Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Na de vernieuwing van ons dak willen we nu ook zonnepanelen zetten

oost west omdat dat beter aansluit bij ons verbruik denk ik

Maar waar kan men meer uitleg lezen over zonnepanelen, want de verkopers willen alles op zuid en zoveel mogelijk panelen zetten
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

https://www.zonstraal.be/forum/index.php

Onder de huidige omstandigheden is het trouwens geen verkeerd advies om - indien technisch en budgetair mogelijk - zoveel mogelijk zuid te plaatsen en het dak zoveel mogelijk vol te leggen met panelen met een zo hoog mogelijke Wp.

Een O-W opstelling is een achterhaald idee uit de tijd van het prosumententarief berekend op het max. vermogen van de gekoppelde omvormer.
Wie nu nog een PV inbstallatie plaatst krijgt automatisch een digitale meter toegewezen (de plaatsing is iets anders, Fluvius kan haar taak momenteel duidelijk niet meer aan) en zal dus afgerekend worden op onmiddellijke afname en injectie en niet meer forfaitair op het vermogen van de omvormer. Het heeft dus geen zin meer een opstelling te kiezen waarbij dit vermogen beperkt wordt.

De digitale meter geeft het bijomend voordeel (in theorie, in de praktijk hangt het van een paar factoren af die nog niet duidelijk zijn) dat je met de nodige stuurbare afnemers in de woning kan gaan werken met dynamische tarieven.

Overzicht 2022 (volgens de Fluvius DM metingen)
Januari: Netafname 82 kWh - Netinjectie: 1 kWh
Februari: Netafname 24 kWh - Netnjectie: 47 kWh
Maart: Netfname 0 kWh - Netnjectie 305 kWh

100% autarkie vanaf 10/2/2022.

Betreft een semi off grid opstelling in een theoretische off grid opstelling om te bepalen hoe groot uiteindelijk de productie-eenheid in de praktijk moet zijn en welke maatregelen er best genomen worden om ook in de praktijk off grid te draaien.
Planning van dit laatste medio 2031.
Moest de situatie voor 2031 grondig wijzigen kan er voor de periode half november tot half februari altijd een generator op het systeem aangekoppeld worden (uiteraard slechts een noodoplossing en geen voorkeurssituatie). Deze tussenoplossing is reeds voorzien (maar gelukkig nog, niet nodig geweest). Uiteraard in afwachting tot de productie-capaciteit gemaximaliseerd kan worden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Verbruik ochtend en avond is het hoogst
Er is overdag op weekdagen enkel standby verbruik en in weekend volledig verbruik

Dus op die manier blijft oost west toch best om het verbruik te dekken en de pieken te doen dalen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat zal je dan toch eerst eens goed moeten uitrekenen aan de hand van data over verschillende jaren (minstens over 4 seizoenen in een referentiejaar).
Hoe hoog is in de ochtend- en avonduren je productie en welk verbruik staat daar tegenover?
Hoe hoog is het (vast? - variabel?) tarief op die tijdstippen voor afname en het injectietarief voor de uren dat je zelf bijna niets verbruikt?
Pieken doen dalen? Bedoel je vermogenspieken? Hoe hoog zijn die pieken dan en kan je een 0-W installatie plaatsen die tijdens de ochtend- en avonduten voldoende vermogen kan leveren om elk kwartier en liefst in elk seizoen die pieken onder controle kan houden? Je hebt nl. niets aan een installatie die af en toe eens een klokkwartier mist om af te dekken.
Enz.
Die berekeningen zal je zelf moeten maken want daar steekt een installateur (zeker tegenwoordig niet meer) zijn tijd meestal niet meer in.
Iedereen wil tegenwoordig immers zonnepanelen op hun dak en indien mogelijk een (kleine premie) thuisbatterij.
Gezien de geopolitieke situatie, materiaaltekorten, onderbroken leveringsketens, stijgende grondstofprijzen, gebrek aan personeel, overbevraging kan men de prijzen terug opdrijven en dan is een tijdige goede installatie (dus niet door de steeds weer opduikende en verdwijn ende cowboys in de sector) al een probkeem op zich.

Wanneer je nu nog in een PV installatie wenst te investeren doe je dat best op basis van voldoende eigen data en vooral meteen goed voor de komende jaren. Zo'n investering is er meestal een voor meerdere decennia. Het heeft dus weinig zin nu een paar euro te besparen die je later alsnog terug moet blijven ophoesten. Maar dat is gewoon mijn eigen mening en uitgangspunt.

Maar als je alle info wil maak dan gebruik van de link die ik je gaf en meld je daar aan voor meer info in detail.
Dan kan je daar ook meteen kennis maken met de verschillende stand- en uitgangspunten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Oost-west is zoals eerder gemeld een achterhaald idee uit de tijd van de terugdraaiende teller.
De totale opbrengst van een oost-west opstelling is tussen de 20% en 25% lager ten opzichte van een volledige zuid opstelling.
Het verlies aan totale opbrengst (injectievergoeding) weegt meestal niet op tegen het iets hogere zelfverbruik of iets hogere autarkie bij een oost-west opstelling.

In het huidige systeem met de digitale meter (aparte verrekening van afname en injectie) is het haast altijd beter om te gaan voor maximale opbrengst. Een zonnepaneleninstallatie is reeds extreem rendabel alleen al met de huidige injectievergoedingen.

Gaan voor een maximale opbrengst is een win-win situatie zowel voor uzelf als voor de maatschappij.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ivob schreef:Een O-W opstelling is een achterhaald idee uit de tijd van het prosumententarief berekend op het max. vermogen van de gekoppelde omvormer.
ik zou vermoeden dat je op die manier misschien inderdaad minder opbrengst gaat hebben, maar wel vroeger begint en later pas stopt,
waardoor je evenwichtiger opwekt doorheen de dag en piekverbruik kan verminderen ?

nu in mijn geval had ik niet veel keuze, op zuid kunnen er max nog 2 panelen bij denk ik, dus ik moest wel spreiden.
(7 oost, 4 zuid, 5 west)
op dit moment wekken de panelen 0.554Kw op, de afgelopen dagen had ik ongeveer 5 a 6 kwh / dag,
en de 3rde april had ik 20.3 opbrengst.

wel gemerkt dat er op de 5 panelen op west schaduw valt, en daar zitten (nog) geen optimizers op,
dus die brengen een stuk minder op dan dat zou kunnen vermoed ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je kan bij zo'n investeringen beter niet op basis van vermoedens werken maar op basis van lokale metingen.
Iedere situatie is anders. De metingen en besluiten daarop gebaseerd zullen dan ook van geval tot geval verschillen.

Je kan het jezelf ook gemakkelijker maken.
Combineer een zuidgerichte installatie (indien mogelijk) met een zo hoog mogelijk productievermogen (binnen beschikbaar budget) met een relatief kleine batterij (waarbij verbruik, productie en opslag zoveel mogelijk met elkaar in balans zijn en dat is een zeer persoonlijk gegeven) en je moet niet meer kijken op welk tijdstip je de eigen opgewekte energie gaat verbruiken noch spelen met piekverbruik om (toekomstige) piekoverschrijdingen te voorkomen en daardoor comfort opofferen om te gaan schuiven met het inzetten van AC-verbruikers (als dat in de gegeven gezinssituatie al mogelijk zou zijn).
Je bent dan ook niet meer zo afhankelijk van de weersomstandigheden. Je hebt nl. weinig aan oostinstallatie bij ochtendmist en weinig aan een westinstallatie wanneer tijdens de avondspits dan juist die wolken voorbij komen drijven of er een onweer losbarst - maar des te meer aan een evenwichtige productie/opslaginstallatie zodat per etmaal genoeg opgewekt en opgeslagen wordt om dat etmaal een groot deel van de tijd rond te komen.
Waarom moeilijk doen als de gemakkelijke oplossing voor de hand ligt?

Voor veel consumenten (uiteraard niet voor iedereen maar dan overweegt men normaal gezien ook geen eigen PV-installatie) mag beschikbaar budget - toch niet als het een basisbehoefte betreft - een probleem zijn. Wanneer je er iets anders niet voor kan of wil laten zijn er premies en bijna renteloze leningen genoeg waarmee ze tegenwoordig naar je hoofd smijten. Het is bijna een economisch perpetuum mobile.

Wanneer je toch een persoonlijk voorbeeld wil (je schermt er nl. zelf mee): momenteel wekken mijn ZZO - 32° inclinatie geplaatste panelen tussen de 2000 en 3000 W op en dit bij een redelijk constant verbruik van 140W.
Maar voor 09:00 uur en (gisteren) na 16:00 uur was dit onder de 500 W.
Maar juist doordat ze gespreid over een dag (en dit is zuid geplaatst met eenl hoger productierendement dan gespreid) meer produceren dan verbruiken en er opslag is is dat geen probleem voor het verbruik.
Wat de ene dag tov de andere dan opbrengt doet er niet zo toe. Het komt er op aan zoveel mogelijk van je eigen productie (en op een zo eenvoudig mogelijke manier) te kunnen gebruiken en dit over een zo lang mogelijke periode. Injectie is geen probleem. Met een digitale meter krijg je daar zelfs geld voor. Afhankelijk van het soort contract en tijdstip soms zelfs een hogere injectievergoeding dan afnamekostprijs.
En zoals je aangeeft zal iedereen dit vooral voor zichzelf moeten uitmaken. Zelf heb ik op de meest optimale richting alleen een hellend dak ZZO (en uiteraard NNW).
En daarom moet je data verzamelen om tot een goede conclusie te komen want naast de oriëntatie is het verbruiksprofiel (dag in en dag uit) ook van groot belang. En die data kan een ander niet voor jezelf verzamelen.

edit 12:04: productie al opgelopen tot 5000W en volgens solcast zal dit op deze locatie nog even duren. Dropp off naar waterbatterij is dus gestart om gridinjectie te vermijden (LFP accu reeds op 86% and charging).
Laatst gewijzigd door ivob op 07 apr 2022, 12:20, 5 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Hier ook aan het kijken naar uitbreiding.

Ik heb nu 14 x 325 Watt op een GoodWe 3,6 ( op 87 graden / helling 40 )
Ik zou nu het dak vooraan ook volleyen dus ook 14x365 of meer ( 267 graden / helling 40 ) ( of andere naar gelang de offertes ).

Ik zie wat aftopping maar soit daarom het idee van 1 nieuwe omvormer ik heb 3N400.

Ofwel 2e installatie met 2e omvormer.
Ofwel een 3 fasige omvormer 6000 bv sma tripower : maar is sma de meerprijs waard ?

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... eff2=-0.39

Mijn idee is vol leggen en spreiden, vooral genieten van de injectie. Alleen ben ik niet uit over de omvormer historie en wat ik dan krijg van een omvormer van 1,5 jaar oud.

Batterij vind ik uit technisch aspect heel mooi maar ik kan geen valabele terugverdien casus opbouwen. Eerst dacht ik aan een hybride omvormer maar daar was de reactie : je betaald nu meer en je weet niet of die binnen 5 jaar compatibel zijn met de batterijsystemen van dan.

Wat denken jullie ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Al niet hetzelfde dan wat jij denkt. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Mijn batterij is een verzekering voor een basisvoorziening.
Ik ben dus al tevreden wanneer ze - binnen het eigen energetisch ecosysteem - me in gebruik niets kost en op termijn geen negatieve invloed heeft op mijn energetisch budget.
Ik moet op deze factor dus geen extra winsten genereren. Al ziet het er nu naar uit dat het dit - in mijn specifieke situatie - wel zal doen. Maar dat is dan gewoon mooi meegenomen en geen must.
De restinvestering op de thuisbatterij werd - naast allerhande premies en sponsoring - dan ook nog eens volledig gefinancierd door de opbrengsten uit eerdere energetische investeringen. Er moet dus - in dit specifiek geval - niets meer "terugverdiend" worden.

De echte waarde zal - net als iedere andere verzekering - zich pas bewijzen wanneer je zo'n verzekering echt nodig hebt.

Ik heb ook geen hybride omvormer maar gewoon een retrofit omvormer (met eilandfunctie) waardoor mijn huidige SMA omvormer gewoon blijven staan.
Mijn einddoel is dan ook off grid. Vandaar de retrofit met eilandfunctie. Wanneer het zo ver is dan wordt de SMA omvormer - wanneer hij het nog zo lang uithoudt - vervangen door MPPT en zal de productiecapaciteit (op hetzelfde dakvlak) ook minstens verdubbelen.
Bij vervanging van de AC PV omvormer door MPPT zullen ook de omzettingsverliezen nog eens gevoelig dalen.

De AC PV omvormer dient nu gewoon als GSC generator. Er is dus ook wel degelijk een economisch aspect aanwezig om hier niet voor een hybride omvormer te kiezen.

De PV omvormer knalt hier nu afwisselend tussen 750 en 5100W. Dat kan geen enkele automatische sturing op AC-verbruikers bijhouden.
Dat kan je alleen ondervangen met een thuisbatterij met voldoende opslagcapaciteit (en uitwijkmogelijkheden).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ivo, bedankt voor je inzichten.

Noem mij misschien fout door mijn + 20 jaar geschiedenis in de it, ik geloof in het concept van een batterij omwille van een aantal punten die je genoemd hebt.

Maar :

- Zonnepanelen werd ooit een drama van gemaakt van opbrengst, degradatie etc, uiteindelijk na 20 jaar zien we dat alle panelen 90%+ doen dus bewezen technologie.

Ik werk jaren met batterijen, in klein en grote ups systemen, gsm's, laptops, fietsen, auto's. Noem maar op batterijden degraderen nog altijd zeer snel en onvoorspelbaar, neem nu dezelfde telefoons/laptop in een bedrijf een zelfde gebruik de ene zit aan 70% de andere aan 90% na een jaar.

Upssen ok dat is eenvoudige iederen 3 jaar verangen we de cellen, voor een relatief lage kostprijs en de ups is weer nieuw, idd ik heb upssen staan die al 15+ jaar oud zijn.

Bij die thuisbatterijen :
- geen enkele vendor is eenduidige over degradatie, dod, C factors etc.
- het zou leuk zijn als er een gestandaardiseerde fiche voor bestaat
- een cell / module dood ? Hoe vervangen onder 1000 en euro's kosten ?

Men schermt met batterij kan 20 jaar mee, maar de kleine lettertjes zijn absurd. Ik zou graag een duidelijke termijn zien. Bv batterij 10kwh kan 250000 kwh mee tegen minstens 90% van de capaciteit, dus na 20 jaar gegarandeerd 9kwh.

En dan nog een issue, subsidies, waarom moeten batterijen plots hier de subsidie duurder zijn dan in de of nl ? Sorry maar dan je als overheid beter direct de installateurs subsidieren want nu tellen ze het er gewoon bij.

Maar soit mijn vragen zijn vooral :
- 1 of 2 omvormsers
- 3 fasig ? Premium merk SMA ?
Hybride omvormer ? Weggegooid geld.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Waarom zou ik je in iets "fout" noemen?
Iedereen zijn eigen mening en eigen uitgangssituatie en dat leidt gewoon tot andere conclusies.

Je mag de ene batterij niet vergelijken met een andere. Het gebruik is ook al heel anders.
De batterij in een smartphone en het gebruik (cycli) is al helemaal anders dan het gebruik (en zelfs de technoligie) in een thuisaccu en een EV accu. Zelfs tussen deze twee laatsten is er verschil. Dood gewicht (door degradatie) en brandveligheid hebben een andere factor in een stationaire en mobiele accu.
Ik ben bv. al aan onze tweede EV toe en heb nog geen enkele vorm van degradatie ondervonden. Ook al spingen we er niet omzichtig mee om (van uitermate AC traag laden tot bij alle temperaturen zo snel mogelijk DC laden). De garantieperiode op een EV batterij zal ook niet voor niets zo hoog zijn.
Bij een thuisaccu geven de technische specs ook weer wat de garantieperiode is (nog langer dan bij een mobiele accu) onder welbepaalde omstandigheden en gebruik. Door onder deze specs te blijven (en andere parameters te verhogen) kan je de bruikbare levensduur van een stationaire accu nog trachten te verhogen. Dat die technische specs tussen verschillende producten verschillen is toch geen punt? Je haalt er gewoon het product met zijn eigen specifieke kenmerken uit dat aan je persoonlijke vraag voldoet. Gelijktijdig moet je voor elk product ook de garantieperiode (en waar de gebruiker aan moet voldoen om beroep te kunnen doen op de garantie) bestuderen.
Ik heb er 18 maanden over gedaan om alles met elkaar te vergelijken (inclusief de gesprekken met de verschillende installateurs) om tot een - voor mij - weloverwogen besluit te komen.
Niemand verbied je ook de hardware uit het buitenland in te voeren. Zolang ze maar voldoet aan de voorschriften van Synergrid en AREI en ze nadien aangemeld wordt en technisch gekeurd. Het aanvaarden van een premie houdt idd het aanvaarden van bepaalde voorwaarden in. Ben je het daar niet mee eens vraag je gewoon geen premie aan, koop je waar je denkt dat het voordeliger is en zorg je er zelf voor dat technisch alles op punt staat. Ik ken er ook die zo gehandeld hebben. Zelfs in combinatie met een prmeie. Dus dat is best mogelijk.

Maar dit hoort eigenlijk thuis in een ander reeds bestaand topic. Waar je net zo goed - als in de begintijd van de PV-panelen - om wordt uitgelachen. So what? Je hebt altijd mensen die anderen uitlachen omdat ze zelf - om welke reden dan ook - de stap niet durven of kunnen maken. Gewoon naast je neerleggen. Het blijft tenslotte hun rekening en je maakt alleen je eigen rekening. Die moet kloppen.

Toen ik mijn PV installatie geplaatst heb was het in Vlaanderen alles behalve een reeds aanvaarde technologie.
Mijn uitgangspunt was toen en nu dat je beter af en toe een berekend risico kan nemen dan te wachten tot iedereen achter een technologie begint aan te hollen. Voor alles bestaat een optimum (samengaan van technologische ontwikkeling, beschikbaarheid, investeringspremies doch nog een lage vraag waardoor in combinatie met investerings incentives de prijs zeer aanvaardbaar is,.....)
Een jaar geleden werd je nog vierkant uitgelachen toen je wou investeren in een thuisaccu en gingen de prijzen jaar na jaar dalen.
Nog geen jaar later overstijgt de vraag ruimschoots het aanbod en zijn de prijzen weer in stijgende lijn. Als je tenminste nog aan een kwalitatieve installatie kan geraken. Ik ga er toch van uit dat mijn thuisinstallatie minstens 10 jaar bruikbaar zal zijn (niet echt een punt gezien de garantieperiode) en alles daarna is gewoon mooi meegenomen.

Maar voor alle duidelijkeid: ik geef gewoon mijn overwegingen en ervaringen mee. Ik heb niet de missie wie dan ook van wat dan ook te overtuigen. Iederen moet maar doen wat hij voor zichzelf het beste acht.
Je mag van mij dan ook op veilig spelen. Ik zal je over 10 jaar de degradatiecijfers laten weten.

Je vragen zijn niet eenvoudig en algemeen te beantwoorden want ze hangen af van je verwachtingen en persoonlijke uitgangssiotuatie.
Zelf heb ik 2 omvormers. Dat heeft als nadeel een iets groter verlies tussen productie en verbruik maar off grid is technisch gemakkelijker te integreren en het heeft als groot voordeel geen invloed op de GSC rechten en je kan gemakkelijker hogere vermogens combineren dan met één hybride omvormer. Bovendien is mijn einddoel niet semi off grid maar ful off grid. Dan kan ik de bestaande open source batterijomvormer gewoon behouden en moet ik alleen de (oude) SMA PV omvormer (na afloop GSC rechten) vervangen door voldoende MPPT.
Off grid dien ik dan ook geen rekening meer te houden met de techische beperkingen opgelegd door de Vlaamse netuitbater.
Afhankelijk van de persoonlijke situatie en einddoelen heeft het ene systeem dus wat meer voor- en nadelen dan het andere.
Zelf ken ik maar 2 premium merken die voldoende open source zijn om (later) zelf zonder veel problemen op uit te breiden, inzake monitoring niet afhankelijk zijn van een externe firma en/of installateur en voldoende ervaring hebben. En dat zijn Victron en SMA.
Gezien mijn einddoel off grid is heb ik gekozen voor Victron. Jarenlang wereldwijde ervaring in off grid en je vind ze onder de meest moelijke omstandigheden (o.a. in het ruim van (oorlogs)schepen).
Monofase is voor mij een no brainer. Altijd technisch eenvoudiger en goedkoper uit te voeren. En ik kom ruim toe met de vermogens van monofase. Hou je dan nog eens rekening met een toekomstig capaciteitstarief geeft driefase alleen maar nadelen. Wanneer je uiteraard het vermogen van driefase nodig hebt is er weer een totaal ander uitgangspunt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Wanneer je het puur financieel economisch bekijkt, met digitale teller (aparte verrekening afname en injectie), dan zal een maximaal grote zonnepaneleninstallatie, zoveel mogelijk zuid gericht, zonder batterij, de grootste financiële opbrengst geven.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Klopt.
Zolang de huidige regels en financiële parameters blijven gelden.
Het is dan wel een onverzekerd risico dat je neemt. En iedere verzekering heeft zijn prijs.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

ivob schreef:
Voor veel consumenten (uiteraard niet voor iedereen maar dan overweegt men normaal gezien ook geen eigen PV-installatie) mag beschikbaar budget - toch niet als het een basisbehoefte betreft - een probleem zijn. Wanneer je er iets anders niet voor kan of wil laten zijn er premies en bijna renteloze leningen genoeg waarmee ze tegenwoordig naar je hoofd smijten. Het is bijna een economisch perpetuum mobile.
Voor vele is het toch niet zomaar ‘iets niet kunnen of willen laten’
Aan uw uitleg te horen zit je bij de financieel gegoede klasse.
Niets mis mee, integendeel zelfs, maar veralgemeen uw situatie aub niet.
ivob schreef:Klopt.
Zolang de huidige regels en financiële parameters blijven gelden.
Het is dan wel een onverzekerd risico dat je neemt. En iedere verzekering heeft zijn prijs.
En daarmee dat zelf opwekken en direct verbruiken me het beste lijkt te gaan via een oost/west opstelling.

Geld voor een batterij hebben veel mensen niet, maar als er binnenkort een piektarief voor injectie komt dan zit ik daar met de zuid opstelling
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Bboi schreef: Voor vele is het toch niet zomaar ‘iets niet kunnen of willen laten’
Aan uw uitleg te horen zit je bij de financieel gegoede klasse.
Niets mis mee, integendeel zelfs, maar veralgemeen uw situatie aub niet.
Je hoeft echt niet tot de financieel gehoede klasse te horen om zonnepanelen aan te schaffen hoor.
Via de groepsaankoop van iChoosr kan je nog altijd het volledige bedrag van uw investering financieren op 36 of 48 maanden aan een intrest van 1,1%.
De injectievergoeding + de besparing op afname zijn meestal ruim voldoende om uw lening af te betalen. Wat daarna komt is pure winst.
ivob schreef:Klopt.
Zolang de huidige regels en financiële parameters blijven gelden.
Het is dan wel een onverzekerd risico dat je neemt. En iedere verzekering heeft zijn prijs.
Dat klopt inderdaad, hoe hoger de mogelijke winst, hoe hoger het risico. Dat moet ieder voor zich uitmaken.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Bboi schreef:
ivob schreef:
Voor veel consumenten (uiteraard niet voor iedereen maar dan overweegt men normaal gezien ook geen eigen PV-installatie) mag beschikbaar budget - toch niet als het een basisbehoefte betreft - een probleem zijn. Wanneer je er iets anders niet voor kan of wil laten zijn er premies en bijna renteloze leningen genoeg waarmee ze tegenwoordig naar je hoofd smijten. Het is bijna een economisch perpetuum mobile.
Voor vele is het toch niet zomaar ‘iets niet kunnen of willen laten’
Aan uw uitleg te horen zit je bij de financieel gegoede klasse.
Niets mis mee, integendeel zelfs, maar veralgemeen uw situatie aub niet.
Ik zal het nog maar eens vet en in het het rood benadrukken want anders ontgaat het de meesten weer en kunnen ze die dooddoener weer als argument bovenhalen.
Het is maar wat je onder de financieel gegoede klasse verstaat. :roll:
Ja ik had na het middelbaar onderwijs onmiddellijk werk. Werk waar je nauwelijks een diploma voor moest hebben en dat dus voor iedereen die wat moeite wou doen en een normale fysiek en gezondheid bezat was weggelegd. Je moest het alleen willen doen. Was ik dan een uitzondering op de regel en behoor je dan tot de gegoede klasse? Ik betaalde daardoor dus genoeg belastingen om het één en ander via die weg te recupereren. Mijn persoonlijke inbreng betrof 500 € op een investering van 15.500 €. De rest was een financieel voordelige lening (die iedereen die kon en wou werken kon bekomen) met deels recuperatie van intresten. Behoorde je dan tot de "gegoede klasse"? :nono: De PV-installatie werd dan nog eens geplaatst op het dak van een onbewoond krot (dat al 11 jaar ervoor op afbetaling was aangekocht) en pas drie jaar na plaatsing panelen - door het meeste zelf te doen en te spreiden over verschillende jaren - enigzins bewoonbaar was. Dat noem jij dus de gegoede klasse? :oops:
Ik noem dat eerder tijdelijk de buikriem kunnen aanhalen, de juiste prioriteiten stellen, ingaan op geboden kansen ipv een stukje zitten zagen dat het op een ander beter is, om er nadien de vruchten van te kunnen plukken. Alle andere energetische investeringen werden nadien gefinancierd door de opbrengsten en besparingen van de eerste investering.
Geboden kansen kan je grijpen of kan je laten liggen. Of je hebt er geen interesse in. De gevolgen zijn naargelang de keuze.
En ja en uiteraard zijn er dan nog altijd een deel dat - om welke reden dan ook - zelfs de meest eenvoudige job niet kan uitvoeren. Maar dan zitten we al lang niet meer bij de meerderheid van de Vlamingen. Een groot deel van de Vlamingen, sla er de statistieken maar op na, heeft werk en de overgrote meerderheid heeft zelfs woning in eigendom. We zijn nog altijd geen derde wereld land en we behoren nog altijd tot een van de meest begunstigde regios van de wereld.
De uitzonderingen zijn er niet om de regel onderuit te halen. Het heet niet voor niets uitzondering.

Iets niet doen omdat er wel atijd iemand zal zijn die dat - om welke reden dan ook - niet kan is een non-argument van formaat.
Moesten we dat argument veralgemenen zaten we nu allemaal nog ergens in een grot te overpeinzen hoe we de dag zouden doorkomen.
Het is natuurlijk wel altijd een goede reden om andere prioriteiten te blijven goedpraten. Niets mis mee. Is ook een keuze. Maar probeer er dan niet telkens de keuzes en prioriteiten van anderen mee onderuit te halen of andere keuzes en prioriteiten mee te verdedigen.
En daarmee dat zelf opwekken en direct verbruiken me het beste lijkt te gaan via een oost/west opstelling.

Geld voor een batterij hebben veel mensen niet, maar als er binnenkort een piektarief voor injectie komt dan zit ik daar met de zuid opstelling
Nee, niet iedereen heeft geld voor een batterij. Daar zijn we het al lang over eens. Maar volgens mij bestaat er ook geen enkele regel - ik herhaal -die stelt dat je iets niet moet doen omdat niet iedereen het kan doen.
Er zijn veel meer mensen die dat geld - desnoods met steun van de overheid via premies en leningen - wel zouden kunnen hebben dan er zijn die dat niet kunnen. Lenen rond de 1% met een inflatie richting 10% lijkt me eerder een no brainer. De investering wordt - zonder met de voordelen die volgen op de investering rekening te houden - al weggevaagd door de inflatie alleen.
En ondertussen kiezen veel Vlamingen er nog liever voor om miljarden spaartegoeden te laten wegkwijnen onder de inflatie dan deze te investeren in maatregelen die hen jaren lang voordelen zullen opleveren. Onder het mom van "geen geld".
Ze zien blijkbaar alleen de terugverdientijd niet zitten en er valt niet genoeg aan "te verdienen".
Aan hun restaurantbezoek, skireis, zomervakantie, uitstapjes, vervoermiddel,..... kleeft dan weer toevallig geen "terugverdientijd".
Ik wil ze de kost niet geven waar er "geen geld is" voor basisvoorzieningen en geen recht op premies en leningen et zer voordelige intrestvoeten maar toevallig wel om periodiek de laatste smartphone van honderden euro aan te kopen, een speedpedelec die meer kost dan een uit de kluiten gewassen thuisbatterij met tig keer minder opslagcapaciteit dan de thuisbatterij, het herhaalde horecabezoek, de obligate reis, ...... Gewoon een kwestie van keuzes en prioriteiten. Niets mis mee wanneer er andere prioriteiten zijn. Maar dan niet flauw komen doen dat er geen geld is.
Van mij moet niemand een thuisbatterij kopen hoor. En doe thij let zijn geld wat hun wil.
Maar niet komen zeuren dat de doorsnee Vlaming er geen geld voor heeft. Hun heeft gewoon andere prioriteiten.

Er komt binnenkort helemaal geen piektarief voor injectie. Er komt alleen een piektarief voor afname. Als het weer niet uitgesteld wordt.
En er is niets zo eenvoudig dan om een piektarief op injectie te omzeilen. Dan injecteer je gewoon niet meer.
Injecteren voorkomen is nog veel gemakkelijker dan een piek via afname voorkomen.
Ze geven tegenwoordig zelfs geld voor je eigen opgewekte stroom. Zelfs relatief veel geld. Blijkbaar is er dus veel vraag naar eigen opgewekte energie. En wanneer dat in de toekomst toch zou wijzigen, dan stop je gewoon met injecteren. Doodsimpel. Maar met een zuidopstelling in combinatie met een thuisbatterij kan je dan nog wel altijd zelf maximaal gebruik maken van die eigen productie. En nog eens - wanneer je niet off grid kan/wenst te gaan afname pieken indijken.

Kleine illustratie:
Do 7/4/22 16:517 uur - afwisselend zwaar bewolkt, winderig en opklaringen =>
15 kwh lokaal geproduceerd (and couting)
6.0 kWh netgeïnjecteerd (and counting).
4,2 kWh lokaal verbruikt incl drop off wateraccu 55°C (and couting).
Reservecapaciteit: 100%
Autarkie: 100%

Wo 6/4/22 23:59 uur - zwaar bewolkt
5.3 kwh geproduceerd
0.6 kWh geïnjecteerd
5.1 kWh verbruikt .
Reservecapaciteit: 80%
Autarkie: 100 %

Betreft dus nog altijd de periode waarin - volgens sommige sceptici - het PV feestje zou eindigen. :nono:
Laatst gewijzigd door ivob op 07 apr 2022, 17:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Heb nog even zitten nadenken over de risico's ivm met mijn stelling "maximaal panelen zonder batterij".
Dat mijn rendement kan fluctueren met de hoogte of laagte van de injectievergoeding zie ik wel in.
Doch mijn productiekost bedraagt slechts 0,036 euro / kWh (totale investering / totale productie over een periode van 20 jaar). Dan moet de injectievergoeding toch al zeer laag zakken voor ik verlies doe en dan heb ik nog altijd het eigen verbruik dat voor een deel rendement zorgt.

Wat het "piektarief voor injectie" betreft heb ik geen flauw idee waar dit vandaan komt. Dat er hier of daar wel eens een regeltje zou kunnen veranderen is zeker een feit. Maar ik denk dat je de risico's toch wel ergens in de juiste proportie moet zien.

Verder worden wij als kleine producent redelijk goed beschermd door Europese regels. We kunnen onder meer niet gediscrimineerd worden ten opzichte van grote producenten.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

En dan hou je nog geen rekening met de inflatie.
In een periode met hoge inflatie en lage rente is het een no brainer om zoveel mogelijk kapitaal te investeren.
En wanneer de energieprijzen blijven stijgen stijgt het rendement van een reeds gedane energetische investering nog eens.
Wanneer je er dan nog eens overheidsgeld bovenop krijgt lijkt er geen einde te komen aan het feest.
En dan zijn de mogelijkheden van dynamische tarieven (in Vlaanderen onder voorbehoud) nog niet eens benut.

Het echte rendement zal je ook pas na afloop van een bepaalde periode kunnen berekenen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Wij hebben 4.76WP aan zonnepanelen (en thuisbatterij). Eigen verbruik is een 2900kWh/jaar.
Prijs incl 21% btw : 32c/piek en 26c/dal voor afname & injectie: 10c/piek en 5c/dal (vast contact voor 3j).

Ik overweeg Luminus Optifix (2j vast):

afname: 38,94c/piek 32,25/dal (6% btw) => +-10c/duurder
injectie: 28,10c/piek 18,83/dal

Gisteren bvb 20kWh geïnjecteerd=>1€.
Bij Optifix zou dit 3.76€ zijn.

Overschakelen of niet?
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Opgepast Luminus optifix is misleidend.
Vaste prijs voor afname, variable prijs voor injectie. (zie tarief kaart / contract voor details)
In de zomer zal je dus waarschijnlijk veel minder krijgen voor uw injectie terwijl jouw afname prijs hoog blijft.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Wat is de huidige situatie in Brussel?

Volgens wat ik gevonden heb bestaat de terugdraaiende teller in Brussel al 3jaar niet meer.
Maar vrijdag kwam hier een verkoper die beweerde van wel. En dat daarom een batterij niet rendabel is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

silencer schreef:Wij hebben 4.76WP aan zonnepanelen (en thuisbatterij). Eigen verbruik is een 2900kWh/jaar.
Overschakelen of niet?
Hangt af hoeveel je nog moet afnemen en tegen welke prijs (vast) en hoeveel je kan injecteren tegen welke prijs (variabel, dus hoog bij wenig overproductie en meestal laag bij veel overproductie).
BTW voet is ook van toepassing op afname en niet op injectie (dus hoe lager de BTW voet hoe lager verschil tussen afname en injectieprijs).

En hoeveel je er telkens mee bezig wenst te zijn om telkens contracten met elkaar te vergelijken en te becijferen tegen welke prijs een variabel contract nu weer zal afgerekend worden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

R2D2 schreef:Wat is de huidige situatie in Brussel?

Volgens wat ik gevonden heb bestaat de terugdraaiende teller in Brussel al 3jaar niet meer.
Maar vrijdag kwam hier een verkoper die beweerde van wel. En dat daarom een batterij niet rendabel is.

De Brusselse distributie- en netwerkbeheerder Sibelga maakte op 1 januari 2020 een einde aan het principe van de ’terugdraaiende teller’ (ook het compensatiesysteem genoemd). Het Brusselse Gewest was het eerste dat die uitstap waarmaakte.

De prosumenten van de hoofdstad zijn nu al verplicht een dubbele stroommeter te plaatsen. Dit vergemakkelijkt de invoering van deze nieuwe maatregel. De Brusselse huishoudens zien op hun tellers al de werkelijke stroomhoeveelheden die van het net worden genomen. Sibelga zorgt voor de overstap naar die tweevoudige elektriciteitsmeters.

Sinds 1 november 2021 en voor de eigenaars van kleine zonnepanelen–installaties (minder dan 5 kilowattpiek, kWc) heeft de stopzetting van deze compensatie niet meer alleen een impact op de distributiekosten, maar ook op het energiegedeelte van de factuur, ook wel bekend als ‘commodity’.

Wat is dus de directe impact op de energiefactuur van de Brusselaars?

Ze zullen de energiekosten én de netwerkkosten moeten betalen voor al de elektriciteit die ze van het net afnemen, onafhankelijk van hoeveel stroom ze erop plaatsen;
Hun overtollige elektriciteitsproductie wordt door de energieleveranciers teruggekocht aan het tarief en de voorwaarden van het terugleveringscontract;
Hun voorschotfacturen zullen bijgevolg aangepast worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Dat had ik ook gevonden. Maar volgens de verkoper zou de praktijk toch anders zijn omdat ze achterstand hebben met de plaatsing van die nieuwe meters...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat is in Vlaanderen ook zo.
Zelfs als je een nieuwe PV installatie plaatst moet je meestal al maanden wachten voor er een DM geplaatst wordt.

Maar de verkoper kan zich op een achterstand in plaatsing toch niet beroepen om een situatie als bestendigd te beschouwen?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Tomsworld schreef:Ivo, bedankt voor je inzichten.

Noem mij misschien fout door mijn + 20 jaar geschiedenis in de it, ik geloof in het concept van een batterij omwille van een aantal punten die je genoemd hebt.

Maar :

- Zonnepanelen werd ooit een drama van gemaakt van opbrengst, degradatie etc, uiteindelijk na 20 jaar zien we dat alle panelen 90%+ doen dus bewezen technologie.

Ik werk jaren met batterijen, in klein en grote ups systemen, gsm's, laptops, fietsen, auto's. Noem maar op batterijden degraderen nog altijd zeer snel en onvoorspelbaar, neem nu dezelfde telefoons/laptop in een bedrijf een zelfde gebruik de ene zit aan 70% de andere aan 90% na een jaar.

Upssen ok dat is eenvoudige iederen 3 jaar verangen we de cellen, voor een relatief lage kostprijs en de ups is weer nieuw, idd ik heb upssen staan die al 15+ jaar oud zijn.

Bij die thuisbatterijen :
- geen enkele vendor is eenduidige over degradatie, dod, C factors etc.
- het zou leuk zijn als er een gestandaardiseerde fiche voor bestaat
- een cell / module dood ? Hoe vervangen onder 1000 en euro's kosten ?

Men schermt met batterij kan 20 jaar mee, maar de kleine lettertjes zijn absurd. Ik zou graag een duidelijke termijn zien. Bv batterij 10kwh kan 250000 kwh mee tegen minstens 90% van de capaciteit, dus na 20 jaar gegarandeerd 9kwh.

En dan nog een issue, subsidies, waarom moeten batterijen plots hier de subsidie duurder zijn dan in de of nl ? Sorry maar dan je als overheid beter direct de installateurs subsidieren want nu tellen ze het er gewoon bij.

Maar soit mijn vragen zijn vooral :
- 1 of 2 omvormsers
- 3 fasig ? Premium merk SMA ?
Hybride omvormer ? Weggegooid geld.
Ik heb hier zp van scheuten en die hebben na 14j ongeveer 30%degradatie.. Ja het waren die met defecte junction boxes maar toch en dankzij mijn installateur heb ik alleen het materiaal moeten betalen, de werkuren heeft hij op zich genomen. Dat sluit naadloos aan aan de verwachting die je hebt van een leverancier die je de garantie geeft dat na 20j je batterij nog x% rendement of vermogen heeft. Je mag blij zijn dat die leverancier na 5j nog bestaat laat staan na 20j. Dat is trouwens iets wat die hele elektrificatie, wegwerpmaatschapij waar we nu doorgaan me zorgen baart... Na 5j vind je geen wisselstukken meer of zijn die zo duur dat je beter iets nieuws koopt. De kans dat je binnen 7-8j nog wisselstukken gaat vinden voor je batterij is niet altijd even groot..
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Tja, niets is zonder risico.
Vandaar dat je ook beter iets meer betaalt en je huiswerk goed maakt. Wat niet betekent dat het dan risicoloos is.
Mijn PV omvormer en panelen gaan nu al meer dan 10 jaar mee en de installateur is ook nog altijd in bedrijf (wat er niet toe doet want de garantie bedroeg sowieso maar 10 jaar). Van degradatie is nog steeds niets te merken.
Wat betreft de thuisaccu heb ik trouwens ook niet gekozen voor een premiebatterij via een of andere low budget groepsaankoop.

Wanneer je zo redeneert moet je niets meer kopen en al helemaal niets meer in wat dan ook investeren.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Er liggen nu 14 panelen op m'n dak met een omvormer van 3Kva

Zou willen op een ander bijgebouw 8 panelen bijleggen, met aparte omvormer.

Is dit uitvoerbaar met behoud van m'n terugdraaiende teller?
Laatst gewijzigd door lucdec op 12 apr 2022, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Neen, want je moet elke nieuwe installatie aangeven, en bijgevolg gaan ze je een DM willen installeren.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Dan wacht ik hiermee nog een paar jaar :-D
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Waarom zou je de terugdraaiende teller kost wat kost willen behouden?
Meer productie is doorgaans meer injectie.
Bereken eerst ook eens of verrekening afname minus injectie op jaarbasis niet voordeliger is dan prosumententarief (berekend op vermogen omvormers!) + afnametarief (waarbij je niets krijgt voor injectie).

Wanneer je een tweede installtie voorziet van een afzonderlijke omvormer loop je idd kans op een DM (alhoewel Fluvius niet kan volgen al blijft het een gok wanneer hij dan effectief geplaatst wordt) maar je blijft (indien van toepassing) wel je GSC rechten op de eerste installatie behouden.

Wat je ook kan doen is op de tweede installatie een accu plaatsen en ze off grid laten draaien (en de eerste on grid) waardoor ze niet verbonden is aan het net.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ivob schreef:Waarom zou je de terugdraaiende teller kost wat kost willen behouden?
Meer productie is doorgaans meer injectie.
als er nu een omvormer van 3 staat is dat 300 euro prosumententarief.
afname 26 cent, injectie 6 cent
1500kwh terug het net opzetten = 90 euro verdiend
1500kwh teruggedraaide teller = 390 euro gespaard = je prosumententarief terug + de 90 euro die je van de digitale meter zou verdiend hebben.
en alles daarboven is zowiezo dus voordeliger met terugdraaiende teller (26 cent / kwh teruggedraaid vs 6 cent / kwh geinjecteerd)

ik snap dus perfect dat iemand de terugdraaiende teller zo lang mogelijk wil houden...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

lucdec schreef:Er liggen nu 14 panelen op m'n dak met een omvormer van 3Kva

Zou willen op een ander bijgebouw 8 panelen bijleggen, met aparte omvormer.

Is dit uitvoerbaar met behoud van m'n terugdraaiende teller?
Ja, als je de installatie zelf doet en aansluit en fluvius hiervan “vergeet” te verwittigen.
Of als je aannemer die de installatie doet even “vergeetachtig” is.

Let wel, illegaal, geen keuring, brandverzekering komt niet meer tussen bij causaal verband.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik kan niet echt volgen maar een afname tarief van 26 cent en een injectietarief van 6 cent moeten ergens van een oud contract zijn dan.
De huidige prijzen liggen een pak hoger, zowel voor afname als voor injectie.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

PeterP schreef:Ik kan niet echt volgen maar een afname tarief van 26 cent en een injectietarief van 6 cent moeten ergens van een oud contract zijn dan.
geen oud contract, vaste contracten van ecopower (maar ze hebben dit jaar nu een klantenstop).
All-in-prijs elektriciteit: 0,2539 €/kWh
Terugleververgoeding; 0,064 €/kWh
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Splitter: Het punt in dit geval is dat hij een omvormer en panelen wenst bij te plaatsen.
Het prosumententarief en de injectie zal dus evenredig stijgen en de afrekening die je hiervoor maakt klopt dan niet meer.
Hoeveel de panelen (oud en nieuw) produceren weet ik (nog) niet want het aantal panelen is niet belangrtijk maar het aantal Wp (in totaal of per paneel).
Hoeveel hij direct via de panelen verbruikt, netto moet afnemen van het net en in he tnet injecteert (met de 2 installaties) weet ik ook (nog) niet.
de afrekening is dus een veronderstelling en niet gebaseerd op een berekening. Een berekening die voor iedereen anders is en dus op basis van eigen cijfers moet gemaakt worden.
Wat voor de vraagsteller het voordeligste is kan hij alleen berekenen. Maar ga er al zeker niet van uit dat een terugdraaiende teller altijd voordeliger is dan een digitale meter.
PeterP schreef:Ik kan niet echt volgen maar een afname tarief van 26 cent en een injectietarief van 6 cent moeten ergens van een oud contract zijn dan.
De huidige prijzen liggen een pak hoger, zowel voor afname als voor injectie.
Ik heb een gelijkaardig vast contract van 25,13 c€/kWh afname en 6.4 c€/kWh injectie.
Dus zo oud is het niet. Daar ik streef naar een zo hoog mogelijk zelfverbruik is dit, voor mij, ook voordeliger dan een variabel contract met een vaste hoge afnameprijs en een variabel injectietarief.
Met deze tarieven maak ik zelfs met een DM winst tov terugdraaiende teller met ˆprosumententarief. Maar zoals gezegd, dat is voor iedere situatie anders (Het tarief van wat ik op jaarbasis afneem alleen al is 4 tot 5 keer lager dan het forfaitaire prosumententarief. Wat ik eventueel nog injecteer gaat daar nog eens van af. Prosumententarief schommelde hier rond de 500 € terwijl mijn voorlopgie schuld aan de e-leverancier - met de winter achter de rug en de grote productieperiode nog voor de boeg - 8 €. In mijn geval dus een no brainer).
Ik overweeg vanaf 1/7 - bij dezelfde e-leverancier - wel een geautomatiseerd dynamisch contract maar de onzekerheid over het capaciteitstarief (Wel, niet, uitgesteld,...) houdt me nog tegen.
Nog een eventueel voordeel dat alleen maar van toepassing is voor gebruikers met een DM.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Lazio schreef:Opgepast Luminus optifix is misleidend.
Vaste prijs voor afname, variable prijs voor injectie. (zie tarief kaart / contract voor details)
Tariefkaart:
https://www.luminus.be/-/media/general/ ... 2_elec.pdf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luminus heeft het ook zo doorgegeven aan de VREG:
Afbeelding

Maar misleidend is het zeker!
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

ivob schreef:Tja, niets is zonder risico.
Vandaar dat je ook beter iets meer betaalt en je huiswerk goed maakt. Wat niet betekent dat het dan risicoloos is.
Mijn PV omvormer en panelen gaan nu al meer dan 10 jaar mee en de installateur is ook nog altijd in bedrijf (wat er niet toe doet want de garantie bedroeg sowieso maar 10 jaar). Van degradatie is nog steeds niets te merken.
Wat betreft de thuisaccu heb ik trouwens ook niet gekozen voor een premiebatterij via een of andere low budget groepsaankoop.

Wanneer je zo redeneert moet je niets meer kopen en al helemaal niets meer in wat dan ook investeren.
Ik hoop niet dat dit op mij bedoeld was want ik had mijn huiswerk goed gemaakt.. Scheuten was een Europees merk, was een gerenommeerd bedrijf en de prijs was verre van de goedkoopste er waren heel wat Chinees alternatieven waar ik toen expliciet niet voor gekozen heb. Mijn installateur is trouwens ook nog altijd actief en dat bedrijf is stevig gegroeid maar dat brengt je niks als je producent falliet is want die 25j garantie komt vd producent en niet de installateur.. Hoeveel producenten van zonnepanelen zijn ondertussen falliet..
Denk je trouwens omdat je meer betaald dat je beter af bent. Het ene is zeker niet in correlatie met het andere..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee, het was een algemene opmerking. Gewoon te noteren of te negeren.

En ik denk ook niet dat wanneer je meer betaalt je in het algemeen een betere installatie hebt.

Wat betreft de omvormer heb ik toen voor het betere Duitse merk gekozen. Maar de panelen (technisch het eenvoudigste onderdeel van een installatie) waren het goedkoopste Chinese merk dat er toen op de markt was. Bewust de duurdere EU merken (waar er nu bijna geen één meer van bestaat en die nog bestaan zijn meestal rebranded CE panelen) gemeden en de installateurs met overdreven verkooppraatjes.
En wanneer je alles doorgenomen hebt is er uiteraard nog altijd een factor geluk mee gemoeid.

Die 25-jarige garantie gaat ook meestal over de opbrengstgarantie en niet over de technische garantie welke meestal een 5 tot 10 jaar bedraagt, waarbij je voor de 10-jarige garantie een certificaat van de fabrikant nodig hebt. Zoniet is het een installateursgarantie en deze gaat idd maar zo lang mee als het bedrijf nog op de markt is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

ivob schreef:En dan hou je nog geen rekening met de inflatie.
In een periode met hoge inflatie en lage rente is het een no brainer om zoveel mogelijk kapitaal te investeren.
En wanneer de energieprijzen blijven stijgen stijgt het rendement van een reeds gedane energetische investering nog eens.
Wanneer je er dan nog eens overheidsgeld bovenop krijgt lijkt er geen einde te komen aan het feest.
En dan zijn de mogelijkheden van dynamische tarieven (in Vlaanderen onder voorbehoud) nog niet eens benut.

Het echte rendement zal je ook pas na afloop van een bepaalde periode kunnen berekenen.
Bij o.a. De Standaard zijn ze er nu ook achter gekomen dat niet iedereen de inflatie als negatief moet ervaren. Inzonderheid eigenaren van een PV-installatie en gebruikers van een elektrische auto (en uiteraard wie schulden heeft) gekoppeld aan een verloning of vergoeding met index-aanpassingen. :banana:

https://www.standaard.be/cnt/dmf2022060 ... 2v4g%3D%3D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”