Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je moet het artikel een beetje beter lezen. Naast de open deur dat niet iedereen het effect/nadeel even hard voelt, is er ook de nuance dat het om een vermindering van de negatieve gevolgen op bepaalde punten is. Het is dus niet dat men geen negatieve gevolgen heeft maar dat deze door door bepaalde positieve aspecten deels teniet gedaan worden. Zoals bij alles, elk nadeel heb zijn voordeel.

De inflatie speelt echter op zoveel zaken een rol, ook voeding en consumptiegoederen, zodat iedereen er wel mee te maken krijgt. Voor sommigen zullen deze nadelige effecten wat gemilderd worden door loonstijging en andere voordelen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je moet de lijn dan ook blijven doortrekken.
Wanneer je bijna geen producten moet aankopen die de inflatie doen stijgen (en al zeker geen die veel invloed hebben op de inflatie) en/of daar geen noodzaak toe voelt of hebt EN je inkomen wordt regelmatig aangepast aan de index heeft de inflatie geen negatieve invloed op de balans tussen wat er maandelijks binnen komt en buiten gaat.

Je kan dat heel eenvoudig meten. Toch wanneer je alle data verzamelt die nodig zijn om een betrouwbare meting uit te voeren.
Ik weet niet hoe het er op een ander aan toegaat (en dat zijn mijn zaken ook niet) maar op mijn nauwkeurig bijgehouden rekenblad zie ik maandelijks de inkomsten nog altijd stijgen en de uitgaven toch redelijk stabiel blijven (vorige maand mei bv. ongeveer een verhouding van 6:1).
Uitgaven voor voeding zijn hier niet gestegen en uitgaven voor consumptiegoederen heb je volledig zelf in de hand. Meestal is het luxe dat (tijdelijk) gemist kan worden.

Ik voel me dus geenszins "beroofd". :-D
Integendeel, net zoals ook in het artikel al wordt aangegeven: hoe hoger de energieprijzen en de prijzen voor privé mobiliteit hoe groter het voordeel wanneer je dat op tijd zelf in handen hebt genomen.
Wat dat laatste betreft was het voor mij wel even schrikken toen de BTW op elektriciteit van 21 naar 6% werd teruggebracht.
Maar gelukkig is daar nu een mouw aan gepast.
In deze context ook even aanhalen dat ik vorige week het bericht kreeg dat de 100 € "energiepremie" werd uitbetaald. :banana:
Geen dode mus dus maar extra inkomsten. Wie het kleine niet begeerd......... en vele kleintjes maken ........ :beerchug:

Disclaimer: ik spreek in eigen naam en uit eigen ervaring en niet voor de rest van de wereld. Die missie laat ik met plezier aan anderen over.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wanneer je bijna geen producten moet aankopen die de inflatie doen stijgen
En dat is nu net het stuk dat de hele redenering teniet doet. Zowat alles is duurder geworden omdat ook arbeid duurder wordt en alle wat gemaakt wordt (met arbeid) wordt uiteraard duurder. Ook voeding wordt duurder en iedereen moet eten. Energie wordt duurder en iedereen heeft energie nodig, behalve zij die wel 100% off-grid zijn (zeer kleine minderheid).

Kortom, inflatie zit in zoveel dingen dat je er amper aan kan ontsnappen als je je niet afzondert in een grot die je zelf verwarmt en je enkel dingen uit eigen tuin (als de grot hierover beschikt) eet en onbeperkt zaad in voorraad hebt en al uw werktuigen nooit vervangen moeten worden en je voor de rest niets consumeert.

We moeten het ook anders bekijken want hoeveel zou je meer hebben indien er geen inflatie was, dat zou een beter beeld geven want nu worden sommige stijgingen (deels) goedgemaakt door meevallers wat het totale effect wat vertroebelt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee, dat doet het niet.
Je vergeet (weer) één belangrijk punt.
Als individualistisch ingestelde egoïst heb ik het voordeel dat ik kan en mag redeneren voor mezelf en dit niet moet doen met de achterliggende gedachte dat ik moet redeneren vanuit een standpunt dat voor iedereen opgaat. Groot verschil.

Best mogelijk dus dat voor jou (en anderen) die redenering niet opgaat. Maar voor mij wel. Mijn digitaal rekenblad, dat een detailweergave van mijn bankrekening is, toont mijn gelijk aan. Zoals ik reeds schreef, een ander zijn rekening kan ik niet maken. Gelieve de mijne dan ook niet te maken. Dat kan ik best zelf.

Iedereen moet inderdaad eten. Maar niet iedere voeding is in prijs gestegen. Zeker niet de voeding die je zelf kweekt en teelt.
Om maar één voorbeeld te geven.
Maar mijn inkomen stijgt (dit jaar zelfs meermaals) wel regelmatig door de index alleen al.
En dat heeft zelfs een versterkend effect gezien de index geen vast bedag is maar een percentage op het inkomen. De volgende aanpassing is dus al cumulerend op de vorige.
En prijsstijgingen voor basisproducten zijn voor iedereen hetzelfde. Wanneer een brood (niet dat ik dit koop bij een bakker of warenhuis maar gewoon als standaard voorbeeld) met 50 c€ stijgt houdt iemand met een hoger inkomen (waardoor er in harde € door de indexaanpassing in % op het inkomen) meer over dan iemand met een lager inkomen (en komt deze waarschijnlijk zelfs tekort en voelt dus wel degelijk negatieve gevolgen van de inflatie).

En om weer geen bijkomende misverstanden te veroorzaken: ik woon helemaal niet in een grot noch in een ruime kasteelvilla. Maar iets er tussen in. Meer moet dat voor mij niet zijn en gemakkelijker en goedkoper te onderhouden en verwarmen dan een grot of kasteelvilla. :P

Hoeveel ik "meer" zou hebben zonder inflatie interesseert mij niet. Ik moet dan ook helemaal niet "meer" hebben. Genoeg is genoeg.
Zoals ik eerder al schreef wanneer al je behoeften vervuld zijn doet al dat "meer" er niet meer toe. Dat "meer" is dan volkomen nutteloos en gewoon een groeiend getal dat je op het einde toch niet meer ziet noch kan meenemen.
Voor mensen met een andere overtuiging kan dat inderdaad een probleem zijn. Maar gezien ik die overtuiging niet aanhang is het dus ook geen persoonlijk probleem.
Laatst gewijzigd door ivob op 07 jun 2022, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Het begint al bij de woning.
Als je een eigen woning hebt valt het probleem van stijgende index hier mogelijk al deels weg, tenzij je een variabele rente hebt.
Als je huurt dan zal wonen ook duurder worden door een stijging van de index.
Aangezien wonen toch een heel behoorlijke hap uit het budget haalt is deze variabele al heel belangrijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Correct.
Ik zeg dan ook nergens dat iedereen van de inflatie beter wordt.
Alleen dat sommigen er geen negatieve gevolgen van dragen. Wat uiteraard inhoudt dat (veel?) anderen er wel de negatieve gevolgen van dragen.

Ik beweer zelfs niet dat je alle prijsstijgingen door inflatie kan ontlopen.
Alleen dat, wanneer je de meeste van je basisvoorzieningen in eigen beheer hebt, de index kan compenseren wat je niet kan ontlopen.

Dat veel mensen hun behoeften groter zijn (uit noodzaak of uit hang naar luxe) dan de index kan compenseren begrijp ik ook wel.

Een eigen woning maakt uiteraard ook deel uit van de redenering dat je zoveel mogelijk zelf in handen moet nemen om zo weinig mogelijk negatieve gevolgen van inflatie te ondergaan en prijszetting door derden. Lijkt me de logica zelve.
Laatst gewijzigd door ivob op 07 jun 2022, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

@ivob,
maar de grondstoffen voor je eigen groeten en fruit te telen is wel gestegen.. meststoffen zijn stuk duurder geworden, tenzij je kippen (of konijnen) houdt voor meststoffen.. maar dan is dieren voeding wel weer gestegen..
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ikzelf heb geen moestuin, maar mijn ouders hebben dat jaren gedaan. Nooit kochten ze meststoffen.
Een gezonde mesthoop/composthoop zorgt ervoor dat je je daar zelf van kan voorzien.
Plantjes een zaad werd er wel aangekocht. En ook dat wordt duurder.
Je kan natuurlijk wel zelf voor je zaad zorgen, maar dat lukt ook niet altijd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@icekiller2k6:
Zoals ik al zei, best niet zonder kennis van zaken een ander zijn rekening maken.

Ik tuinier 100% ecologisch. Industriële meststoffen komen er hier niet in.
Diversiteit van planten en doordacht aanplanten houdt de meeste insecten op afstand. En dan nog, laat je de meeste planten hun ding doen kunnen ze best overleven en produceren ondanks hun belagers. Het "ziet" er alleen minder afgelikt uit.
Noodzakelijke bodemverbeteraars (waar nodig) en compost produceer ik zelf of bekom ik elders gratis.
Fruit reproduceert zich overigens ieder jaar opnieuw. Dat moet je maar éénmalig aanplanten.
Sommige groenten moet je idd jaarlijks terug zaaien. Maar die kleine kost weegt niet op tegen gestegen inkomen.
Groenten zelf oogsten is trouwens veel minder verspillend dan ze aankopen via een externe verdeler. Die snijdt bv. de groente
af waardoor ze niet meer doorgroeit en je maar éénmaal kan oogsten. Tuinier je zelf en oogst je verstandig kan je van één groente zelfs meermaals oogsten. Sommigen tot ver in de herfst tot de eerste vorstdagen.
Wat betreft onder glas is het nog productiever. Enz.
Maar ik denk dat we voor meer uitleg op het verkeerde forum zitten.

En we wijken nu zelfs wel heel ver af van het topic zelf. Dat gaat louter over zelf geproduceerde energie.

Misschien een nieuw topic opstarten met als titel "redeneringen van Ivob waar ik het, wegens andere levenswijze en doelstellingen, niet mee eens ben"? Laat jullie gerust gaan. Mijn rekening maakt het niet. :-D
Laatst gewijzigd door ivob op 07 jun 2022, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik treed ivob bij. Maar hij overdrijft. Je hoeft helemaal geen individualistisch ingestelde egoïst te zijn. Het is de logica zelve dat iedereen zijn eigen rekening maakt en niet die van iemand anders. Uitzondering daarop is het handvol wereldverbeteraars die vinden dat iedereen even veel moet verdienen. In hun opinie zou een beroepsdopper herzelfde inkomen moeten hebben als een hartchirurg. Keep on dreaming. Een euro kun je maar 1 keer spenderen. Ik heb ook maar een gemiddeld inkomen, woon in een rijhuis geërfd van mijn ouders. Maar in tegenstelling tot de grote massa probeer Ik aan lange termijn denken te doen. Meer dan een verdubbeling van mijn zonnepanelen met batterij, waarschijnlijk WP boiler erbij, aardgas buiten gebonjourd 5 jaar geleden, verwarmen met pellets,... Mijn vorige MacMini heb ik na 10 jaar vervangen (achteraf beklaagd want het was niet echt nodig) door een M1 Mini. Mijn smartphone wordt pas vervangen als de huidige de geest geeft. Mijn flatscreen TV is ondertussen 12 of 13 jaar oud maar werkt nog perfect. Ik teel een aantal groenten zelf in een volkstuintje hier in de wijk. Qua prijs kijk en vergelijk ik constant. En sommige producten zijn wel 50% duurder geworden, boter is een mooi voorbeeld. Dat ging op enkele weken tijd van 6 naar 9 Euro per kilo. Alleen moe je wat moeite, tijd en werk steken in het telen van eigen groenten. Uiteraard is het veel en veel makkelijker om te zagen en te klagen dan om de handen uit de mouwen te steken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

ivob schreef:Laat jullie gerust gaan. Mijn rekening maakt het niet. :-D
Dat punt heb je nu al ten overvloede gemaakt maar toch ... blijf je in die zin reageren en alle topics vervuilen met je frustratie dat niet iedereen je aanbidt. Wij nemen gerust voor waar dat het je niet raakt dus stop aub om dat om de haverklap als enige inhoud van een post te herhalen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

icekiller2k6 schreef:@ivob,
maar de grondstoffen voor je eigen groeten en fruit te telen is wel gestegen.. meststoffen zijn stuk duurder geworden, tenzij je kippen (of konijnen) houdt voor meststoffen.. maar dan is dieren voeding wel weer gestegen..
Hier staan tomaten, speciale soorten paprika en peper, kruisbessen, trosjesbessen, zeekool, dragon, frambozen,... Nog nooit, maar dan ook nog nooit heb ik meststoffen gekocht en uitgestrooid over die grond.
Het enig zaad wat ik tot nu toe heb moeten kopen is van groenten die je hier niet vindt. Eens je dan die groente geteeld hebt is het kwestie van zaadjes eruit te halen. Hoef je die ook niet meer te kopen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 07 jun 2022, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Jack Daniels schreef: Het Alleen moe je wat moeite, tijd en werk steken in het telen van eigen groenten. Uiteraard is het veel en veel makkelijker om te zagen en te klagen dan om de handen uit de mouwen te steken.
Moet toegeven dat ik daarbij wat geluk heb. Afdeling groenten en struikfruit is de hobby van mijn huidige partner.
Mijn afdelings gaat meer over midden- /hoogstammig fruit en bosbeheer.
En uiteraard alles wat met energievoorziening te maken heeft.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Digicafé schreef:Dat punt heb je nu al ten overvloede gemaakt maar toch ... blijf je in die zin reageren en alle topics vervuilen met je frustratie dat niet iedereen je aanbidt. Wij nemen gerust voor waar dat het je niet raakt dus stop aub om dat om de haverklap als enige inhoud van een post te herhalen.
Begrepen.
Word je dat nooit moe om leden die het ooit ergens aangedurfd hebben je mening niet te delen in iedere discussie, zelfs als je er zelf niet aan deelneemt, overal te blijven volgen en te berispen? iedereen zijn hobby zeker? :roll:
En gezien je je uitdrukt in de meervoudsvorm ben je dan aangesteld als woordvoerder van een bepaalde groep of gebruik je uit gewoonte de pluralis maiestatis?
Nou ja, jij weer je zin. Ik zal me hier verder onthouden van commentaar.
Laatst gewijzigd door ivob op 07 jun 2022, 12:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Fruit is ook de hobby van mijn vriendin. Voornamelijk (eigenlijk uitsluitend) het opeten ervan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

ivob schreef:Word je dat nooit moe om leden die het ooit ergens aangedurfd hebben je mening niet te delen in iedere discussie, zelfs als je er zelf niet aan deelneemt, overal te blijven volgen en te berispen? iedereen zijn hobby zeker?
Ik kwam even niet bij van het lachen... kijk eens in een spiegel ! Dat is nu nét wat jij constant doet, en vééééél vaker dan ik.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob, je blijft maar vervallen in dezelfde fout. Uw persoonlijk geval is helemaal niet representatief en bovendien zitten er flinke gaten in de redenering.

Ik maak uw rekening niet en ik betwist ook niet dat jij persoonlijk misschien zeer weinig getroffen bent door inflatie maar dat doet niets af van de feiten en dat het voor veel anderen een heel ander beeld is.

Jij eet toch niet enkel zaken die je zelf kweekt? Zelfs al zou je dat doen dan nog stijgt de prijs van bvb zaken als zaaigoed en werkmateriaal.

Ja, de index doet inkomen stijgen maar wel NA de prijsverhogingen.

Dat niet iedereen in dezelfde situatie zit en dat basisbehoeften eerst moeten vervuld zijn daar zijn we het over eens. Iemand die er financieel beter voor staat heeft dus op dat vlak minder last van de inflatie maar die heeft misschien dan weer spaargeld dat als een raket verdampt.

Ik geef je ook gelijk dat streven om meer te hebben niet altijd gelukkig maakt maar zo zit de wereld voor de meeste wel in elkaar. De vergelijking tussen wat je met of zonder inflatie had was dan ook niet bedoeld om dat punt te maken maar wel om te duiden dat de vergelijking niet klopt als je de verkeerde zaken vergelijkt. Het is niet omdat het eindsaldo positief is dat alle onderdelen positief zijn. Zonder de negatieve onderdelen was je gewoon NOG beter af, of dat nu uw doel is of niet speelt geen rol, het blijft een feit.

Iedereen voelt de inflatie, niet in dezelfde mate, maar ze is er wel degelijk. Er zijn ook mensen die geen last hebben van de klimaatverandering maar daarom is deze nog niet verdwenen of opgelost.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Digicafé schreef:
ivob schreef:Laat jullie gerust gaan. Mijn rekening maakt het niet. :-D
Dat punt heb je nu al ten overvloede gemaakt maar toch ... blijf je in die zin reageren en alle topics vervuilen met je frustratie dat niet iedereen je aanbidt. Wij nemen gerust voor waar dat het je niet raakt dus stop aub om dat om de haverklap als enige inhoud van een post te herhalen.
Hierop wil ik wel eens mijn mening kwijt
Niet de maar mijn mening

Is toch de bedoeling dat ik een mening mag hebben en die op een forum mag posten zonder dat iedereen ermee akkoord moet gaan
En mijn mening is gebaseerd op mijn, gelukkig genoeg, mijn situatie , beleving of ervaring

Maar als ik continue op mijn kop zou krijgen dan moet ik misschien bij elk van mijn post vermelden dat dit gebaseerd is op mijn situatie, beleving of ervaring want anders blijven ze om mijn kop schijten.

En een ander zijn situatie daar kan ik maar mee redeneren voor zoverre ze correct en volledig is neergepend

Ik vrees echter dat we hier voor eeuwig in een kip en het ei verhaal terecht zijn gekomen, inclusief het geschijt van de kiekens (beeldspraak). Ik hoop dat ik daar zelf niet aan zondig aan ben
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”