Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Aanvraag ingediend op 21 juli: 10 kWp geïnstalleerd in december 2018.
Nu nog de premie van 1.163,00 euro voor mijn warmtpomp. 8)
Beste klant,
We hebben jouw premieaanvraag voor Retroactieve investeringspremie goedgekeurd. Hieronder vind je de details.
Retroactieve investeringspremie: 3.480,00 euro
Deze premie wordt uitbetaald door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Het bedrag wordt binnen de 2 weken overgeschreven op rekeningnummer BEXXXXXXXXXXXXXX met de vermelding van je dossiernummer.
Met vriendelijke groeten,
Fluvius – Dienst premies
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

seagull schreef:Nu nog de premie van 1.163,00 euro voor mijn warmtpomp. 8)
Waar vind je dat bedrag van die retroactieve premie voor de warmtepomp?


EDIT: nevermind, al gevonden: https://www.energiesparen.be/retroactie ... warmtepomp
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Graag jullie mening voor het aanvragen van de premie voor de zonnepanelen.
Heeft het nog zin om te wachten op het succes van het lopende proces (van enkele goedgelovigen naar mijn mening)?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

honda4life schreef:Graag jullie mening voor het aanvragen van de premie voor de zonnepanelen.
Heeft het nog zin om te wachten op het succes van het lopende proces (van enkele goedgelovigen naar mijn mening)?
Ze gaan gas en mazout heel duur maken de komende jaren dus op termijn overschakelen naar panelen en batterij gaat wel zinvol zijn. Alleen is het nu nog niet rendabel lijkt mij.
Ik wacht nog een jaar of 4-5 af.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

yaris schreef:...
Ze gaan gas en mazout heel duur maken de komende jaren dus op termijn overschakelen naar panelen en batterij gaat wel zinvol zijn. Alleen is het nu nog niet rendabel lijkt mij.
Ik wacht nog een jaar of 4-5 af.
Dus als ik het begrijp ga jij verwarmen op elektriciteit via zonnepanelen en batterijen ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

lacer schreef:
yaris schreef:...
Ze gaan gas en mazout heel duur maken de komende jaren dus op termijn overschakelen naar panelen en batterij gaat wel zinvol zijn. Alleen is het nu nog niet rendabel lijkt mij.
Ik wacht nog een jaar of 4-5 af.
Dus als ik het begrijp ga jij verwarmen op elektriciteit via zonnepanelen en batterijen ?
Hey, ja dat lijkt mij nog de enige rendabele mogelijkheid op lange termijn.
Ik zit nu met gas, dat kost mij rond de 400 - 500 euro schat ik voor 12000kwh per jaar.
Maar ze gaan dat zwaar belasten volgens mij ...
Ik verwacht binnen 4-5 jaar zowel een batterij als zonnepanelen te kunnen kopen voor afschrijving op 4-5 jaar.
Nu is dat 12-15 jaar.
Matomatisch
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

yaris schreef:Hey, ja dat lijkt mij nog de enige rendabele mogelijkheid op lange termijn.
Ik zit nu met gas, dat kost mij rond de 400 - 500 euro schat ik voor 12000kwh per jaar.
Maar ze gaan dat zwaar belasten volgens mij ...
Ik verwacht binnen 4-5 jaar zowel een batterij als zonnepanelen te kunnen kopen voor afschrijving op 4-5 jaar.
Nu is dat 12-15 jaar.
Met die batterij zou ik daar niet zo zeker van zijn. Wanneer de elektrische wagens gemeengoed worden kan er wel eens een grote schaarste aan grondstoffen voor ontstaan.(en de prijs dus omhoog)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Gas duur maken, en die nieuwe gascentrales dan ?
Collega twee jaar geleden ook alles omgebouwd naar elektriciteit maar daar heeft hij intussen al heel veel spijt van met de slimme meter.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

yaris schreef:
lacer schreef:Dus als ik het begrijp ga jij verwarmen op elektriciteit via zonnepanelen en batterijen ?
Hey, ja dat lijkt mij nog de enige rendabele mogelijkheid op lange termijn.
Je hebt gelijk.
Alleen is de vraag hoe lang "lange termijn" is.
Is dat 4-5jaar? Of eerder 20 jaar?
4-5 jaar zie ik niet gebeuren wegens VI: Vested Interests. Bestaande "structuren" (aannemers, distributeurs, ...) maken veel lawaai als hun inkomstenbron verdwijnt. Want het is heel duidelijk wat er niet meer kan (het bestaande en de winsten die daarbij horen), maar minder duidelijk wat er voor in de plaats komt en wat dat oplevert.

Hou er verder rekening mee dat zowat alle gemeentes eigenaar zijn van (aandelen hebben van) Fluvius.
Als iedereen versneld van het gas afgaat, worden er geen distributievergoedingen meer betaald voor dat gasnetwerk en zal er een groot (af te schrijven) gat ontstaan in hun financiering/cash flows.
karine schreef:Gas duur maken, en die nieuwe gascentrales dan ?
Daar valt wel een mouw aan te passen. Enerzijds wordt gas sowieso duurder - op Europees niveau - door het belasten van CO2 uitstoot via ETS.
Anderzijds is een stevig stuk van de eindprijs voor de consument het distributienet. Je kan zomaar aan die tarieven sleutelen en/of ze enkel van toepassing verklaren voor de consument en kleinhandel.
Dat gebeurt nu met elektriciteit ook al. Je dacht toch niet dat heel de haven van Antwerpen of Gent (of eender welke mid-size of groter industrieterrein/gebied) ook 28 eurocent per kWh betaalt, zoals jij en ik?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lucdec schreef:
heist_175 schreef:Binnenkort komen er hier zonnepanelen
Ik wil zeker niet onbeschoft zijn, maar waarom doe je dit dan in godsnaam....Zelfkwelling?
Voor een habbekrats winst een stuk miserie binnenhalen...
Wat de zonnepanelen betreft weet onderhand iedereen wel al dat het vet van de soep is...
Goh, niemand heeft een glazen bol natuurlijk.
Maar als ik zie dat de elektriciteitsprijzen nu op 27 cent per kWh staan, kan een PV-installatie toch meer dan een habbekrats opleveren.
Los daarvan wil ik - met mijn centen - deel zijn van de oplossing (lokale opwekking) en niet van het probleem (nucleair afval, CO2 uitstoot bij gas-, kolen- & oliecentrales).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Het grote probleem zal voor de meesten hetzelfde blijven. In de zomermaanden een teveel aan elektriciteit en in de wintermaanden omgekeerd. Batterij of geen batterij maakt niet uit. Een oplossing is misschien de elektriciteit op een ander gratis gaan halen. Op het werk overdag gratis opladen en dan 's avonds thuis bij in het netwerk hangen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Bij ons op 't werk is het betalen om te laden.
komt daarbij nog eens 2 maal conversie verliezen en slijtage van je batterij.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

karine schreef:Het grote probleem zal voor de meesten hetzelfde blijven. In de zomermaanden een teveel aan elektriciteit en in de wintermaanden omgekeerd.
In de zomer heb je genoeg en het teveel verpats je aan uw eigen provider voor 50% van de energieprijs en 20% van de totaalprijs.
In de winter zal je zelden aan "genoeg" komen.
Batterij of geen batterij maakt niet uit.
Met een batterij kan je de zonne-energie van overdag gebruiken gedurende de ganse dag.
Zonder batterij moet je snel een was insteken als de zon schijnt of de was even pauzeren als er een wolk verschijnt :).
Een oplossing is misschien de elektriciteit op een ander gratis gaan halen. Op het werk overdag gratis opladen en dan 's avonds thuis bij in het netwerk hangen.
Het giga-teveel van in de zomer wil ik met plezier omzetten naar H2, zodat ik daar 1/3 nog nuttig van kan gebruiken in de winter.
Momenteel gaat dat nog niet natuurlijk.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Hier liggen er sinds 07/05, samen met een 10 kWh batterij. Voor het ogenblik hebben we wel een hoger verbruik.
Situatie tot nu:
Schermafbeelding 2021-08-18 om 21.03.59.png
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

heist_175 schreef:
Batterij of geen batterij maakt niet uit.
Met een batterij kan je de zonne-energie van overdag gebruiken gedurende de ganse dag.
Zonder batterij moet je snel een was insteken als de zon schijnt of de was even pauzeren als er een wolk verschijnt :).
Dat wordt dan wel een heel dure was als je daarvoor een batterij moet gaan plaatsen.

P.S: ik heb enkele jaren geleden een slechte investering(elektrische boiler) gedaan en daar gaat mijn overtollige energie naartoe tijdens de zomermaanden. Voordeel is dan wel weer dat ik een 4tal maanden geen gasverbruik heb.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Tim.Bracquez schreef:
karine schreef: Als je die enkel gaat opladen met Zonne energie is dit juist niet slecht, een boiler is een goedkope batterij, hier werkt jacuzzi en boiler enkel op overschot energie, wel genoeg zonnepanelen en gans jaar door beide lekker warm water.
Ik heb enkele jaren geleden de overweging al eens gemaakt om zonnepanelen bij te plaatsen.(heb nu 5700W liggen) niet puur voor het geld maar ook voor het klimaat. Een collega heeft dit bij hem doorgevoerd en heeft nu alles op zonnepalen draaien.(water, verwarming) Probleem is dat hij nu serieus de klos is natuurlijk. In de zomermaanden wekt hij 50 a 60 kWh op en kan hij binnenkort zijn elektriciteit aan spotprijs gaan verkopen en in de winter heeft hij massa's elektriciteit nodig om zijn warmtepompen te laten draaien.

Idem voor een andere collega met een nieuwbouw die ecologisch wou verwarmen met een warmtepomp die energie krijgen van zijn zonnepanelen. Als hij nu in de wintermaanden zijn slimme meter ziet draaien voor zijn verwarming te laten werken. Je zou het al voor minder warm krijgen.
Mens doet dan al eens voor goed te doen en betaalt nu dubbel en dik de dure elek.prijs in de donkere maanden.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

karine schreef:Idem voor een andere collega met een nieuwbouw die ecologisch wou verwarmen met een warmtepomp die energie krijgen van zijn zonnepanelen. Als hij nu in de wintermaanden zijn slimme meter ziet draaien voor zijn verwarming te laten werken. Je zou het al voor minder warm krijgen.
Mens doet dan al eens voor goed te doen en betaalt nu dubbel en dik de dure elek.prijs in de donkere maanden.
Als hij het echt ecologisch wou aanpakken, dan had hij zijn nieuwbouw misschien beter moeten isoleren, dan was zijn warmtevraag in de winter niet groot geweest (en had hij dus ook niet veel elektriciteit nodig).

(ter info: nieuwbouw passiefhuis gezet een kleine tien jaar geleden en mijn warmtevraag is echt niet groot in de winter).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Nob schreef: Als hij het echt ecologisch wou aanpakken, dan had hij zijn nieuwbouw misschien beter moeten isoleren, dan was zijn warmtevraag in de winter niet groot geweest (en had hij dus ook niet veel elektriciteit nodig).
(ter info: nieuwbouw passiefhuis gezet een kleine tien jaar geleden en mijn warmtevraag is echt niet groot in de winter).
Zijn huis is volgens de toen opgegeven waarden geïsoleerd dus daar zit het probleem niet. Blijkbaar lusten die warmtepompen wel wat stroom. De man werkt dan ook in ploegen waardoor er steeds iemand thuis is en er verwarmd wordt.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

karine schreef: Zijn huis is volgens de toen opgegeven waarden geïsoleerd dus daar zit het probleem niet. Blijkbaar lusten die warmtepompen wel wat stroom. De man werkt dan ook in ploegen waardoor er steeds iemand thuis is en er verwarmd wordt.
Ik wil hier nu geen welles nietes spelletje starten, maar als je isolatie goed zit, dan moeten die warmtepompen niet veel warmte produceren en aldus niet veel elektriciteit gebruiken. En al zeker niet als er altijd iemand thuis is, want een goed geïsoleerd huis op warmte houden kost niet zoveel energie.
Maw, de toen opgegeven waarden waren nog niet goed genoeg (ik heb zelf pakken beter geïsoleerd dan de toen opgegeven waarden). Natuurlijk moet je jezelf wel informeren en niet domweg gewoon de adviezen van de overheid volgen (ja, ik vind het ook erg dat dat moet en dat we niet gewoon kunnen vertrouwen op de overheid...).

Dus als je ecologisch wil zijn, pak je altijd alles bij de bron aan: eerst isolatie/ventilatie, dan de rest.
Er is een reden waarom je vroeger geen subsidie meer kreeg voor zonnepanelen op een niet geïsoleerd dak.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

yaris schreef:
lacer schreef:
yaris schreef:...
Ik zit nu met gas, dat kost mij rond de 400 - 500 euro schat ik voor 12000kwh per jaar.
WAW! Mijn jaarlijkse factuur op 1 maart dit jaar bedroeg 746,8 euro voor een verbruik van 22.464kWh. [bij Octa+]
Nob schreef:
Ik wil hier nu geen welles nietes spelletje starten,
Als u geen polemiek zou willen starten, kan u dan eens verklappen hoe weinig uw warmtepomp jaarlijks verbruikt?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Honoré Gepluimd schreef: Als u geen polemiek zou willen starten, kan u dan eens verklappen hoe weinig uw warmtepomp jaarlijks verbruikt?
Ola, de polemiek is wat u er van maakt, ik wou geen welles nietes spelletje, omdat de feiten de feiten zijn:
Minder warmte nodig (door betere isolatie) = minder energie nodig (en dus minder verbruik).

Het verbruik van mijn warmtepomp mag je gerust weten: 0, want ik heb er geen.

Ik verwarm met eigen knothout. Zowel voor verwarming woning als sanitair warm water, verbruik ik ongeveer 2 m³ hout per jaar.
Voor de rest zonnepanelen natuurlijk (zowel voor warm water als voor elektriciteit)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Dat vind ik toch wel heftig. We zitten hier over milieu te spreken en jij zit met hout te verwarmen. Ik heb dat al tegen verschillende mensen gezegd, zet een deeltjesteller in uw woonkamer en die houtkachel, open haard wordt nooit meer aangestoken.

Betreft die zuinige warmtepomp ken ik al verschillende mensen die dat hebben en die delen allemaal dezelfde mening, dat ding vreet energie.
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

karine schreef:Dat vind ik toch wel heftig. We zitten hier over milieu te spreken en jij zit met hout te verwarmen. Ik heb dat al tegen verschillende mensen gezegd, zet een deeltjesteller in uw woonkamer en die houtkachel, open haard wordt nooit meer aangestoken.
2 m3 aan knothout is zeer weinig en ik vermoed dat het niet in een open haard zal gedaan worden maar eerder in een spekkachel?
karine schreef: Betreft die zuinige warmtepomp ken ik al verschillende mensen die dat hebben en die delen allemaal dezelfde mening, dat ding vreet energie.
Wat je niet moet verbruiken is altijd een besparing.
Daarom dat isolatie en verluchting belangrijk zijn.
Maar de meeste mensen hebben enkel een warmtepomp geplaatst omdat ze een terugdraaiende teller hadden en verbruik hun toen niet deerde…
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Yera schreef: 2 m3 aan knothout is zeer weinig en ik vermoed dat het niet in een open haard zal gedaan worden maar eerder in een spekkachel?
Klopt, een massakachel met elektronisch gestuurde luchttoevoer.

Dus véél minder fijn stof dan een open haard of gewone kachel.
Yera schreef:Maar de meeste mensen hebben enkel een warmtepomp geplaatst omdat ze een terugdraaiende teller hadden en verbruik hun toen niet deerde…

Exact dit.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

karine schreef:Betreft die zuinige warmtepomp ken ik al verschillende mensen die dat hebben en die delen allemaal dezelfde mening, dat ding vreet energie.
Ik heb zelf ook een WP bodem-water staan. Dat ding verbruikt op jaarbasis zo'n 5,000Kwh. Ik moet ook zeggen: we leven normaal met 4 in huis. Het is dus niet dat de douche maar 2x per week is.

Ik heb het al wat proberen inschatten in vergelijking met gas en denk dat de kost per jaar zo'n 300 euro lager liggen qua verbruik van elektriciteit tov gas. Natuurlijk zit je met de veel hogere aankoopkost en verwacht ik dat de WP veel minder onderhoud moet hebben (vergeet de 2 jaarlijkse keuring bv niet van een gasketel).

Maar eerlijk: We wisten echt wel dat we dit niet voor de "winst" deden. De hoofdreden waarom we geen gas genomen hebben, is de passieve koeling in de zomer (ok dit jaar is dat geen zomer te noemen :angel: ). Maar vorig jaar tijdens die hitte was het hier altijd aangenaam in huis qua temperatuur.

Je zou kunnen zeggen: neem dan een airco, maar dat ding vreet ook energie en bovendien is dit te droge lucht. Mijn vrouw is al geopereerd aan haar sinussen en zelfs in de auto staat de airco om die reden amper aan, omdat ze daar gevoelig aan is.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

We gaan natuurlijk binnenkort wel een verschil krijgen met de digitale meter waardoor de elektriciteit tijdens de donkere maanden een stuk duurder gaat worden. De airco's zullen in de zomermaanden zonder problemen kunnen draaien want er is overproductie maar wat tijdens de donkere maanden. Gaat elektriciteit nog betaalbaar blijven en vooral wat met de warmtepompen dan ?
VRT 07/2021
Wie in Vlaanderen zo'n 3.500 kWh per jaar stroom verbruikt, betaalt nu met een vast elektriciteitscontract gemiddeld 523 euro voor die stroom (dus zonder netkosten), waar dat vorig jaar nog 388 euro was. Dat is een stijging met 35 procent. Bij variabele contracten is die prijs zelfs gemiddeld gestegen met 64 procent, van 293 euro naar 480 euro.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

En wat zal de gas prijs doen, denk je? Trouwens die prijzen vermeld je bewust hier niet? Die zijn in diezelfde periode, waar jij naar refereert voor elektriciteit, verdrievoudigd!

Uit hetzelfde artikel:
Bij de gasprijzen is de stijging zelfs nog pertinenter. Een Vlaamse consument met een gemiddeld verbruik van 23.260 kWh per jaar en een vast gascontract betaalt nu 950 euro voor dat gas, netkosten niet meegerekend, 70 procent meer dan vorig jaar. Bij variabele contracten betaal je zelfs bijna 3 keer meer.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/12 ... kan-je-nu/


Voor het milieu zal alles wat met fossiele brandstoffen is een pak duurder worden in de toekomst.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Natuurlijk, de gasprijs is ook enorm gestegen door allerlei factoren. Ondanks dat blijft het nog één van de goedkoopste manieren om te verwarmen momenteel. Wanneer ik enkel op gas zou verwarmen en water opwarm via de boiler valt dat verbruik heel goed mee.
En zeker als je de zomers van de laatste jaren bekijkt. Verwarming hier heeft sinds juni niet meer opgestaan.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

We zullen wel zien wat de toekomst brengt, momenteel merk ik niet dat ik nu meer kwijt ben tov vroeger met gas met zelfde comfort. Integendeel, het is voor ons iets goedkoper (zelfs zonder terugdraaiende teller). Ik zeg het: het verschil in aankoopprijs moet je terug zien te verdienen door het lagere onderhoud van de installatie tov gas. De energieprijzen moeten we nog afwachten op die looptijd.

EDIT: voor de duidelijkheid: ik heb een vast contract genomen sinds de terugleveringsvergoeding (zodat die ook fixed is) en heb de prijzen van maart, dus nog van net voor de grote stijging en met een goede korting via mijnenergie.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Iemand een app/website waar ie de verwachte opbrengst per dag kan zien?

PV Calc geeft enkel de theoretische (clear sky) opbrengst, niet wat er vandaag, morgen, overmorgen, ... verwacht wordt?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Solcast?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef:Solcast?
?

Is dat een app, een website?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Google Solcast …
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

https://forecast.solar/

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

johan.devos schreef:Google Solcast …
Google Chromecast ken ik, Google Solcast niet.
devastator schreef:https://forecast.solar/
Een API is niet bepaald "gebruiksklaar". Als eindgebruiker verwacht ik iets van GUI: app, website, ...?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:]
devastator schreef:https://forecast.solar/
Een API is niet bepaald "gebruiksklaar". Als eindgebruiker verwacht ik iets van GUI: app, website, ...?
Beetje verderkijken, zijn ook grafieken.



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

PV: 5,7kWp
Batterij: 12,5kWh
Oriëntering: 210° (=~ Z)
Helling: 35°

September:
Verbruik: 307kWh
PV productie: 613kWh
Verbruik van het net: 13,1kWh
Cadeau gegeven aan DNB's ed: 306,6kWh
Verbruik via de batterij: 185,7kWh (total discharge)
=> 95,7% van eigen vebruik gedekt via PV + batterij

Voor oktober zal het zo rooskleurig niet meer zijn.
Hieronder voorlopige cijfers:
Verbruik: 74.5kWh
PV productie: 79,7kWh
Verbruik van het net: 18,0kWh
Cadeau gegeven aan DNB's ed: 13,7kWh
Verbruik via de batterij: 47,1kWh (total discharge)
=> 75% van eigen vebruik gedekt via PV + batterij
devastator schreef:
heist_175 schreef:
devastator schreef:https://forecast.solar/
Een API is niet bepaald "gebruiksklaar". Als eindgebruiker verwacht ik iets van GUI: app, website, ...?
Beetje verderkijken, zijn ook grafieken.
https://forecast.solar

Grafieken en weersafhankelijke voorspellingen zijn enkel voor professionele accounts
Afbeelding

Dus deze URL geeft enkel "clear sky" data
https://api.forecast.solar/estimate/51/4/35/30/5.7

En die kon ik via PV Calc ook krijgen
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef: Grafieken en weersafhankelijke voorspellingen zijn enkel voor professionele accounts
Afbeelding

Dus deze URL geeft enkel "clear sky" data
https://api.forecast.solar/estimate/51/4/35/30/5.7
Ik zie toch weather based solar forecast?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devastator schreef:Ik zie toch weather based solar forecast?
Afbeelding

Afbeelding

Toch wat duur, en niet eens een GUI?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”