk geld terug gekregen.

Wat mij betreft nog altijd, lang leve Coolblue.

En de retourpolitiek is natuurlijk bedoeld voor toestellen die niet direct aan de verwachting beantwoorden of defecten vertonen maar ik ken mensen die er maar op los bestellen om eens uit te proberen en nadien terugsturen. Logisch dat je op een blacklist komt als je dit systematisch doet.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Ze hebben mij gezegd dat het niet gaat om wat er juist met de apparaten scheelt,
maar dat het gaat om de hoeveelheid retouren die terugkeren.
En daar maken ze een probleem van.
De medewerker zei me dat ze ook kijken hoeveel je er op een jaar terugstuurt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

streulma schreef:Ze hebben mij gezegd dat het niet gaat om wat er juist met de apparaten scheelt,
maar dat het gaat om de hoeveelheid retouren die terugkeren.
En daar maken ze een probleem van.
De medewerker zei me dat ze ook kijken hoeveel je er op een jaar terugstuurt.
Eigenlijk zeg je nu zelf dat je er een sport van maakt om producten te retourneren. Iets wat door andere leden, inclusief mezelf, hier ook al naar voren werd geschoven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dan gaan ze m.i. aan 'BOL' een serieuze concurrent krijgen.

Ook zij passen de de 30 dagen- "regel" meer en meer toe en zijn soms zelfs nog iets goedkoper dan Coolblue.

Als het gaat om defecte apparaten, online aangekocht, dan zijn ze hun eigen sterkte aan heto ondermijnen. Trouwens, wettelijk heb je bij onine aanopen altijd een retour periode van 14 dagen. Als ze die ook al in rekening brengen, nogmaals, dan ondermijnen ze hun eigen strategie die hen, meen ik, heel wat klanten kan kosten ...

Dank kan je even goed in een kleinhandel gaan aankopen toch?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het probleem is hier dat men ervan uitgaat dat als iets kan dat men het dan ook moet doen.

Een defect product retourneren is logisch maar iets dat je bestelde en waar je gewoon spijt van hebt (omdat er bvb een goedkoper/beter product bestaat), is niet zo normaal. De bedrijven gaan er van uit dat een minderheid dit zal misbruiken tot een hoop mensen denken dat het normaal is.

Het feit dat men aangeeft de dienst louter te gebruiken om dit "voordeel" te ge/misbruiken zegt ook al dat er iets scheelt.

Het is logisch dat de kosten van al dat retourneren niet zonder gevolg kan blijven. Ofwel door strenger toezien op het retourneren en/of door het verhogen van de kosten voor iedereen.

Deze topic duidt goed aan hoe pervers het pakjesgebeuren is. Mensen worden uitgemolken tot het oneindige en de wegen en omgeving worden zwaar belast om deze gekkigheid in stand te houden. Het staat in de sterren geschreven dat dit niet blijft duren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Een sport? Nee, want op de 200 bestellingen die ik deed heb ik nog niet de helft, wat zeg ik nog geen 4de teruggestuurd...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

streulma schreef:Een sport? Nee, want op de 200 bestellingen die ik deed heb ik nog niet de helft, wat zeg ik nog geen 4de teruggestuurd...
Besef jij eigenlijk wel wat je schrijft??? Ik geef coolblue overschot van gelijk dat jij op zo een lijst terecht bent gekomen. Een vierde terugsturen valt onder de noemer "er een sport van maken".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

een kwart, en jij slaat je hiervoor op de schouder???

In al die jaren dat ik online aankopen deed heb ik 1 (één) keer iets geretourneerd. En zelfs daarvoor voelde ik enige schaamte. Omdat ik beter had moeten checken of die cooler wel in mijn case kon.

Ik versta die evidentie niet waarmee jij dingen terugstuurt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

200 bestellingen das goed verdiend
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Oei, 25%, das wel heel veel :eek:
Hier misschien over de 100-den aankopen bij Amazon, Coolblue, ... de voorbije jaren misschien 2% of zo.
En daar ook nog een deel van terecht; DOA, kleren die gewoon van maat niet correct zijn, verkeerde omschrijvingen, ...

Trouwens, bij zowel Bol.com en Amazon, als de omschrijving verkeerd staat op de website, dan maak ik daar ean punt van.
Voor 95% gaat dit over wederverkopers die er een spelletje van maken.
En neen, ik zal nooit geen retourkosten betalen.
Op de dag van vandaag altijd gelijk gekregen.

Voorbeeld laatste keer.
Stekkerdoos met USB-A en USB-C poorten.
X-vermogen op de A en X-vermogen op de C, gescheiden van elkaar.
Maar stak ik iets in in de A en de C gelijktijdig, laden ze allebei nog trager dan de A apart.
En dan gaat dat terug, met de uitleg was in de omschrijving niet klopt en er gelogen is.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”